Mayakalenderen og steinalderlivets uutholdelige letthet.


tzolkin2De trønderske værgudene var i romlehumør i dag, så siste ledige søndag før sommerferien ble (selvsagt) viet til brettspilling. Siden vi bare var fire var det en gylden anledning til å spille noen spill som ikke får boltre seg på spillebordet så ofte som de fortjener. Vi er nemlig ofte fem. Men det er mange utmerkede brettspill som kun er for opp til fire spillere, og vi tok et slag med to av dem.

Tzolk’in

Første spill ut var Tzolk’in.  Maya-stammen min klarte seg ganske bra, men det var lenge siden sist jeg hadde spilt det.  Dermed var jeg nok litt for sløv med å blidgjøre gudene.  Definitivt et artig spill med en kløktig mekaniske i form av tannhjulene som snurrer ubønnhørlig nærmere slutten hver runde. tzolkin

Selv om det «bare» ble 2. plass så var jeg storfornøyd med stuntet jeg dro med 3 runder igjen.  Jeg tok førstespiller-markøren, og benyttet anledningen til å ta to steg på kalenderhjulet. Dermed gikk det ned til nest siste runde.  Ikke at jeg tjente så mye på det, men motspillerene mine fikk alle sine planer for innspurten forpurret.  Som alltid,  hvis ditt trekk hindrer dem mer enn det hindrer dem er det verd det!

Jeg var nok ikke den eneste som var rusten, siden det var sjabre totalsummer til slutt,  forhåpentligvis går det ikke like lenge til neste gang vi tar det frem.

Stone Age

Siden klokken ikke var blitt mer enn åtte så var det tid til et spill til: Stone Age. Det har urettferdig nok blitt omtalt som «Agricola Light» men det er langt i fra sannheten.  Det er riktignok også et worker-placement spill der du må fôre familien din, men bortsett fra det er det ikke så mange likheter.

Det som jeg brant meg litt på her var at jeg var for slapp på å samle sammen «sivilisasjonskort» som kom drivende ned elva.  Jeg var tidlig ute med å bygge noen vanvittig verdifulle hytter, og lot meg blende litt av å ligge i ledelsen nesten hele spillet.  Dessuten er det greit å ha i mente at stammen din kan knaske både trevirke, stein og i verste fall gull, om du ikke har nok mat.  Om du skaffer deg litt kunnskap om landbruk, får tak i litt verktøy, og passer på å ikke formere deg uhemmet, så er ikke mat så stort problem som man tror ved første øyekast. stoneage

Definitivt en positiv opplevelse dette også,  og det går veldig radig.  Med fire spillere, der kun én hadde spilt det før, brukte vi likevel under 2,5 time på en omgang.  Og det i et spill der muligheten for analysis paralysis er legio. Igjen,  dette må spiller mer!

Selv om det ikke er flere frihelger igjen før i august, så er det jo andre fridager innimellom, så kanskje vi rekker litt mer brettspilling før den tid.