17. mai-flyet


Med jevne mellomrom liker Adressa å finne frem et gammelt bilde av et fly som flyr urovekkende lavt over barnetoget i Trondheim i gamle dager. Ny-Fly

Jeg fant ut at jeg skulle bruke det bildet til å illustrere et problem modellbyggere ofte sliter med.  Men først, litt om selve bildet.  Det ble tatt 17. mai 1946 (ikke 1945 som jeg ser noen har skrevet om det.)

Adresseavisen gjengir det gjerne som en faksimile, med avistrykkets typiske rastering.  Jeg fant i stedet en kopi på digitaltmuseum.no, i bedre oppløsning. Selv om bildet ble tatt av Schrøder er det Sverresborg Trøndelag Folkemuseum som sitter på opphavsretten. (Brukte her under «fair use» regelen for en vitenskapelig hensikt på en ikke kommersiell måte)

Uansett,  der lærer vi at det var Adresseavisens fotograf som satt på med en løytnant Hagen,  formålet med flyturen var å ta bilder fra lufta av 17. mai feiringen.

Flyet var en Fairchild PT-26,  eller  «Cornell» som den het i RAF.  Siden det norske luftvåpenet sprang ut av RAF, brukte vi den britiske betegnelsen.  Det var et populært skolefly produsert i 6300 eksemplarer, som ble brukt av en lang rekke nasjoner både under og etter andre verdenskrig. Luftforsvaret brukte slike helt fra grunnleggelsen under krigen frem til 1957, 74 i tallet totalt.

Vel kan du gjette hvilke farge flyet har, utifra sort-hvitt bildet over?  Vel det så omtrent slik ut:
Little_Norway_PT-19

(Bildet er av en Fairchild PT-19 brukt på flyskolen Little Norway i Canada under krigen, nå bevart på Canadian Warplane Heritage Museum i Hamilton, Ontario.)

Dette var altså den klassiske norske skolefly-lakkeringen, klarblå flykropp og skarpgule vinger.  Er det rart at det blir mye diskusjon om fargevalg på gamle fotografier?

Ha en fortreffelig 17. mai, men se opp for lavtflygende maskiner!