Tested


 

Tested er flott Youtubekanal dreve av Adam Savage, Jamie Hyneman, Norman Chan og Will Smith (ikke skuespilleren).  De tar for seg nerding i praksis og detalj.   

Adam Savage er antagelig  best kjent som den halvparten av Mythbusters som ikke kan forveksles med en hvalross med beret og stivet, hvit skjorte.

Mindre kjent er kanskje at han er en av de siste profesjonelle modellbyggerne i Hollywood, Fra tiden før CGI overtok for alvor på midten av nittitallet.

Det skal sies at det har vært en renessanse for «praktiske effekter» i filmer de senere årene. Mad Max:Fury Road er kanskje det beste eksempelet,  men også Star Wars: The Force Awakens  J.J. Abrams var veldig bevisst på at bruk av miniatyrer, modeller og fysiske sett er blant de mest effektive måtene å fange stilen til den opprinnelige triologien.

Så modellbyggerens tidsalder er ikke over, og i fremtiden blir det nok miniatyrer for «sminkes opp» med CGI etter behov som blir standarden.  Ikke minst siden CGI fortsatt er ekstremt dyr og veldig tidkrevende. Likevel må jeg nok inse at jeg er født 10-15 år for sent til å kunne bli profesjonell modellbygger.  (Ok, det er en sannhet med modifikasjoner.  Byggesettprodusenter, museer, kunstnere og privatpersoner har fortsatt behov for modeller de og,  så det er jo en del som livnærer seg på kommisjonsarbeid, men det er ytterst få som har det som fast stilling!)

Uansett,  Adam forlot bransjen for å knuse og bekrefte myter sammen med robotteknikeren Jamie Hyneman for en del år siden. Det betyr selvsagt ikke at han la modellbyggingen på hylla.

Tested har de en fast serie som heter «bygg XXX på en dag». Da blir man med inn i «hulen» til Adam Savage og ser han jobbe på et prosjekt. En solid andel av disse er modellrelaterte,  og jeg fant frem en favoritt.

Nå jobber jeg helst i litt mindre skala enn Adam og Norman her, men det er ikke så langt unna. Jeg kjenner godt igjen frustrasjonen med å lete etter rett maling, eller det faktum at du etter en malesesjon har fingre som matcher modellen.

Jeg må også skyte inn at jeg er så misunnelig på arbeidsværelse til Adam!  #Lifegoals.