Information want to be free


static_netrunnerVet du hvilket spill som er det beste kortspillet Richard Garfield har designet?  Hvis du sa Magic:The Gathering tar du nemlig feil.

I 1996 kom det ut et kortspill satt i verdenen til R. Talsorians Games rollespill Cyberpunk 2020.  Spillet het Netrunner.

Cyberpunk er en forunderlig genre. Det er en dystopisk fremtidsvisjon, som samtidig oser 80-tallsestetikk i rikt mon.  Som sin uekte fetter Steampunk er det altså anakronismer og innovasjon om hverandre og i skjønn forening.  I spillets verden har multinasjonal kooperasjoner tatt kontrollen, og styrer verden med hard hånd og private politistyrker i et evig jag etter mer profitt. Deres største svakhet er en undergrunn av kreative og nådeløse hackere, som gjør alt i et forsøk på å treffe dem der det gjør mest vondt, på bunnlinjen.  

Jammen bra at det ikke er noe som tyder på at denne fremtidsvisjonen er særlig sannsynlig [#panamapapers]…

Uansett, i dette kortspillet er den ene spillere et globalt selskap, som søker å utvikle ulike agendaer for å score poeng, mens den andre spillere en er geskjeftig hacker som forsøker å komme seg inn i datafortene for å «frigjøre» agendaene,  så de bli ubrukelige for selskapet.DSCF1880

Jeg fant igjen bunken med kort mens jeg lette etter noe annet, og jeg tror ikke jeg hadde mer enn et par startersett og kanskje et par boostere, men selv det er mer enn nok for å kunne spille.  Kanskje dette,  at spillet var så balansert og lite kortintensivt var årsaken til at Wizards of the Coast  kuttet det ut etter kun et par ekspansjoner?

Likevel, det har takket være internett (ironisk nok), overlevd og spilles fortsatt.  I 2012 fikk Fantasy Flight Games  lisens til å gi ut en oppgradert versjon av spillet via sin «Living Card Game» modell. Som Android:Netrunner  er det altså fortsatt i produksjon. ADN01-cardfan-1

Selve spillet skjer i cyberspace,  der datafortene er beskyttet av vaktprogrammer, brannmurer og mer trackeresom forsøker å spore opp inntrengeren, kjent i felleskap som «is». Spilleren på sin side har tilgang til hardware, forberedelser og ikke minst «isbrytere».  Det er ikke overraskende et særdeles velskrevet spill, der de ulike spillelementene er nøye avstemt.  I tillegg er kortdesignet veldig 90-talls «CGI», kombinert med en underfundig humor, full av snedige referanser.DSCF1881

«Corporation»-spillerens oppgave er altså å utvikle sine agendaer, og forsvare dem.  Det siste gjør han/hun med en kombinasjon av «is» og oppgraderinger.  Det sistnevnte kan for eksempel være hvor datafortet er lokalisert, eller ha en kreativ sysop som jobber med det.  Som i alle kortspill er det også kort som spilles for en engangseffekt, her døpt operasjoner. Alle kortene betales for med valutaen «bits»  gjerne representert med glassperler. Et kreativt grep er at du også må forsvare kortstokken (R&D), hånda (HQ) og discard-bunken (Archives) din mot nysgjerrige hackere.DSCF1882

DSCF1884

Spilleren som er «Runner» sine viktigste verktøy er programmene han/hun bruker.  Men som alltid, dataminne må optimeres. Det hjelper ikke å ha mange bra programmer på hånden, om du ikke har nok minne til å bruke dem. Men også resurser i real space  kan komme godt med,  Særlig om motparten har klart å få en del «tags» på deg ved tilbakesøk når du har hacket dem.  Slike tags er informasjon de kan bruke for å ramme deg, enten det er å fryse kontoene dine, eller sende et SWATteam etter deg…

Runnere er utsatt for skade, som deles i tre typer. «Kjøtt», «Hjerne» og «Nett». I alle tilfeller betyr skaden at du mister kort fra hånden, men hjerneskade reduserer også permanent hvor mange kort du kan ha i hånden.  Ellers skiller de seg kun på hvordan de kan forhindres.  Et pansret kjøleskap kan stoppe kjøttskade» mens en forsvarsprogram kan stoppe nettskade, mens ikke vise versa.DSCF1886DSCF1888

Et artig lite spill altså, særlig om du liker litt retro cyber-moro.