Leselystig 12: Stuka Attack & Convoy Peewit


På tide med en 2-for-1 og hva passer vel bedre enn å slå til med to bøker fra samme mann? Begge var bursdagspresanger fra meg selv til meg selv. Jeg prøvde Tanums nettbutikk, siden de var marginalt billigere enn Adlibris som jeg vanligvis bruker.  Ulempen er at det er litt lenger leveringstid. Men de kom før selve dagen, og begge ble lest ut før påske.


stukaStuka Attack!
Av Andy Saunders
Grub Street – 2012  ISBN:978-1-908117-35-9
214 s. Pris: 234,- ( hos Ad Libris) eller 219,- (hos Tanum )


peewitConvoy Peewit
Av Andy Saunders
Grub Street – 2010  ISBN:978-1-909166-00-4
208 s. Pris: 160,- ( hos Ad Libris) eller 149,- (hos Tanum )

Andy Saunders er en britisk forfatter og historiker. Han er litt av en ekspert på luftkrig under andre verdenskrig,  særlig over Storbritannia, og har skrevet en rekke bøker om emnet. Nesten rart at jeg ikke har han i biblioteket fra før!

Disse bøkene har ett visst overlapp.  Et av kapitlene i Stuka bygger på Peewit, så jeg gjorde lurt i å lese de i rekkefølgen jeg gjorde.  I Peewit følger vi strabasene til «CW9» (Convoy Western 9) med RAF-kodenavn «Peewit» på deres ferd fra Thames munning til The Solent ved Isle of Wight.  Dette var 7./8. august 1940, datoer som i ettertid ble definert som starten på Slaget om Storbritannia. Tyske fly og E-båter gjorde stadige angrep, og de ulike forsvarsmekanismene som var iverksatt var av vekslende kvalitet.

Et poeng Saunders stadig vender tilbake til er at disse konvoiene ikke, som det ofte blir hevdet, var en form for agn for å lokke ut tyske styrker.  Ei heller var tyske angrep på dem et forsøk på å tvinge RAF i kamp. I stedet var de en nødvendig livsnerve som særlig sørget for å frakte kull fra de rike kullfeltene i Nord-England til de ulike industriområdene og byene i sør.

Bok nummer to, Stuka Attack! er innbundet, vanligvis går jeg for softcover, både på grunn av pris og plassbehov, men denne var kun tilgjengelig i innbundet utgave.  Her tar Saunders for seg alle trefninger under Slaget om Storbritannia der den ikoniske Junkers Ju 87 Stuka, var involvert.  Stukaen er verdenshistoriens mest berømte og beryktede stupbombefly. Under felttogene i Polen, Norge, og Frankrike  gjorde den uovertrufne treffsikkerheten dette flyet til et fryktet våpen i Blitzkrieg-strategien.  Men over England var saken en annen.

Saunder motbeviser dog den populære teorien om at det var høye tapstall som var årsaken til at det ble trukket tilbake fra frontlinjen. Snarere var det valget av bombemål som gjorde flyet lite hensiktsmessig. Brukt mot egnede mål som radarstasjoner og konvoier med skip, visste det seg fortsatt som et utmerked våpen.  Men når målene var stasjonene til RAF eller byområder så kom treffsikkerheten med et stort drawback.  Flyene var trege, og uten god jagereskorte ble de ett relativt lett offer for britiske forsvarere.ju87-stuka-hendon

Problemet lå altså i større grad i at de to tyske alternativene for eskorte var lite egnede.  Det tomotors Bf 110 hadde rekkevidden, men ikke manøvreringsdyktig nok.  Bf 109 flyene hadde fr kort rekkevidde til effektivt å kunne dekke både innflygning, angrep og retur, og det ble ikke bedre av at de var så mye raskere enn Stukaene.  Det betydde nemlig at de måtte fly i sikk-sakk, og kaste bort verdifullt drivstoff.

Nå kjenner jo jeg Slaget om Storbritannia relativt godt, men jeg hadde ikke så mye kunnskap om angrepene på konvoiene som innledet selve slaget.  Og den klumpete og styggpene Stukaen har kanskje fått ufortjent mye kritikk som hjelpeløs mot britiske jagerfly.  Dessuten lærte jeg en ting jeg ikke visste fra før: Stukaenes kjente «Jerikos trompeter» var for lengst demontert sommeren 1940. Selv om det karakteristiske hylet var et effektivt våpen mot fiendens moral var den ekstra luftmotstanden ikke verdt det.

Dette er bøker for spesielt interesserte, men hvis du er spesiell og interessert er de absolutt å anbefale!

(Bildet av Stukaene er © RAF Museum Hendon)