Kosmorama’16 – 6 Filmforslag for 6 dager


kosmorama-2016-logo-liggendeTrondheim er heldige som har sin helt egen internasjonale filmfestival i Kosmorama.  6 dager til ende er det film fra morgen til kveld på Nova, og enten du er nybegynner eller helfrelst,  det kan være litt overveldende å lese gjennom programmet,  og begynne å finne ut hva du bør få med deg.

Jeg skal som vanlig gå for en real maraton, og håper å få med med et sted mellom 20 og 25 filmer. Som tidligere år blir det selvsagt en liten oppsummering av hver dag, her på bloggen.  Tidligere år har jeg gjerne ramset opp en 10-15 filmer jeg skal se,  men i år skal jeg gjøre en vri.

Her kommer nemlig et forslag på ett «en film hver kveld» program.  Med andre ord, filmer jeg synes de fleste burde få med seg.  Noen premisser:  Dette programforslaget er relativt «main stream» til filmfestival å være. Jeg har prøvd å styre unna filmer jeg vet får normal distribusjon på kino senere i år,  og jeg har også droppet gamle klassikere som er lette å få sett på annet vis. Filmene jeg har foreslått går utenom «normal-arbeidstid» siden jeg vet ikke alle har mulighet til å bare ta seg fri en uke, slik jeg gjør. Jeg har naturligvis tenkt å se alle seks, men ikke nødvendigvis de respektive dagene.

God fornøyelse! 

Tirsdag 8. mars LondonRoad

London Road – Nova 1 kl 21:30

Filmmusikaler er en sjanger som gikk av moten etter en galnsperiode på 40 og 50-tallet. Forsøk på å vekke den til live igjen har blitt møtt med blandet suksess. Og dette britiske forsøket gjør det ikke akkurat lettere for seg selv.  Temaet er nemlig en ekte seriemord-sak fra Ipswitch i 2006, og hele librettoen er ordrett hentet fra vitneforklaringer og intervju!

UK [2015] – 91 min. – Engelsk [utekstet] – Alder: 12 – Regi: Rufus Norris – Med: Olivia Colman, Anita Dobson, Tom Hardy – IMDB 

Onsdag 9. marsFearOf13

The Fear of 13 – Nova 5 kl 22:00

«True Crime» er i skuddet som aldri før, etter at Serial, og så Making a Murderer gjorde stor suksess. Denne britiske dokumentaren tar for seg Nick Yarris, som har sittet 23 år på «Death Row», og nå søker om å få iverksatt sin egen henrettelse.  Han presentere selv sin egen historie, og spørsmålet som melder seg er naturligvis kan vi stole på hans fremstilling? Alle gode Kosmoramaprogram trenger minst en dokumentar!

UK [2015] – 96 min. – Engelsk [utekstet] – Alder: 12 – Regi: David Sington – Med: Nick Yarris, Sammy Silverwatch – IMDB

Torsdag 10. marsOrion

Orion: The Man Who Would Be King – Nova 2 19:30

«Kongen er død, lenge leve Kongen».  I 1979 ble det utgitt en plate i Nashville med den mystiske, maskerte artisten Orion. Han hadde en stemme som var umiskjennelig lik selveste Elvis Presley, og det ble starten på et utall konspirasjonsteorier. Regissør Jeanie Finlay kom ved en tilfeldighet over et gammelt eksemplar av denne platen, og bestemte seg for å finne ut av historien bak Orion.  Kunne de ville teoriene egentlig ha noe for seg…? Mer dokumentar her altså.  Kosmorama pleier å være dønn solide på musikkdokumentarer, og de skuffer nok ikke i år heller!

UK [2015] – 89 min. – Engelsk [utekstet] – Alder: 12 – Regi: Jeanie Finlay – Med: Jimmy Ellis – IMDB

Fredag 11. marsDreamsRewired

Dreams Rewired – Nova 5 18:10

«Every age thinks it’s the modern age…» Vi lever angivelig i det postmoderne , postindustrielle , og på god vei mot det post-menneskelige, samfunn. Allestedsnærværende digitalisering, der alle er pålogget, alltid, uansett, og  der teknologiens akselerasjonen truer med gjøre oss alle utdatert, det er nytt.  Eller er det det?

Dreams Rewired er en montasje av obskure filmer og sjeldne arkivopptak fra 1880-årene frem til 1930-tallet. Gjennom dem sporer den menneskelig håp og bekymring tilbake til fødselen av telefon, tv og kino. Forteller er Tilda Swinton, og det er kun satt opp én visning, så kjenn din besøkelsestid!

Østerrike/Tyskland/UK [2015] – 88 min. – Engelsk [utekstet] – Alder: 12 – Regi: Manu Luksch, Martin Reinhart, Thomas Tode – Med: Tilda Swinton – IMDB

Lørdag 12. marsHuset

Huset – Nova 3 22:00

Jeg tenkte egentlig å styre unna filmer som snart går på kino, men hjemmelaget norsk skrekkfilm?  Hallo! Plottet er enkelt: To tyske soldater har tatt en norsk soldat som fange, en kald vinterkveld under andre verdenskrig. De er takknemlige når de finner en ensom hus ute i villmarken å søke ly i, men huset er kanskje ikke så koselig likevel…

Regissør Reinert Kiil har bygget seg et rykte på obskure festivalfilmer, og dette er hans kinodebut. Norgespremiere er 15. april,  men hvorfor ikke tjuvstarte litt?  Og (minst) én sen skrekkfilm er også noe som hører med på festival!

Norge [2016] – 98 min. – Tysk/Norsk/Engelsk [Norsk tekst] – Alder: 15 – Regi: Reinert Kiil – Med: Mats Reinhardt, Frederik von Lüttichau, Sondre Krogtoft Larsen – IMDB

Søndag 13. marsExperimenter

Experimenter – Nova 1 17:10

Sosialpsykologen Stanley Milgram er kanskje ikke et navn alle kjenner. Men de fleste har hørt om hans eksperimentene om lydighet i 1961. Milgram ville utforske menneskets trangt til å adlyde autoriteter, en trang som kan få vanlige folk til å utføre de grusomste handlinger uten å tenke seg om. Han ble kritisert av mange. Ikke bare fordi hans eksperimenter på sett og vis var et overgrep mot forsøkspersonene som ble manipulert til å handle i strid med egen samvittighet, men også fordi han visket ut mange av de etablerte sannhetene om skyld og uskyld. Nazi-Tysklands overgrep fortsatt satt friskt i minne, og flere store rettsaker mot fremtredende nazister fikk mye mediedekning. Men kan man egentlig dømme noen for krigsforbrytelser om de blir manipulert til å utføre dem?

USA [2015] – 98 min. – Engelsk [utekstet] – Alder: 15 – Regi: Michael Almereyda – Med: Peter Sarsgaard, Winona Ryder, Taryn Manning – IMDB

Synes du forslaget var litt for traust,  kanskje «6på6 utenfor allfarvei»-forslaget mitt er mer opp din gate?

[Alle bilder i denne artikkelen er hentet fra Kosmorama.no]