Mer for Armorama: Tamiya Horch Type 1a 1:48 ferdigbygget


025Rett over nyttår fikk jeg tilsendt ett par byggesette fra nettsiden Armorama.com for å bygge dem, og skrive en anmeldelse av hvordan de var.

Det første var Austin panserbilen jeg gjorde ferdig i januar,  men jeg hadde knapt begynt på nummer to før jeg kroppstaklet moder natur etter nærkontakt med en issvull med nysnø på. Det førte til en ufrivillig pause fra arbeidsbenken. (Siden kombinasjonen forstuet håndledd og finmotorikk ikke er en schlager.)

Men heldigvis, når ingenting er brukket er det bare å ta tiden til hjelp, og de siste to ukene har jeg fått gjort ferdig det andre byggesettet: Tamiyas nye modell av en Horch 108 Type 1a i skala 1:48.

Selve anmeldelsen kan du lese på Armorama,  men jeg tenkte jeg skulle legge ut noen flere bilder!

Først noen arkivbilder av orginalen.

026

028

Det er ikke mange gjenværende eksemplar igjen, men en amerikansk «reenactment» forening eier et pent restaurert eksemplar. (bilder fra Facebook-gruppen deres.)  Restaurerte eksemplar er alltid litt tvilsomme å bruke som referansemateriale, men de er jo et utgangspunkt.

30

029

Dette var også første gang jeg eksperimenterte med Vallejos malingserie, og det ga definitivt mersmak. Særlig siden dette merket føres av Trønderfrim, her i byen.  Det er rett nok dyrt å kjøpe byggesett her i landet, men maling er faktisk overraskende rimelig, og det er tross alt viktig å støtte lokale hobbybutikker også!020

19

021

024