Jeg er ikke rasist, men…


mayclarkDet er litt som en tre meter høy neongul varseltrekant.  Du kan nesten garantere at de som kommer etter den innledningen er mildt sagt grumsete i kantene. Kanskje ikke så ofte direkte rasistisk i den korrekte betydningen av orden, (altså basert på etnisitet, uavhengig av kultur, religion og lignende faktorer) men i det minste «nyrasistisk», og lite åpent for andre kulturer enn sin egen.

Vi hører jo aldri noen si»Jeg er ikke rasist, men jeg liker å lage guacamolen min selv»  eller «Jeg er ikke rasist,  men noen ganger får jeg veldig hikke hvis jeg hoper uti for kaldt vann».  Jeg har tidligere hevdet at det egentlig er sånn egentlig burde innlede en hver påstand eller utsagn med, for å forvirre de som ser spøkelser ved høylys dag:  «Jeg er ikke rasist, men…. i dag har jeg leverpostei på brødskiva!»
what

Er det ikke egentlig litt pussig at det akkurat er den negative egenskapen som får avsenderen til å legge til et slikt forbehold? Hvorfor hører vi aldri noen av de følgende?

«Jeg er ikke Vål’enga sympatisør, men jeg forstår meg ikke på lokalpatriotisme.»
«Jeg er ikke alkoholiker, men jeg har barskapet fullt av rødsprit.»

«Jeg er ikke lettlurt, men jeg tror Snåsakallen kan helbrede kreft.»
«Jeg er ikke kommunist, men jeg er tilhenger av en arbitrær redistribusjon av kapital.»
«Jeg er ikke danseband-fan, men jeg liker å kle meg ut som en homofil cowboy med hentesveis.»
«Jeg er ikke konspirasjonsteoretiker, men alle vaksiner er utviklet av en genmodifisert storindustri for å sprenge 911.»  

Okay, akkurat den siste der hender det vi hører, når jeg tenker meg nærmere om.

Hadde det likevel ikke vært enklere om rasistene i blant oss kunne innrømme for seg selv at det er akkurat det de er. De ville neppe blitt mer uglesett enn telefonselgere, DJ Broiler eller folk som peller nese i offentlighet? Jeg mener, hvis du måtte velge, så hadde du vel heller latt en rasist passe bikkja di mens du var en tur innom vinmonopolet, enn en pedofil. i hvert fall om Fido var renraset.  For ikke å snakke om hvis du stod i beit for barnevakt! (Dilemma oppstår først om du har et adoptivbarn…)