Sannheten finner du i kortene


Den gang da...

X-files har fått sin høyst fortjente renessanse med en ny minisesong. I den anledning har jeg romstert rundt bakerst i spillhaugen og funnet en gammel godbit.

The X-Files Collectible Card Game

Tilbake i 1996 var forsatt CCG’er, eller samlekortspill om du vil, noe gud og hvermann kastet seg på, i et forsøk på kapre noen markedsandeler fra den usannsynlige suksessen til Magic:The Gathering.  Noen var rene piratkopier som uhemmet stjal spillmekanismen fra M:TG uten å skjemmes, og i bestefall brukte en eller annen eufemisme for de ulike begrepene.

Andre forsøkte å skape gode spillmekanismer, som så kunne distribueres etter den modellen M:TG hadde etablert.  At spillerne kjøpte startpakker og boostere, med spillekort i ulike sjeldenhetsgrader, og så satte opp sine egne kortstokker, som man så spilte mot andre med.

Et selskap som gjorde et ærlig forsøk var The United States Playing Card Company.  Etablert i 1869 hadde de siden tidenes morgen produsert og distribuert ulike kortstokker,  men de tenkte som så: Hey,  kidsa er visst lei av poker og black jack, vi må sikre oss en bit av denne CCG-kaken!

På et eller annet vis fikk de snappet opp en riktig så lukrativ lisens, nemlig en TV-serie som da var inne i sin 3 sesong, og hadde tatt TV-verden med storm: X-files.

Likevel så ble det kun til at de laget et grunnsett (Premier) på 354 kort,  en 125 korts ekspansjon (101361, pluss i boken om du tar referansen) , og så en forbedret utgave av grunnsettet (The Truth is Out There), igjen på 354 kort, men der 30 kort var skiftet ut fra den første utgaven. Så kuttet de produksjonen etter kun ett år, og det på et tidspunkt der neste ekspansjon (22364) alt var ferdig designet. Hvorfor?

Vel, det var ikke på grunn av kvaliteten på kortene.  Det merkes at dette var laget av et selskap som hadde bygget seg opp på slitesterke kortstokker.  Tykke, stive og lette og stokke.  Jeg har brukt mine en del, og dette var før jeg oppdaget «deck protectorer», og det ser like fine ut, og etter 20 år er fargene fortsatt sterke.

Designet er det heller ikke noe å si på.  Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men estetikken er veldig «X-filey».  De har hentet illustrasjoner fra showet, og laget en god ramme rundt det hele, fonter, teksten, i det hele tatt.  10/10 der også.

Var kanskje selve spillmekanismen dårlig?  Nei, faktisk ikke.  Spillet kan egentlig minne ørlite grann om Cluedo (eller Mistenkt om du vil).  Målet er å identifisere hvilken X-file din motstander forsøker å holde skjult, og hver av disse kjennetegnes på fire kriterier:  Tilknytting, Motiv, Metode og Resultat. For hver av de fre kriteriene finnes det 5 ulike alternativ.  (E.g. Tilknytting kan være enten Alien, Government, Evolutionary, Primordial eller Occult). identifiser de ulike kriteriene, og du avslører hvilken X-file det er snakk om.x-files05

I motsetning til en del andre spill av denne typen, som  Decipher’s Star Wars CCG, er det ikke én spiller som er etterforskere, og én som er motpart.  I stedet går det på omgang, der hver spiller annen hver runde er aktiv (etterforsker) eller passiv (forsvarer). Hver spiller hadde to sett med tokens,  «ressurs-poolen»  som brukes til å betale for kort for den aktive etterforskningen, og «konspirasjons-poolen» som brukes for å betale for kort som skal hindre motstanderens etterforskning.  Kortene har dermed en kort merket enten i blått (aktiv) eller rødt (passiv)  eller i sjeldne tilfeller lilla (kan spilles både aktivt og passivt).

Kort ja, det er 9 typer kort i spillet.

  • X-filer:  Det du vil skjule. I det avanserte spillet kan du ta i bruk spesielle egenskaper når et gitt kriterium er avslørt.
  • Agenter: Sier seg selv, disse setter du sammen til team, som sendes i feltet, de har alle ulike verdier i en lang rekke egenskaper som Medisin, Observasjon, Okkult etterforskning, Byråkrati osv.
  • Lokasjon: Åsteder du sender agentene for å forsøke å avsløre kriterier.  Hvert sted krever et minimumstall i en egenskap, klarer du det, så kan du stille ett spørsmål om ett gitt kriterium.
  • Vitner: Disse kan den aktive spilleren spille ut i et forsøk på å etterforske et åsted,  de gir vanligvis en bonus i en eller flere egenskaper.
  • Bløffer: Disse kan den passive spilleren spille med fremsiden ned på lokasjoner den aktive spilleren legger ut. De avsløres hvis den aktive spilleren besøker dette åstedet, og trer i kraft om den passive spilleren betaler kostnaden for å aktivisere dem
  • Utstyr: Ganske selvforklarende,  slik som agenter har bruk for,  pumpehagle, laptop, leiebiler og så videre
  • Motstandere:  Alskens kjipinger som den passive spilleren kan sende på agenter som er i feltet.
  • Kampkort: Spilles under kamp for å påvirke resultatene av denne.
  • Hendelser:  Diverse annet som kan skje underveis og påvirke agentene eller etterforskningen.

Fra venstre: X-File, Agent, Lokasjon

Fra venstre: Vitne, Bløff, Utstyr

x-files04Hensynet til detaljer og «fluff» og spillbarhet er godt balansert.

Nei, det som var dødsstøtet for dette spillet var….

Kortfordeling

Altså ikke utvalget av kort i hele settet, men fordelingen av kort i hver starter eller booster.  I Premier utgaven var de fleste starterne helt randomisert (med unntak av at du var sikret noen agenter) noe som gjorde mange av dem umulige å sette opp en spillbar kortstokk av.  USPCC forsøkte å rette opp dette i 2. utgaven,  der de laget spesifikke startere (nummerert 1-5)  med 50 tilpassede grunnkort,  de fjernet korttypen «X-file» fra boostere og endret om på sjeldenheten til en del kort.  Men det var for sent,  i et marked der det kom 10 nye CCGer på markedet hver måned (jeg overdriver ikke)  så må du treffe fra dag 1.

Synd egentlig, siden det er et godt utpønsket spill, som fortjener en bedre skjebne.  I dag ville det nok blitt distribuert på en annen, og bedre måte, enn ved rene blindpakker.  (Hmm, nesten rart ingen prøvde å plukke opp rettighetene?) Sett slik,  mens jeg søkte opp litt info, oppdaget jeg at IDW har gitt ut et X-files brettspill, som tilsynelatende har tatt med seg en god del løsninger fra det gamle kortspillet.

Har du ikke noen permer med gamle kortspill liggende er du ingen ekte nerd!

De kortene jeg har ble kjøpt en god stund etter at spillet ble kuttet,  så de ble kjøpt inn som restopplag på salg for en slikk og ingenting i diverse spillbutikker.  Den eneste irritasjonen er kanskje at jeg ikke har Mulder! På den andre siden, til å være et 20 år gammelt kortspill som knapt levde ett år, er det et forbausende utvalgt på ebay.

Jeg har mer enn nok kort til å kunne sette opp to kortstokker om jeg skulle få lyst og finne en motspiller som vil forsøke det, men som svoren X-files fan gjør det egentlig ikke noe om de forblir i permen sin heller, som et morsomt lite minne fra den gangen X-files var en grensesprengende nykommer.