Skip O’Hoi


Pirates09Forleden, når jeg ryddet opp i spill samlingen kom jeg over samlingen min med det gamle «CCG»-spillet Pirate of The Spanish Main.

Dette spillet ble utgitt av salige WizKids tilbake i 2004, og kom med ulike ekpansjoner helt frem til WizKids ble lagt ned av eierselskapet sitt Topps høsten 2008. Pirates04

Dette var det første (?) crossoverspillet mellom miniatyrspill og samlekortspill.  I hver blindpakke var det to skip, et kort med gullmynter (og et generisk mannskap) og et mannskapskort, i tillegg til et par bittesmå terninger, regler og en øy av papp. Selve spilledelene var lagt i en form for styrene, og noen av «byggesettene» var riktig så intrikate.  Det var helt sikkert derfor jeg plukket med meg slike pakker når jeg så de var på salg i diverse kiosker, spillbutikker og lignende.  Som for de fleste spill av denne typen fantes det tre «sjeldenhetsgrader» på spillebrikkene, i tillegg til promoutgivelser og sånn.

Pirates07Selve spillet innebar at man satte sammen en styrke verd en gitt poengsum (i utgangspunktet 40 poeng),(hvert skip, mannskap og lignende hadde en fastsatt verdi. Så spilte man mot en motstander med samme poengsum.  Begge hadde en «hjemmehavn» i form av en øy, og plasserte ut to øyer hver i tillegg, pluss eventuelle terreng (tåkebanker, rev og så videre).  Så la man inn 8 mynter, med en samlet verdi på 15. (Noen mynter kunne være unike skatter, uten noen verdi, men totalt skulle de 8 myntene ha en verdi på 15.) Myntene ble så blandet og fordelt likt mellom de «ville øyene».  Vinneren var den første til å hente hjem mynter verd over halvparten av den totale summen i spill.Pirates01

I seg selv et ganske enkelt spill, men det var selvsagt også muligheter til å gå i kamp med motstanderens skip,  skipene hadde ulik hastighet, spesialregler og så videre.

Det som kanskje var en av svakhetene til spillet var at oppmåling av avstander for bevegelse eller «Line-of-Sight» for kanonene,  ble litt omtrentlig.  Dette var definitivt et spill som egnet seg best for de uten overutviklet konkurranseinstinkt og tendens til regelrytteri. Pirates10

Jeg husker at når jeg spilte det dengang, så endte det gjerne med et rent sjøslag.  I slike situasjoner var særlig den generiske kapteinen nesten essensiell, siden han ga skipet han førte mulighet til først å bevege seg og så avfyre kanonene.  Men i ettertid har jeg sett en del spillrapporter på BoardGameGeek, og den beste strategien burde nok være å skaffe så raske skip som mulig for å hente hjem mest mulig gull før et sjøslag går av stabelen. Pirates02

Der spillet skinner, i tillegg de stilige spillebrikkene, er i form av en rik bakgrunnshistorie, «fluff» som det gjerne kalles. Her er det hentet inspirasjon fra de fleste variasjoner av piratmyten.

Startsettets fire nasjonaliteter var Frankrike, Spania, England og sjørøvere.  Men de fikk senere følger av USA, berberkystens pirater, fribyttere, Jade-opprøret, «vikinger» og de fortapte sjeler. Selv hadde jeg pakker fra seks av utgavene: Crimson Coast, Revolution, South-China Sea, Davy Jones Curse, Mysterious Isles og Oceans Edge, så alle nasjonaliteter unntatt «vikingene» og «berberpirater» er representert i samlingen.Pirates03

Spillet som sådan gikk ut av produksjon tilbake i 2008, men det lever fortsatt på nett, og det har visst kommet en VASSAL-modul til det også.

Når jeg først hadde det fremme bestemte jeg meg for å bygge opp noen av skipene. (Jeg tok fra duplikatsamlingen, i tilfelle plasten hadde degradert i løpet av ti år, men ingen problemer der.) Og når de først var bygget, bestemte jeg meg for å ta et kjapt slag for å se om jeg husket reglene, det kan du lese om her.

Pirates05