Roman Hugault – Tegner


Romain Hugault2En tegner som bokstavelig talt har flydd under radaren min er franske Roman Hugault. Født i 1979 som sønn av en militærpilot (hans far fløy transportfly i det franske luftforsvaret), utviklet han tidlig en lidenskap for luftfart. Bare 17 år gammel tok han flysertifikat. Han ble medeier i et lite fly som fraktet den franske marskalken Juin under andre verdenskrig, men Hugault må ta et valg. Å gjøre karriere som pilot, eller beholde det som hobby for moro skyld, og heler velge en annet yrke. Han valgte, heldigvis for oss, å bli en tegneserieskaper.

Han tilhører definitivt den klassiske franske stilen, med realisme og presisjon satt i høysete, og med eventyr og action som grunnmur for historiene.  At han i tillegg liker å krydre historiene sine med «cheesecake» gir han selvsagt ikke mindre appell som illustratør. Det betyr samtidig at dette ikke er tegneserier for barn, om man skulle vært i tvil.  Han har de senere årene samarbeidet med tekstforfatteren Yann.  Og selv om tidsperiodene stort sett er stabil i mellomkrigstiden eller 2. verdenskrig, er de ikke redd for å la hovedpersonens nasjonalitet variere i de ulike historiene.

Noen flere eksempler hører med:
pinup

pinup4

pinup3

pinupB17

01-48_PinUp.indd

pinup2

Jeg liker jo både Pin-ups og veteranfly, så ikke overraskende prøver jeg å få en oversikt over hvilke av utgivelsene hans som er oversatt til engelsk (fransken min er ikke så stø.) Jeg har funnet The Duke i engelsk versjon på norske nettbokhandlere, men jeg tenkte jeg skulle vente til Mammutsalget før jeg legger inn en større bestilling.