Flybårne forfriskninger


Spitfire_beer1For noen år siden kom Eduard ut med ett nytt Spitfire-byggesett i skala 1:48.  Som vanlig for denne produsenten ble det gitt ut som en såkalt «Royal Class» utgivelse, med masse ekstra stash.  Blant alle godsakene var det to øltønner.  Et besynderlig tillegg ikke sant? Vel det har en historisk forklaring. I de lysere øyeblikk av andre verdenskrig, ble nemlig Spitfire-fly brukt på en uortodoks rolle: Til å frakte øl til mennene i Normandie.

Soldater er som folk flest, de liker en øl når de skal slappe av.  Piloter er ikke noe unntak. Under krigen donerte bryggeriet Henegar & Constable gratis øl til troppene. Men etter D-Day, var det utfordring nok å sikre leveranser av viktige forsyninger til invasjonsstyrker i Normandie. Naturligvis var det ikke plass i logistikkjeden for slike bekvemmeligheter som øl eller lignende forfriskninger. Noen menn, ofte kalt «organisatorer», var i stand til å «organisere» vin eller andre luksusartikler «fra landet» eller rettere sagt fra lokalbefolkningen, og gjorde god butikk på det, men Frankrike i 1944 var ikke et overflødighetshorn.

Spitfirepiloter i RAF kom opp med en bedre idé.
Spitfire_beer2
Spitfire Mk IX var utstyrt med festepunkt under vingene for bomber eller slipptanker. Det ble oppdaget at festene lett kunne tilpasses  til å bære øltønner i en passe størrelse. Ifølge bilder som kan bli funnet, ble ulike tønnestørrelser brukt. Om tønnene kunne dumpet i nødstilfeller er ukjent, men hvis flyet fløy høyt nok, vil den kalde luften i høyden kjøle ned drikkevarene øl, så det var klart til servering ved ankomst.

En variant av dette var en lang drivstofftank modifisert for å bære øl i stedet for bensin. Modifikasjonen selv fikk den offisielle betegnelsen Mod. XXX. Propagandatjenesten var raske til å plukke opp dette som en artig gladsak til pressen, noe som trolig forklarer den «offisielle» betegnelse.

Som et resultat ble Spitfire utstyrt med Mod XXX-tank eller tønnetilpassede fester ofte sendt tilbake til Storbritannia for «vedlikehold» eller «sambands-oppdrag». De vil da returnere tilbake til Normandie med full øltønner montert under vingene.

Typisk nok blandet britiske skatte- og tollmyndigheter inn og varslet bryggeriet at det var i strid med loven å eksportere øl uten å betale de aktuelle skatter og avgifter. Det virker som om Mod. XXX ble tatt ut av bruk da, men ulike skvadroner fant ulike måter å etterfulle sine lagre. Oftest ble dette gjort med den uoffisielle godkjenning fra ledelsen, som så det som viktigere at mannskapene var fornøyd enn at statskassen fikk avgiftene sine.

Nå har også Brengun gitt ut et resinsett i skala 1:144  tilpasset Eduards byggesett av Spitfire Mk IX i denne skalaen.

brengun

Hvis det virker litt avskrekkende å skulle jobbe i så liten skala, så er det dem som er komfortable med det.  Som tsjekkeren Vaclav Slunicko. (Ja dette er 1:144!!! Jeg hadde kanskje klart det detaljenivået i skala 1:48.)

1-144 Eduard Spitfire Mk IXe (Vaclav Slunicko) - main

Sist men ikke minst, la oss ikke glemme de mest velsmakende fly+øl kombinasjonen  jeg vet om.

spitfire-rw-bottle

LittleNorway-Beer-boxSpitfire Premium Kentish Ale ble første gang brygget av bryggeriet Sheperd Neame til 50-årsjubileumet for slaget om Storbritannia i 1990, og ble en øyeblikkelig suksess.  Finnes på Rema.  Little Norway Pale Lager ble laget av kanadiske Sawdust City Breweries i fjor i samarbeid med Arendals bryggeri, og har naturligvis hentet navnet fra den norske flyskolen som ble etablert i Canada for norske piloter under andre verdenskrig. Det har jeg fått tak i på Bunnpris. Begge kan trygt anbefalles!