Leselystig 10: Thinking about it only makes it worse


Denne utgaven av Leselystig er strengt tatt en fortsettelse av de foregående to, for dette er en julegave fra 2014 som jeg først denne uka fikk lest ferdig!

worse
Thinking about it only makes it worse. (and other lessons from  modern life)
Av David Mitchell
Faber – 2014  ISBN:978-1-78335-057-5
336 s. Pris: 117,- (hos Ad Libris)

 

David Mitchell er en av de morsomste menneskene jeg vet om.  Antagelig fordi jeg kjenner meg igjen i så mye med ham.  Alt fra den evige følelsen av a) at jeg aldri kan bli kul, og det er jeg takknemlig for  og b) at jeg til tider er omgitt av idioter og en verden som både er irrasjonell og «feil»  på et vis jeg ikke helt kan sette fingeren på.

Jeg har til og med det samme problemet med at jeg blir tatt for å være snobbete (feil) og boklig (riktig).  Sågar den samme skeptisk innstillingen til fysisk aktivitet uten noen klar formening om formål, velstandstillegget (et resultat av forrige punkt) og skjegg, deler jeg med ham.  Heldigvis har jeg ikke den samme trangen til å bryte ut i sarkastiske og apoplektiske skjenneprekener når det topper seg.

Uansett.  Han skriver petit-artikler for den britiske avisen The Observer,  og denne boka samler noen av dem som stod på trykk mellom 2009 og 2014. Noen av referansene kan bli litt obskure for dem som ikke har en fungerende kunnskap om britisk politikk og samfunnsliv, men heldigvis konsumerer jeg mye britisk kontemporær komedie så jeg berger meg inn på det.  Har en britisk politiker dummet seg ut i den grad at han eller hun blir et tema på Mock The Week eller Have I Got News For You vet jeg stort sett de røffe opplysningene i saken.

Denne boka lurer David på blant annet:

  • Hvorfor er det galt å kalle en innbruddstyv modig?
  • Hvorfor er folk så j*vla hengt opp i banning?
  • Hvorfor gjør asterixene i den forrige setningen det ok?
  • Hvorfor  ønsker så mange mennesker å stoppe andre mennesker å gjøre ting, og hvordan kan de bli stoppet fra å stoppe dem?
  • Hvorfor er alle nye film eller tv-program en oppfølger eller en remake?
  • Hvorfor er vi så avhengige av evigvarende avledning at noen har laget sjokoladetannkrem?
  • Er det egentlig noe som kan gjøres med Internett?

Finner han ut av det?  Vel det må du lese boken for å finne ut!