Henschel Hs 126B-1 (Zvezda 1:144 – ferdigbygget)


zv12Dag to av prosjekt «rydde arbeidsbenken»  innebar å gjøre ferdig en av årets julegaver, en Henschel Hs126B-1.  Et av russiske Zvezdas stadig økende utvalg av byggesett i skala 1:144. Dette er en av de nyere settene så dekalarket er ikke kun generisk men inneholder en historisk profil, eller i det minste et forsøk på én,  mer om det siden.

FlyetHs126-100d

Henschel Hs 126 var en tysk toseters rekognosering- og observasjonsfly fra andre verdenskrig, en videreutvikling av Henschel Hs 122 fra tredvetallet. Piloten satt i et beskyttet cockpit under parasollvingen mens skytter/observatøren satt utsatt for vær og vind i den åpen bakre delen av cockpiten. Hs 126 ble godt mottatt. Det krevde korte landingsbaner, og hadde utmerkede egenskaper i lav hastighet, viktig for et rekognseringsfly.  Det ble tatt i bruk i 1937 og deltok i kampanjene i Polen, Vest-Europa og det første året på Østfronten, men fra 1942 og fremover  ble det avløst av multirolle STOL-flyet Fieseler Fi 156 Storch og mellomdistanserekognoseringsflyet Focke-Wulf Fw 189 Uhu.  (Storken og hubroen med andre ord.) Flyet var rett og slett for sakte, med en toppfart på 350 km/t. 

Hs126-100f-sHs 126 lett bestykket: En MG17 fast montert fremover, og en MG15 styrt av observatøren for å dekke halen.  (Begge maskingeværene var 7.92 mm).  Flyet kunne og ha en bombelast på inntil 150 kg.

Total ble det produsert 906 fly av denne typen (andre kilder sier rundt 600) , og i tillegg til Luftwaffe ble det også eksportert til Hellas, Kroatia, Estland og Spania.

Byggesettetzv04

Som de fleste byggesett i denne skalaen burde ikke antallet deler skremme noen. 14 stykk alt inkludert. Passformen er som vanlig bra.  Disse byggesettene er jo laget for at de som bruker dem som spillerbrikker skal kunne bygge dem «snap-fit», uten lim. Detaljenivået er så som så.  Cockpiten er kun en flate, og det er ganske synlig siden den er delvis åpen.  Jeg har sett bygg av dette settet der cockpiten er åpnet og en full cockpit bygget fra scratch.  Jeg droppet det, siden jeg ville ha dette som et kjapt og ukomplisert prosjekt.  Det er noen andre forenklinger og.  For eksempel er MG15’en ganske forenklet.  Det finnes ikke antydning til skille mellom dekk og felg på landingshjulene, og sist men ikke minst, det mangle støttestag både på stabilisatorene og deler av vingefestet.

Jeg løste hjulproblemt med maling, og laget stag til halen av strukket støpetapp. Jeg vurderte å bruke støpetapp på vingestagene og, men det er ikke en like synlig mangel.

Så til dekalene. zv06

Rent bortsett fra at dekalarket hverken inneholder swastika‘er eller de store kjennings bokstavene som skal under vingespissene er det en annen liten særegenhet. Zvezda viser i byggebeskrivelsen flyet som M4+FS, og det er også gjengitt på illustrasjonen på esken. Men du må lage kjennetegnet av tilsammen 4 deler, om du teller med Balkenkreutz’ene.

zvbox

Enten har Zvezda misforstått hvordan tyske Verbandskennzeichen fungerer. På tide med en liten historieleksjon.

Tyske kjennetegn.

I Tyskland i denne tidsperioden var det to kjennetegn som var i bruk på fly.  (Om vi ser bort i fra de sivile D-xxxx og de tidlige «Wehrmacht Luft» WL-xxxx kodene.) Det ene var Stammkennzeichen det andre Verbands- und Einheitskennzeichen. (begge deler er ikke å forveksle med de offisielle typebetegnelsene.)

Stammkennzeichen var en kode på 2+2 bokstaver som var en radiokode på hvert eneste fly, tildelt på fabrikken. Denne var gjerne malt på flyet frem til det ble levert til den endelige brukeren, og var også ofte stemplet på metallplaten med produsjonsinformasjon og serienummer.  Det finnes en ufullstendig liste over tyske Stammkennzeichen  (samt D- og WL-registreringsnummer) arkivert herzv07

Verbandskennzeichen er en kode som ble tatt i bruk av Luftwaffe i 1939. (Systemet ble ikke brukt av Jagdverbände og Jagdgeschwader, og heller ikke alle Schlachtgeschwader eller Zerstörergeschwader.) Den besto av en kode på fire tegn.  De to første tegnene var alltid ett nummer og en bokstav som definerte enheten flyet tilhørte. Det bakerste tegnet definerte hvilket staffel flyet tilhørte, mens det tredje tegnet var unikt for hvert fly i en staffel. En ufullstendig liste over Stammkennzichen kan finnes her.

Så om Zvezda hadde tenkt å tilby flere fly fra samme enhet, måtte de altså hatt flere røde bokstaver å velge mellom.

M4+FS

Ok, siden Zvezda ikke forteller hvilken enhet M4+FS tilhørte måtte jeg ut å lete litt på nett. Det viste seg at dette flyet tilhørte enheten 8.(H)/Aufkl.Gr 32, eller 8. staffel i Aufklärungsgruppe 32 (Rekognoseringsgruppe 32). H’en betyr at det er en enhet sekundert til en hær-avdeling. Først i 1943 ble rekognoseringsgruppene samlet i Geschwader på linje med det vanlige for bombe- og jagerenheter. I oktober 1941  var denne enheten stasjoner på flybasen Schumarowo, sør for Leningrad.

Jeg fant til og med et fotografi av M4+FS

4.1.2

Modellen

Det som forventet var et kjapt og uproblematisk byggesett. Som sagt gjorde jeg noen små tilføyinger, og supplerte dekalene med noen fra mitt eget arkiv.  I tillegg eksperimenterte jeg med å bruke lysere farger i kamuflasjen, for skalaeffekten sin skyld.  (Et lite objekt reflekterer mindre lys enn et stort, så øyet oppfatter farger på små objekter som mørkere enn samme nyanse på et større felt.) Det ble nok litt for lyst, men ikke verre enn at jeg synes det ser ganske bra ut.

zv11

zv08

zv09

zv10
Så da er det bare å vaske over benken og sette i gang med «anmeldelsene» for Armorama!