Urokråka – Ferdigbygget: Mark1 Fw109A-7 (1:144)


fw1Siden jeg har påtatt meg å skrive en anmeldelse av noen byggesett for Armorama, noe som innebærer å bygge dem, så er det på tide å tømme arbeidsbordet for pågående prosjekt.

Først ut er det andre byggesettet i utgivelsen fra Mark1 som jeg skrev om før jul. Siden selve byggesettet er tilnærmet identisk (det er bokstavelig talt bare én del forskjell) så skal jeg ikke skrive mer om det. Derimot skal jeg skrive litt om piloten bak profilen jeg valgte for dette flyet.

Oskar-Heinz (Heinrich) «Pritzl» Bär

Heinrich_BärHeinz Bär er prototypen på en tysk Experten fra 2. verdenskrig.  Han fløy nær sagt på alle fronter Tyskland kjempet. Til sammen samlet han opp 220 eller 221 seiere i luftkamper,  naturligvis de fleste på Østfronten. Men han var også involvert i slaget om Storbritannia,  fløy over Malta og Middelhavet, før han var en tur i Tunisia.  Slutten av krigen var han selvsagt en del av forsvaret av «Das Reich» og avsluttet krigen i en Me262 jetjager.

Opprinnelig hadde han drømt om å fly passasjerfly for Lufthansa men den økonomiske depresjonen i Tyskland på 30-tallet betydde at han aldri fikk sjansen til å få en pilotlisens og følge den drømmen.  I stedet vervet han seg til Reichswehr som mekaniker på tunge kjøretøy.  Etter et år der ble han overført til det nye Luftwaffe. Etter noen måneder ble han klarert for pilotutdanning, og når den var fullført begynte han å fly transportfly for I./Jagdgeschwader 135,. Han fløy der til å begynne med bombe/transportflyet Junkers Ju 86. (Som pussig nok opprinnelig blitt utviklet som et sivilt passasjerfly.)

Talenten hans ble lagt merke til, og hans kommandant, StaffelkapitänDouglas Pitcairn prøvde å få ham til å konvertere til jagerpilot, men i utgangspurnktet nektet ham. Det var først når Bär kom i trøbbel etter å ha utført ulovlig luftakrobatikk i en Ju 86, med påfølgende motorhavari, han lot seg overtale. Det satte egentlig standarden for hans videre karriere.

For Bär var definitivt ikke den mest populær piloten i Luftwaffe hos ledelsen.  Til det var han alt for egenrådig og nesevis. Under slaget om Storbritannia ble han for eksempel skutt ned over den engelske kanal og først reddet etter å ha duppet rundt i saltvann noen timer.  Når han så ble kalt inn til audiens hos Herman Göring fikk han spørsmål av Luftmarskale om hva han hadde tenkt på mens han lå og fløt og ventet på å bli reddet.  «Din tale nylig, Herr Reichsmarschall, hvor du sa at England ikke lenger er en øy!» fw2

På tross av hans tendens til å erte på seg det som var av høyere makter, var det ingenting å utsette på ferdighetene, så han begynte å stige i gradene. (selv om Göring nektet å tildele ham Tysklands høyeste utmerkelse, Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub, Schwertern und Brillanten, selv om han oppfylte de formelle kravene.)

På tidspunktet han fløy flyet jeg har bygget: «Red 13» II./JG1, fra Störmede flystasjon i Tyskland i april 1944 var han blitt Major. Han avsluttet krigen som Oberstleutnant.  I januar 1945 ble han hentet til Adolf Gallands håndplukkete jetjager-enhet JV 44.Me_262_A_13_Bär

I mai 1945 var han i praksis kommandant for JV 44 siden Galland var hospitalisert. Galland ønsket av JV 44 skulle overgi seg til vestmaktene, mens ledelsen i Luftwaffe ønsket å flytte enheten til Tsjekkoslovakia for å fortsette kampen mot sovjetiske styrker. Den 2. mai dukket Generalmajor Dietrich Peltz, øverstkommanderende for IX. Fliegerkorps, og Oberst Hajo Herrmann, øverstkommanderend for 9. Flieger-Division (J) og personlig for å beordre enheten flyttet. Bär nektet: «Ja, sir, men vi er under kommando av Generalleutnant Galland, og jeg vil bare følge ordre fra Generalleutnant Galland!» I praksis en direkte ordrenekt, som kunne straffes med summerisk henrettelse.  Men Bär gamblet og vant, og de to offiserene trakk seg slukøret tilbaketil sine hovedkvarter.  To dager senere destruerte JV 44 sine gjenværende fly og overga seg til amerikanske styrker. fw3

fw4

fw5

Etter krigen fortsatte Bär som pilot, og var en stund leder for den motoriserte delen av Deutscher Aero Club. Han begynte også å jobbe som testpilot, for produsenter av sportsfly.  Den 28 April 1957 skulle han gjennomføre en kort kontrollflygning av en LF-1 Zaunkönig, da noe gikk galt.  Flyet kom ikke ut av et spinn, kolliderte og Heinz Bär omkom. Han ble 43 år.