PolCos Julekalender 2015 – Luke 22


I kveld skal treet tas inn så det får akklimatisert seg før det skal pyntes i morgen. Tradisjonelt skal man spise reinsdyr på bittelillejulaften, men andre former for mat som ikke sømmer seg i romjula er også lov: And, villsvin eller fisk.

Når du er vel forsynt kan du åpne luke nummer 22.

Wrestling22-w-Sasha3

Det begynner å nærme seg julaften så da må jeg høyne innsatsen i lukene.  Dagens overraskelse i wrestlingluken er alles yndling: The Boss, Sasha Banks. Mercedes Kaestner-Varnado somm hun egentlig heter begynte sin karriere for fem år siden i Chaotic Wrestling, men siden 2012 har hun vært i NXT, og det siste halvåret på WWEs show.

Hun har alt som trengs: Hun er teknisk begavet, sterk, atletisk, sexy og gyver løs på en hver opptreden med dødsforakt. 22-w-sasha1
Men det som virkelig gjør at hun utmerker seg er at hun evner å internalisere gimmicken sin. I og utenfor ringen er hun Sasha Banks. At hun også er kusinen til Snoop Dogg skader sikkert ikke i et WWE som elsker enhver knytting til main-stream kjendiser.22-w-sasha2

Du vet en kvinnelig wrestler har noe på gang når selv de normalt ganske apatiske tilskuerne på RAW og Smackdown har lagt sin elsk på henne.  Resten av Team B.A.D. må bare forsøke å henge med, men det skal godt gjøres.  Etter hennes tittelforsvar mot Bayley så kom det massive mengder skryt:  De hadde også den første kvinnelige «Iron Man» matchen i WWEs historie og var Main-event på NXT Takeover: Respect. Sjefen sjøl var strålende fornøyd.22-w-sasha3
For ikke å glemme: Sasha er 23!  The future’s so bright she’s gotta wear shades! 

Tegneserier

22-c-dassDet har ikke vært så mange norske tegneserier i årets kalender ser jeg. Det er kanskje fordi jeg har prøvd å legge meg mer på det episke enn stripeformatet. Jeg kunne jo trukket frem Dass. (Særlig siden en av opphavsmennene,
John S. Jamtli og Vegard Albert Skogmo, er en tidligere kollega.) Denne serien som tar for seg mannen bak Nordlands Trompet, den uforlignelige Petter Dass. (Blir han dermed «Nordlands trompetist»?)

Som hovedpersinen selv sier: «Her skal i finde tægnede fortellinger om hvorlædes jeg kiæmper haardt mod Fanden, Trold og allskens Udtysker her i den ellers saa skiønde Nordlandske natur!
Ærbødigst, æders kiære P. DASS»

Men den serien jeg først og fremst tenkte på er serien om Futen:

Noreg er verdas midtpunkt. Leif Eriksson oppdaga eit land vest for Grønland, fult av apacher og mohikanarar og kalte det Leiferika. Frå aust og sør kjem djinnar, gudar med elefanthovud, steinstatuar frå Påskeøya og levande totempælar. Gudar, jotnar, troll og dvergar frå heile verda går gjennom Kristiania sine gater.

Ein einaste institusjon held orden på dette enorme samfunnsmaskineriet: Futane.
Og ingen er meir ivrig i tenesta enn Fut nummer sytten, Mikael Braut. Ingen kan hindre Fut sytten i å følge alle reglane i Futekontoret sin manual.22-c-futen

Sjølv ikkje dei som fann opp reglane.

Øystein Runde og Knut André Solberg har slått seg løs og laget et rotnorsk superheltfabel med ingredienser fra alskens folkeeventyr og sagn.  Som Futen sjøl ville sagt: «Takk for hjelpa, og ha ein middels god dag vidare».

Fly22-f-P51

Har du sett filmen Empire of the Sun fra 1987 husker du kanskje en purung Christian Bale ekstatiske jubelrop når han blir vitne til et amerikansk luftangrep: P-51! P-51! Cadillac of the sky!

North American Aviation P-51 Mustang ble utviklet i 1940 som et svar på en britisk bestilling.  Disse flyene hadde Allison V-1710 motor, som hadde begrenset ytelse i høyere luftlag. Det ble først fløyet operativt av RAF i januar 1942 som en taktisk-rekognoseringsfly og jagerbomber (Mustang Mk I/P-51A). Det var først når noen fikk den lyse ideen å utstyre flyene med den legendariske Rolls-Royce Merlin-motoren (P-51B / C modell) Mustangens ytelse i høyder over 15.000 fot, matchet eller oversteg det Luftwaffes jagerfly kunne presterer. Den definitive versjonen, P-51D ble drevet av Packard V-1650-7, en lisens-bygget versjon av Rolls-Royce Merlin 60 serie to-trinns to-hastighets kompressormotor, og bevæpnet med seks .50 kaliber (12,7 mm) M2 Browning maskingevær.  D-modellen hadde også fått en dråpeformet cockpithette som ga piloten fenomenalt utsyn.

Sist men ikke minst: Med dropptanker var Mustangen den første allierte jageren som kunne eskortere amerikanske bombeflyformasjoner hele veien fra engelske flyplasser, til Berlin og tilbake.  Tidligere hadde formasjonene måttet klare seg selv de siste milene inn til målområdet og tilbake,  siden britiske jagere var utviklet for forsvarsarbeid,  så rekkevidde aldri hadde blitt prioritert. Den vanligste amerikanske jageren i Europa før Mustangens introduksjon i USAAF, den tunge P-47 Thunderbolt, klarte selv med dropptanker ikke hele distansen, selv om den var bedre egnet en britiske maskiner.

Ved starten av Koreakrigen, var Mustangen det primære jagerflyet til FN-styrken frem til jetjageren F-86 tok over denne rollen; Mustangen ble da en spesialisert jagerbomber. Til tross for at jetjagere overtok mer og mer, forble mange Mustanger i tjeneste med noen luftforsvar frem tidlig på 80-tallet. (Den dominikanske republikk pensjonerte først sine i 1984!)

Etter andre verdenskrig og Koreakrigen ble mange Mustanger også konvertert til sivilt bruk, spesielt luft racing, og i økende grad, bevart og fløyet som historisk warbirds på flystevner. Total produksjon var på 15 586 eksemplar, og bare i USA er det 138 eksemplar som fortsatt flyr, legg til resten av verden og det er minst 150.

En siste raritet som må nevnes er North American F-82 Twin Mustang.  Det var den siste amerikanske stempelmotor-jagerfly bestilt i produksjon av United States Air Force. Basert på P-51 Mustang, ble F-82 opprinnelig designet som en langtrekkende eskortejager under andre verdenskrig; Men krigen endte lenge før de første produksjonseksemplarene var operative.22-f-F82

I etterkrigstiden brukes Strategic Air Command flyene som et langtrekkende eskortejager for sine atom-bombere. Radar-utstyrt F-82 ble brukt mye av Air Defense Command som erstatning for Northrop P-61 Black Widow som allvær dag- og nattavskjringsjager. Under Koreakrigen, var F-82s stasjonert på japanske flybaser blant de første USAF fly til å operere over Korea. F-82 var rett og slett to P-51 flykropper koblet sammen parallelt med en felles midtvinge. I den ene flykroppen satt piloten, i den andre radaroperatøren.  Totalt ble det laget 262 slike tvillingfly, og de ble først tatt ut av tjeneste i USAF i 1953.

P-51 finnes naturligvis som bokstavelig talt tusenvis av modellbyggesett.  Selv har jeg bygget Airfix nye utgivelse i 1:72, og det er en drøm å bygge. Platz har nok det beste settet i 1:144 (første gang gitt ut i 2005). Mens i 1:48 er det mye å velge mellom.  ICM har en relativt fersk utgivelse som etter sigende er både billig og bra.   F-82 kan du få i både skala 1:48 og 1:72 men i begge tilfeller er det sankk om byggesette som baserer seg på utgivelser som er 40 år eller mer.