PolCos Julekalender 2015 – Luke 20


Fjerde søndag i advent og FNs internasjonale dag for solidaritet.

I solidaritet for de som ennå ikke er ferdig med juleforberedelser åpner vi i dag luke nummer 20.

Wrestling20-w-KO

Når jeg begynte å se wrestling på gode gamle SKY-channel på slutten av 80-tallet fantes det tre kroppsformer for mannlige wrestlere.  Roid-monster, bælfeit, eller senete.

I våre dager er det litt større variasjon, men fortsatt er de fleste wrestlere nødvendigvis relativt atletisk bygget. Men innimellom dukker det opp noen med velutviklet «pappa-kropp».   Sånne som ser ut som  de heller tilbringer helgen i ssofaen med chips og Netflix, enn i ett svett treningsstudio.  Sånne som Kevin Steen a.k.a. Kevin Owens. Denne fransk-canadieren jobbet seg gjennom Combat Zone Wrestling og Pro Wrestling Guerrilla før han endte opp i Ring of Honor. Der etablerte an seg trygt på toppen av haugen til fansens entusiastiske heiarop: Kill, Steen, Kill!

Og så dro han til NXT…  Han ankom, og i løpet av sine første dag på jobben hadde han et heel-turn, og kvestet sin barndomskamerat fra RoH, Sami Zayn. Det gikk ikke lenge før han erobret NXT-tittelen, og sendte Sami ut over sidelinjen med skader.  Så hva var mer naturlig enn å ta turen til RAW, og slå John Cena i sin første kamp der?

På RAW kan han forsvinne litt i mengden, men har er så heel til fingerspissene, at han aldri helt blir borte. Særlig siden han er en atypisk WWE-Heel,  i at han på den ene siden er den bravadofylte, dypt usikre feigingen, men på den andre siden leverer varene i ringen så det holder

Tegneserier20-c-gijoe

Du trodde kanskje G.I. Joe bare var en serie leketøy?  Da tok du feil!

G.I. Joe har vært tittelen på tegneserierstriper og tegneserier i hvert tiår siden 1942. Som en lisensiert eiendom eid av Hasbro, har tegneserier blitt utgitt fra 1967 til i dag , med bare to avbrudd lengre enn et år (1977-1981, 1997-2000) . G.I. Joe har kjemper mot Cobra siden 1982, tegneserien har blitt laget av tre separate utgivere og fire hovedtitteler, som alle har vært basert på Hasbro leketøylinje med samme navn.

Den første serien (i motsetning til tegenseriestriper) ble produsert av Marvel Comics mellom 1982 og 1994, somi alt 155 nummer, og ga opphav til flere spin-off titler i løpet av sitt løp; den andre og tredje serien, utgitt av Devils Due Productions mellom 2001-2008, utgjorde 80 nummer og inkludert også flere spin-off titler, Den fjerde serien har blitt utgitt av IDW Publishing siden oktober 2008, og diverse spin-off titler har også her blitt lansert.

Marvels serie på 155-nummer anses å være en av de lengstlevende tegneserie tie-in til et leketøy. Mye av suksessen må krediteres Larry Hama, som skrev hele serien med unntak av noen få nummer med gjesteskribenter. Snarere enn å behandle historiene som en ren reklamekampanje for lekene, skrev Hama serien med alvor og fylte den med doser av realisme, humor og drama. For å holde serien up-to-date på militær teknologi og terminologi, leste Hama kontinuerlig lese tekniske manualer, og millitære oppslagsverk. Bortsett fra Transformers, har ingen andre serier basert på et leketøy vært i nærheten av å kopiere suksessen.

Den mest merkbare forskjellen mellom tegneserien og tegnefilmene, er i sin håndtering av kamp. Mens tegnefilmene hadde tegnene bruke semi-futuristiske laserrifler og -pistoler (på grunn av en regel om «ingen kuler» fra studio), viker tegneserien ikke unna fra å bruke ekte pistoler, rifler, maskinpistoler og ammunisjon. I tegnefilmene ville karakterene vasse gjennom bølger av fiendtlig ild urørt, mens tegneserien jevnlig gjorde skader fra kuler eller granatsplinter til et poeng; og den viker ikke unna dødsfall.

En av grunnene til suksessen og de brutale realismen er kanskje at Hama baserte sin serie på et konsept han hadde utviklet for en tegneserie med Nick Fury & His Howling Commandos mot Hydra.  Marvel fant ikke plass til den serien i sin utgivelsesplan på 70-tallet, men en kjapp palettswap senere ble det i stedet til G.I. Joe mot Cobra (selv reptilmotivet ble bevart).

Fly

20-f-b29

Noen fly går inn i verdenshistorien av ulike grunner. Boeing B-29 Superfortress vil for alltid knyttes til de to flyene Enola Gay og Bock’s Car og byene Hiroshima og Nagasaki.  På tross av navnelikheten var «superfestningen» ikke nært beslektet med B-17 Flying Fortress  (og heller ikke med arvtageren B-52 Statofortress).

Det var en av de største flyene i operativ bruk under andre verdenskrig, og svært avansert for sin tid. Det inneholdt en trykkabin, landingshjulene var tvillinghjul i «trehjulssykkel» konfigurasjon (altså med nesehjul, ikke halehjul), og det hadde et fjernstyrt, elektronisk ildledningssystem som kontrollerte fire maskingeværtårn. Den bemannede maskingeværinstallasjon i halen var semi-fjernstyrt.

På grunn av at B-29 var svært avansert design for sin tid, i motsetning til mange andre verdenskrig-era bombefly, forble det i tjeneste lenge etter at krigen sluttet, noen til og med som flygende fjernsynssendere for Stratovision-selskapet. B-29 tjenestegjorde  i ulike roller gjennom hele 1950-tallet. RAF fløy B-29  med navnet Washington til utfasing av den typen i 1954. Sovjetunionen produserte en ulisensiert reverskonstruert kopi som Tupolev Tu-4. B-29 var stamfar til en serie av Boeing-bygget bombefly, transportfly, tankfly, rekognoseringsfly og skolefly inkludert B-50 Superfortress (den første flyet å fly verden rundt non-stop) som var egentlig en  B-29 med forbedre motorer. Typen ble endelig pensjonert i begynnelsen av 1960-tallet. Totalt ble 3970 fly av denne typen produsert. Dusinvis av B-29s er bevart som statiske utstillingsobjekt, men bare ett eksempel, Fifi på bildet over, er per i dag i flygedyktig stand. I år begynte restaureringen av ytterligere et eksemplar til flygedyktig stand, et arbeid som er planlagt fullført i 2017.

Flyet ble også videreutviklet til det sivile passasjerflyet Boeing 377, som igjen ble videreutviklet til de bisarre «Guppy» transportflyene, hvorav noen fortsatt er i aktiv bruk av blant annet Nasa

Det finnes flere utgaver av Gladiatoren i skala 1:48 utgitt av Roden. I skala 1:72 er det Airfix sin nye utgivelse som definitivt har gjort tidligere utgivelser avleggs. Jeg har to ulike sett av denne utgivelsen i stash-haugen. Ingen har hittil gitt ut flyet i skala 1:144.