Flygende villsvin – Ferdigbygget: Mark1 Fw109A-6 (1:144)


box

Siste frihelg før juleferien måtte selvfølgelig utnyttes.  Og et av byggeprosjekten jeg syslet med var Mark1s lille dobbeltsett med FW190A-6/A-7 «Famous Pilots»

Flyet

Den tyske «slakterfuglen» har jeg skrevet om før, så jeg nøyer meg med å påpeke at det neppe er en tilfeldighet at så mange tyske Experten hadde kortere eller lengre perioder i det som utvilsomt vra Tysklands fremste propelldrevne jagerfly.

Byggesettet

Tsjekkiske Mark1 har egentlig en fortid som produsent av dekaler,  før de de senere årene også har ekspandert og begynt å gi ut fulle byggesett.  Det er særlig i skala 1:144, noe jeg selvsagt setter pris på. Jeg har alltid hatt en svakhet for denne miniatyrskalaen.

fw-a

Dette settet, MKM14420, er en 2-for-1 løsning. Det fokuserer på Fw190A-6 og A-7, med fire profiler fløyet av kjente tyske piloter.  Hvert fly består av  rundt 12-15 deler (avhengig av om du utstyrer det med droptank eller ei.)

Mark1 har også lagt ved 2 resin-cockpiter, men du må i såfall selv lage en cockpitåpning.  Jeg gjorde det med flyet jeg bygget nå, men tykkelsen på godset og det faktum at cockpiten er i den mørke svartgrå fargen RLM66 gjør at jeg tror jeg sparer meg ekstraarbeidet på det neste.  Jeg kan heller ta vare på cockpiten for bruk i andre prosjekt, f.eks. hvis cockpithetten skal være åpen.

Selve byggeprosessen er helt uproblematisk. Delene fikk en omgang med Citadel spray-grunning, og krevde etter det ikke noe særlig finpuss. Forskjellen på A-6 og A-7 var en forbedret motor, og at MG-17 maskingeværene (kaliber 7.92mm) i snuten ble oppgradert til to 13mm MG-131 maskinkanoner. I praksis betyr det at du må velge mellom to ulike motordeksel, med ulike buler når du bygger modellene.

  • Fw 190A-6 White 5 1./JG 54 Østfronten juli 1943 (Walter Nowotny)
  • Fw 190A-6 Green 1 Stab/JG Herrmann Bonn-Hangelar august 1943 (Hans-Joachim Herrmann)
  • Fw 190A-7/R11 Yellow 1 6./JG 300 Rheine mars 1944 (Klaus Bretschneider)
  • Fw 190A-7 Red 13 2./JG 1 Störmede april 1944 (Heinz Bär)

Alternativ C er utstyrt med FuG 217 Neptun (Neptune) radar, så da må du scratchbygge radar-antenne på vinge og flykropp. Det er også verd å nevne at dekalarket er lagt opp slik at du må bygge alternativ C og enten A, B eller D, da det bare er en utgave av hver type swastka og balkenkreutz.

"Green 3" Stab/JG300 -Hauptmann Friedrich-Karl Muller. (Bilde: Clavework Graphics)

«Green 3» Stab/JG300 -Hauptmann Friedrich-Karl Muller. (Bilde: Clavework Graphics)

Jeg hadde heldigvis noen reserver på lager så etter nå å ha bygget alternativ B  er planen å bygge Heinz Bärs fargerike A-7.

JG Hermann/JG300

Major Hajo Herrmann

Major Hajo Herrmann (Foto: Bundersarchiv)

Hans-Joachim «Hajo» Herrmann begynte sin karrier som bombeflypilot i Condor-legionen i Spania.  Senere deltok han i angrepet på Polen og Norge. Etter å ha ledet 7./KG-4 under slaget om Storbritannia, ble han sendt til Sicilia og deltok derfra i felttoget i Hellas og slaget om Malta. I 1942 ble han forfremmet til Luftwaffes ledelse, og skapte en karriere som en kreativ og uredd taktikker.

i 1943 begynte Tyskland å merke effekten av stadig mer intensive bombetokt fra England. Herrmann mente at et mottrekk kunne være å bruke erfarne piloter med erfaring fra nattnavigering, i enkeltseters jagere. Disse  kunne jakte fritt i lyset fra søkelys og branner på bakken, uten å være avhengig av dyre og tunge radarapparat som det var stor mangel på.

I juni 1943 opprettes Stab/Versuchskommando Herrmann, som en måned senere skifter navn til Stab/JG Herrmann, før enheten 20. august 1943 omdøpes til Stab/JG300.  I begynnelsen «lånte» denne Geschwaderen fly fra andre enheter, som JG 11, og de var dermed ganske anonyme, og malt i dag-kamuflasje.  Teknikken fikk kodenavn «Wilde Sau», «Villsvin».

Logoen til JG 300

Logoen til JG 300

Teknikken viste seg forbausende effektiv, men tapene var høye.  Ikke så mye på grunn av allierte kuler, men på grunn av vanskelige flygeforhold, dårlig vær og alle farene som landing i nattemørket involverte.  Du kan lese mer om JG300 her og her.

Herrmann ble i desember utnevnt til Luftwaffes inspektør for luftforsvar, og i 1944 ble han generalinspektør for nattjagervåpenet.  Han mottok også ridderkorset av jernkorset med ekeløv og sverd. I januar 1945 ble han kommandant for 9. Flieger-Division (J) i Luftflotte 10. Han var da en sterk forkjemper for ideen med Rammjägere,  noe som ble forsøkt med den såkalte Sonderkommando «Elbe» Etter krigen satt han 10 år i krigsfangenskap i Sovjet, før han returnerte til Tyskland.  Han tok juridisk embedseksamen, og fikk en vist ry som forsvarsadvokat for blant annet holocaust-fornekteren David Irving og gammelnazisten Otto Ernst Remer som med økonomisk støtte fra Sovjet hadde etablert et nytt nasjonalsosialistisk parti på 50-tallet og fått inn en del representanter i flere delstatsforsamlinger.

Hermann døde i 2010.

Modellen

fw-b

fw-c

fw-d

fw-e

fw-f

Den største utfordringen var egentlig å forsøke å gjenskape mottle i denne skalaen! Det er også verd å bemerke at det dekalene ikke inkluderer det lille merket til førstehjelpsskrinet (men det hadde vært mikroskopisk i denne skalaen) selv om dekalinstruksjonen referere til det.  Jeg gleder meg alt til å starte på den andre maskinen i dette settet.