Jeger Bom-boms dronninggambit


Hollywood er ikke fremmen for å slå seg løs med eventyr fra public domain.  Så Snow White and the Huntsman fra 2012 var sånn sett ikke noen stor overraskelse.  Overraskelsen er kanskje mer at den nå har fått en prequel/sequel (litt begge deler) i form av The Huntsman Winter’s War.

Den onde dronningen Ravenna, i Charlize Therons skikkelse, får her selskap av sin søster Freya, som spilles av Emily Blunt. Mens Ravenna er løst basert på Elizabeth Bathory, har is-dronningen naturligvis samme utgangspunkt som Disneys Elsa fra Frozen.  Så dermed får vi to av de heteste kandidatene til å gestalte Carol Danvers i MCU sammen på lerretet med Thor The Huntsman. 

Siden man aldri kan få for mange tøffe damer så får vi altså også Jessica Chastain som Sara, eller «The Warrior». Den som derimot glimrer med sin fravær er Snøhvit selv. Jeg har ofte nevnt at jeg synes Kristen Stewart er grovt undervurdert som skuespiller,  og dessuten virker som en forbausende jordnær og vettug dame,  men jeg klarer meg nok uten.  Chris Hemsworth fungerer vanligvis bra så lenge han kan flagre med håret, spenne musklene og svinge assorterte håndvåpen med innbitt blikk, men her mistenker jeg at han reduseres til en MacGuffin.  Noe som er helt grei med det trekløveret skuespillerinner som antagelig får frie tøyler til å overspille så mye som denne sjangeren fortjener.

Premieren blir i april neste år.