Tigermøllen flyr fortsatt. (Ferdigbygget Airfix DH.82a)


airfixa01024boxVerden kan ikke bare være kamuflasjefarget.  Noen ganger trengs det noen fargeklatter.  Som modellbygger er ikke det noe problem, når man har en velfylt stash. Airfix fikk mye skryt når de slapp en splitter ny DH.82a Tiger Moth i fjor, og omsider har jeg somlet meg til å sjekke om byggesettet fikk som fortjent.

Flyet

De Havilland DH.82 Tiger Moth er et biplan designet av Geoffrey de Havilland på tredvetallet som en videreutvikling av de Havilland DH.60 Gipsy Moth.

Det ble brukt av av Royal Air Force (RAF) og andre luftforsvar som et grunnleggende skolefly. Tiger Moth forble i tjeneste med RAF inntil det ble erstattet av de Havilland Chipmunk i 1952, da mange av overskuddsflyene ble overtatt av sivile eiere. Mange andre nasjoner brukte Tiger Moth til både militære  og sivile anvendelser, og det er fortsatt i utstrakt bruk som et sportsfly i mange land.DH_82A_Tiger_Moth_-_N81DH

Flyet var i produksjon i perioden 1931–1944 og totalt ble 8868 produsert.

Hærens Flyvevæsen hadde i 1928 kjøpt tre DH.60 Moth, samt lisens til å produserer flere her til lands, som erstatning for de eldre skoleflyene de da hadde. I 1932 fikk de akksept for å produserer 17 DH.82 Tiger Moth, og tre å senere en ytterligere serie på 20 fly. De ble presset i tjeneste som kampfly under det tyske overfallet våren 1940, og de resterende flyene ble evakuert til Sverige og Finland.

Settet

Når dette settet ble lansert i fjor ble det fort klart at dette var det hittil beste byggesettet i skala 1:72 av dette svært viktige flyet. Generelt var anmeldelsene udelt positive, så jeg sørget naturligvis for å kjøpe et sett.  Det er utvilsomt den mest korrekte fremstillingen av en DH.82a som finnes i denne skalaen.  Men det er en del løsninger som gjør at dette settet ikke er så lettbygget som man ved første øyekast skulle tro.

Det ene er at antispinnfinnene foran halefinnene ikke er støpt på flykroppen.  I stedet må du selv skjære vekk en del av flykroppen, og så montere en plugg bygget sammen av to deler.  Jeg skjønner at Airfix på denne måten kan tilby flerer alternativ fra samme støpeform, men en bedre løsning hadde nok vært å heller ha en åpning i flykroppen, og så t løse plugger en med og en uten antispinnfinnene. (Men det er ikke noen stor utfordring å sage ut den nødvendige delene, det er tydelig markert på innsiden av flykropphalvdelene hva som må fjernes.)tm02

Et annen problem er løsningen de har valgt for vingene stagene.  De er støpt i par, og tanken er at du etter montering av vingen, kan skjære ut midtstøtten.  Problemet er at stagene er så spinkle, at det er lettere sagt enn gjort. Jeg løste problemet med å varme opp et barberblad for så å smelte vekk støtten, men skulle jeg bygget settet igjen hadde jeg nok fjernet støtten med en gang, og så limt inn stagene med superlim.  I samme slengen hadde jeg nok festet midtstagene til flykroppen, og så feste øvre vinge i disse, og ikke slik instruksjonen viser, med feste i vingen først.

I dette settet, Airfix A01024, er det en profil, det sivile flyet G-ACDC eid av The Tiger Club, Headcorn Aerodrome, Ashford i Kent, England, 2013. De slapp samtidig ett søster-sett: Airfix A01025, med en profil fra RAF i 1940.

Naturligvis finnes det mange andre alternative profiler i salg som egne dekalsett, ikke så rart tatt betraktning hvor mangslungen bruk det har vært.

G-ACDC

G-ACDC (Construction No. 3177) er den tredje DH82a Tiger Moth som ble bygget og det nest eldste somfortsatt flyr. Det ble første gang registrert 6. februar 1933 og ble en av 10 tildelt for bruk av De Havilland School ved Hatfield der det forble frem til november 1941.

CDC ble offisielt rekvirert av i RAF, og listeført som BB726, 30. oktober 1940, og gikk først til No. 1 EFTS (Elementary Flight Training School) ved Hatfield inntil november 1941. Da ble flyet overført til No. 28 EFTS ved Wolverhampton. Det tjenestegjorde ut resten av krigen der, blir pensjonert til 9. MU  (Maintenance Unit) på nærliggende Cosford 21.  juli 1945. Fra Cosford ble flyet utlevert til RAF Dyce 9. juni 1952 for sommersesongen, og ble igjen satt på lager ved 20. MU på Aston Down i november 1952, før det ble solgt på auksjon i 1953.tm01

Så begyte en lang karriere som sportsfly, skolefly og sågar racerfly i private hender.  Kun avbrutt for jevnlige vedlikehold, og reparasjoner etter det uunngåelige uhellene.  I 1957 hadde flyet atter en gang blitt malt i de originale de Havilland-fargene, vinrød og sølv.

Den dag i dag er «CDC» flaggskipet til The Tiger Club, og de fleste medlemmene i klubben har sørget for å kunne loggføre i hvert fall noen timer i det historiske flyet. Den hittil siste komplette gjenoppbyggingen av flyet var i 2008, og selv med 82 år på vingene, har det utvilsomt mange lufteturer igjen.

Modellendh82a00

En ting er åpenbart,  jeg brukte en alt for lys rødfarge,  jeg skylder dog på Airfix som brukte betegnelsen crimson i stedet for maroon.  Men det er jo en gammelt knep å bruke lysere nyanser på modeller i liten skala,  så det er ikke så farlig.

Jeg er fortsatt ikke komfortabel nok til å forsøke å modellere støttewire på fly i denne skalaen, jeg synes dessuten ofte linene blir alt for synlige.  Men på tross av problemet med å få vingen montert, ble det ikke så verst, jeg tror den er både rett og i vater. (I hvert fall på øyemål, om noen kommer med en skyvelære…)

Dekalene var som alltid (nesten) med Airfix, en fryd å jobbe med.  Jeg har sett bilder av G.ACDC både med og uten logoen til The Tiger Club på halefinnen, men jeg valgte nå å bruke den.  Jeg antar det kan være noe som ble satt på i forbindelse med restaureringen i 2008. dh82a03

dh82a02

dh82a01

Alt i alt er det fullt forståelig at byggesettet fikk så mye ros når det kom, og det er utvilsomt en veldig tro gjengivelse av en DH.82a, men det er et sett som krever at man holder tunga rett i munn!