Dentasticks neste?


dogtooth-smaller-file-w-wmSå var det den tiden av året igjen.  Den årlige sjekken hos tannlegen.

De siste 10 årene har jeg brukt Ghavam Naghavi på Trondheim Tannhelsesenter.  Jeg vet de ikke er blant de aller billigste, men for noen tjenester lønner det seg ikke kun å se på prislappen.  Ingen med vettet i behold velger den billigste frisøren, kirurgen, call-girlen eller tatovøren heller.

Ghavam er alltid blid,  flink som fy, og effektiv. Dessuten er han flink til å fortelle hva han gjør, hvorfor, og spør seg frem om ønsket fremgangsmåte om det er ulike måter å løse noe på. I dag var forøvrig første dag med splitter ny og fancy stol, så det ble naturligvis litt skravling om tekniske duppeditter.

Heldigvis var alt som det skulle være,  0 hull og visdomstennene hadde ikke rørt på seg, så de får stå i fred ennå en sesong.  Men det var selvsagt noe småplukk.  Ingen er så flink til å bruke tanntråd som tannleger helst vil de skal være, og jeg har i tillegg «rovdyrtenner».  (En tøff måte å si at jeg har skarpe og spisse premolarer.) Dessuten går det noen liter kaffe om dagen. Alt det betyr at jeg nær sagt uungåelig får litt tannstein,  så jeg booket en time hos tannpleier for en liten rens i november. Men det er alltid greit å avslutte tannlegebesøket med beskjed om at tennene ser sterke og fine ut og bør kunne holde i 50-60 år til minst.

Etter tannlegebesøket slo jeg et slag innom Trønderfrim siden jeg var på den siden av byen.  Jeg har en ganske solid haug med ubyggede sett, men jeg trengte en ny flaske «Tamiya extra thin» polycement, og det er jo alltid gøy å titte i sånne raritetsbutikker. Dessuten oppdaget jeg at de har begynt å føre Vallejo-maling! Og til 28,- flaska var det en svært akseptabel pris. (Limet kan du finne billigere på nett, men det var det med postgang og eksplosive væsker da…)Grey

Til slutt var jeg en tur innom en av byens kolonialforretninger, og under over alle undere. Det var en butikk som førte Saint Agur. Altså førte på ordentlig, ikke bare førte i metafysisk forstand, slik noen butikker jeg har vært innom. (De har den teknisk sett i sortimentet, men er alltid utsolgt.) Så da ble det ostebonanza til lunch.  Cheesy

Men en ting bet jeg meg merke i.  Det er mange tomme butikklokaler i sentrum nå,  jeg tviler på at et planlagt bilfritt sentrum vil bøte på det.