Trenger litt hjelp: Finnes dette eller har jeg bare drømt?


I natt drømte jeg som vanlig om mye rart. Men det var to ting jeg bet meg merke i, og som jeg nå sitter å lurer på om bare er fragmenter av min egen sprelske fantasi, eller faktisk er noe som finnes, og som jeg har vært borti og bare lagret et eller annet sted i underbevistheten.  Det ene var en bok, det andre ett spill.  Hvis du tror du har hørt om noen av delene før, er jeg veldig interessert i tilbakemeldinger.  Hvis ikke: Jeg krever kopibeskyttelse på konseptene!😀

Boken

For å ta boka først, så var det en populærvitenskaplig fremstilling av en komparativ analyse av kommunismen og nasjonalsosialismen.  Forfatteren var en eller annen britisk professor, med langt skjegg.  Hans poeng var at Hitler var nazismens svar på Stalin: En oppkomling som annekterte en eksisterende politisk ideologi og endret den for å passe sine egne mål. Tesen var at nasjonalsosialismen i utgangspunktet ikke var farligere enn kommunismen, men at begge var politiske ideologier som kun fungerte på papiret, ikke i den virkelige verden. Noe som innebærer at alle forsøk på å implementere dem nødvendigvis ville fremelske de mest destruktive og menneskefiendtlige elementene i dem.

Anton_DrexlerDen trakk frem Anton Drexler, grunnleggeren av det tyske arbeiderparti (DAP), forløperen til nazistpartiet, NSDAP, som ekvivalenten til Lenin.  Det er jo i og for seg sant at nazistene i utgangspunktet var et anti-kapitalistisk, anti-borgerlig parti hvis viktigste opponent var storkapitalen.  Støtten til antisemittisme og rasehygiene var ikke mer utpreget der enn i de fleste andre parti på 20-tallet. Det var først senere, når man trengte backingen fra industriherrene man utviklet en galopperende rasisme som politisk grunntanke, siden man trengte en ny tydelig «indre fiende» å samles mot.

Ernst_RöhmI boken ble forresten også den åpent homofile Ernst Röhm omtalt som «nazismens Trotski». Röhm var en av de første lederne av NSDAP, og grunnlegger av SA. Han ble drept på Hitlers ordre i 1934 under «de lange knivers natt», når Hitler ryddet unna  potensielle konkurrenter til makten i partiet. (ikke ulikt Stalins prosesser mot sine samtidige.)

Jeg har jo lest en del om temaet, så det kan hende det bare var underbevisstheten som la puslespill, men er det noen som vet om bøker som har tatt for seg alle likhetstrekkene mellom kommunismen og nazismens fremvekst?

Spillet

Dette var et miniatyrspill,  a’la Warhammer, Flames of War  eller Star Wars Miniatures. Det spesielle var settingen…

Den ene spilleren spilte nemlig med en hær av «blåjakker».  Med andre ord styrker som var inspirert av nordstatene under den amerikanske borgerkrigen (1860-1865), eller kavaleriet under indianerkrigene (1861-1890).cav-01

I og for seg ikke så spesielt, jeg er sikker på at det finnes flere miniatyrspill som tar for seg den amerikanske borgerkrigen . Det spesielle var nemlig motstanderen. Han spilte nemlig en arme bestående av rødjakker fra Den amerikanske uavhengighetskrigen (1775–83), i zombiefisert tilstand!

redcoat

Om det ikke eksisterer alt så er jo det en glimrende idé for et miniatyrspill.  Ikke minst siden det ikke akkurat er vanskelig å finne militærfigurer i 25mm skala!

Er det noen nerder der ute som vet om det alt eksisterer regler for et slik miniatyrspill?  Jeg gjorde et kjapt søk på BoardgameGeek uten resultat, med det kan jo ha en kreativ tittel.