VW Type 82E v.2.0 (Tamiya 1:48 – Ferdigbygget)


vw05Volkswagen, eller Folkevogn om du vil, er i hardt vær om dagen.  Personlig skulle jeg mene at om du kjøper en oljebrenner (diesel) og tror den skal være miljøvennlig er du ikke riktig vel bevart, men det er så sin sak. Jeg har i alle fall en svakhet for de opprinnelige folkevognene.  Det er noe noe deilig ironisk med at et av de store symbolene på hippie-tiden og definisjonen på søte biler, oppstod i Det Tredje Riket.

Denne gangen er det skala 1:48,  så man kan si man jobber seg nedover i størrelse.  Jeg vet det finnes noen sett av Type 82E i skala 1:72 av ukrainsk fabrikat. (Som har fått svært vekslende anmeldelser.)

Kjøretøyet

Jeg har skrevet om forhistorien til denne urbobla før, men kort oppsummert: Etter innføringen av den første sivile versjonen av bobla, Type 60 (ca 650 produsert i årene 1938-1945), ble det veldig fort tilrettelagt for militær bruk, og i 1939 oppstod Type 82, bedre kjent som Kübelwagen. I 1941 ble off-road chassiset fra Kübelwagen parret med karosseriet til Type 60. Denne utgaven ble kalt Type-82 E (eller Type 92SS for enhetene laget for Waffen-SS). 546 ble produsert, og brukt av ulike tyske organisasjoner. Noen av dem endte sågar ved fronten, særlig med DAK i Tunisia og på Ostfront, vanligvis i hendene på Waffen-SS. Begge gruppene brukte typen som stabsbil eller i ordonnans-tjeneste.

Senere ble chassiset fra Schwimmwagen (Type 128 og 166) også krysset med boble-karosseriet noe som resulterer i Type 87, med omtrent 564 produsert. De fleste av disse ble brukt av DAK i Tunisia, men et lite antall ble sendt til Wehrmacht, Luftwaffe og Waffen-SS-enheter,ved alle fronter.

KdF-bilen var kamerasky så det finnes svært få bilder tilgjengelig, men dette bør ikke avskrekke modellbyggere. Snarere gir det rom for å bruke litt kreativitet.  Men det er verdt å huske at kjøretøy som ikke var ment for bruk ved fronten sjelden hadde kamuflasje i flere farger, eller balkenkreutz.

Byggesettetboxvw

Dette er No.31 i Tamiyas 1/48 Scale Military Miniature Series. Det er Tamiya-kvalitet hele veien.  Upåklagelig passform, nydelige detaljer, og en fryd å bygge.  Tamiya er dyre, selv importert fra nettbutikker i lavkostland, men det er samtidig noe av det ypperste i masseproduserte modellbyggesett. Settet inneholder også en figur, en sjåfør. Sjåføren er i lett sommeruniform, og er tilsynelatende en vanlig vervet soldat, uten hodeplagg.

Byggebeskrivelsen oppgir 3 profiler:

  • Wehrmacht Heer, Berlin 1945
  • Reichs Traffic Administration, Minsk 1944
  • German civilian car, WW2.

Pussig nok inneholder dekalarket også registreringsskilt til en Luftwaffe-bil. Jeg antar dette settet kanskje har vært inkludert i et pakesett sammen med en av Tamiyas flybyggesett i skala 1:48  men jeg har ikke sjekket det.  Uansett litt rart at man ikke like godt oppgir den profilen også når dekalene er der.

De to første profilene er i militær «Dunkelgelb», mens den sivile bilen er beskrevet som lakkert i sort blanklakk. («Du kan få den i hvilken farge du vil, så lenge den er sort» og så videre.)

Beskrivelsen av profil nummer 2 var litt kryptisk, men registreringsskiltet var DR102115.  DR var koden for Deutche Reichbahn, altså jernbanen!

Deutsche Reichsbahn
Deutsche_Reichsbahn_Gesellschaft_logo

Deutsche Reichsbahn ble stiftet i 1920 når Weimarrepublikken nasjonaliserte alle de enkelte jernbaneselskapene til de ulike tyske statene.  I 1924 ble det reorganisert som en nominelt privat selskap, riktignok heleid av den tyske staten. I 1937 var det tid for en ny reorganisering og DR ble en del av den tyske statsmakt.

DR hadde en viktig logistisk oppgave for Wehrmacht, og fraktet materiell og soldater over hele det stor-tyske riket. Det tok opp i seg andre jernbaneselskap etterhv ert som stadig større deler av Europa kom under tysk kontroll.  Når Operasjon Barbarossa ble iverksatt i 1941  var DR med på lasset, og i løpet av 3,5 måned konvertert de 16,148 kilometer jernbanespor fra russisk til tysk sporvidde. (Det er til sammenlikning over fire ganger så langt som alle jernbanespor i Norge til sammen.)

Ikke like imponerende er innsatsen DR gjorde i forbindelse med jødeforfølgelsene. Der fulgte de en streng politikk om at alt kunne fraktes, så lenge de fikk betalt.

Modellen

Siden dette skulle være en bil i bruk godt bak frontlinjene, så var jeg sparsom med effektene. En lett wash for å få frem detaljene var alt.

vw00

vw01

 

vw02

vw04