Hva pusler du med


Marvel_Puzzle_Quest_2_Year_Anniversary_InfographicOm du har lest noe på denne bloggen før vet du at jeg ikke er noen stor fan av dataspill.  Jeg foretrekker definitivt brettspill. Selv når det kommer til solo-simulatorer og wargames. Det er noe med den taktile følelsen av brikker, terninger og enorme kart.

Men det finnes et lite unntak.  Jeg liker radio.  Men jeg pleier sjelden å ha tid til å høre radio når de programmene jeg liker sendes. Det er ikke lenger et problem. Podcaster og nettsendinger er løsningen. (I verste fall er det noen som har rippet programmene og gjort de tilgjengelig som mp3filer.) Noe som betyr at jeg for eksempel kan ha en sesong med I’m Sorry I Haven’t A Clue på i bakgrunnen mens jeg bygger modeller.  Det gjelder bare å time det så ikke du ler akkurat i det du setter penselen på objektet når du maler detaljer.  

Eller radioresepsjonen.  Vanligvis er jeg jo på jobb når det sendes, og da er det sjelden jeg har to timer ved PC’n i ett strekk. Løsningen er å heller høre det på senga.  Jeg klarer ikke lese og høre radio samtidig. I stedet pleier jeg å spille Marvel Puzzle Quiz, MPQ.

Det er i utgangspunktet et helt standard tre-på-rad spill med 6 farger, og ingen «lure» baner eller triks.  Derimot velger du tre «helter» hentet fra Marvels rikholdige verden,  og de har ulike spesialegenskaper som lades oss etterhvert som du matcher tilsvarende farge.  Heltene (og skurkene)  finnes i fire ulike sjeldenhetsgrader,  fra én til fire stjerner,  og du forbedrer dem ved å samle tegneseriecovre, og bruke «iso-8», en av spillets to valutaer du samler nær sagt uansett hva du gjør, på å levle dem.  (Dette med ulik sjeldenhet på «spillebrikkene burde være kjent stoff for alle som har spilt et CCG i sitt liv…) Den andre valutaen er gullmynter, som jeg stort sett kun bruker på å kjøpe plass til nye helter.  mpq-mobile

Det høres mer komplisert ut enn det er, men det som utvilsomt er den store styrken til dette minispillet er at du altså aldri behøver å bruke ekte penger.   Forretnings-ideen er at Iso-8 og Gull kan kjøpes for ekte penger, men du skal være veldig utålmodig om det skal ha noe for seg…  Dette er jo ikke et lineært spill, og det er alltid plenty av ulike subquest og turneringer, der du samler det du trenger av gull, iso og covre. Utvalget at helter er selvsagt avstemt med Marvels filmslipp og tegneserie-eventer.

Om en liten uke så starter de feiringen av sin 2 års dag. Et relativt langt liv for et spill av denne typen, men etter turneringene å dømme later det til å holde greit stand. Det har blitt behørig bemerket både på gamer-sider og tegneserie-blogger.

I tillegg til å kaste ekstra Iso-8 og gull etter spillerne, er det Galactus som er tema for feiringen, i tillegg til de nye heltene som er introdusert i løpet av det siste året.

Dette er et typisk tidtrøyte-spill, men det er samtidig nok strategi som kreves til at det blir underholdende. fraværet av stress og tidspresset mange slike mobilspill bygger på, gjør det også mye mer spiselig for min del.  Det er en egen sær glede ved å oppdage treenigheter som forsterker hverandre, og å vurdere hvilke helter som bør prioriteres når du skal forbedre dem.

Den eneste «ulempen» er at jeg nå forbinder gutta i Radioresepsjonen med Doctor Doom, Black Widow &co!