Mer stjernekamp – LaGG-3 (Ferdigbygget Zvezda 1:144)


lagg0For noen dager siden fikk jeg en forsendelse fra den tsjekkiske nettbutikken jeg har brukt en del: Hobbyshop.cz. Jeg hadde lagt inn en bestilling i forbindelse med at de hadde endret layout, og ga 10% prosent på hele utvalget.

Det ble en blanding av smått og stort, eller med andre ord både 1:144 og 1:48.  Et av de små var en av Zvezdas sett som er i skjæringspunktet mellom skalamodeller og spillebrikker (for deres eget wargame «Art of Tactic»).  I dette tilfelle LaGG-3 som ble gitt ut i fjor.Siden jeg hadde frihelg, og var sugen på et weekendprojekt jeg viste jeg ville rekke å gjøre ferdig på en kveld, kastet jeg meg over det.  

Flyet

Lavochkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3 (Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3) var Sovjets kanskje mest avanserte jagerfly ved starten av det tyske invasjonen.  Flyet var nesten fullstendig bygget i tre,  laminert i en ny teknikk med bakelitt.  På tross av dette var det egentlig for tungt i forhold til motorkraften. Den væskekjølte motoren leverte bare 1260 hk, og flyet veide opptil 3 tonn ved avgang. Til gjengjeld var det raskt å bygge, på det meste ble 12 bygget hver eneste dag på hovedfabrikken i Tsiblisi. Det var en medvirkende årsak til at det ble laget hele 6528 på de snaue tre årene det var i produksjon.

Det hadde og en solid bestykking. To 12,7 mm maskingevær, og en 20mm maskinkanon, alt plassert i nesen.  I tillegg kun dette ha inntil 6 raketter for bakkeangrep.

Som jeg nevnte i omtalen av La-5 flyet jeg bygget nylig, så var LaGG-3 en betinget suksess, selv om det var et lappeteppe designmessig.  Vingene var nesten like Yak-1, mens flykroppen har åpenbare likhetstrekk med MiG-3.  Men det var naturlig at det ble faset ut når bedre design ble satt i produksjon.

Sovjetiske piloter generelt mislikteflyet. Pilot Viktor M. Sinaisky fortalte:«Det var en ubehagelig klient! Å klargjøre  LaGG-3 for oppdrag krevde mer tid i forhold til andre fly Alle sylindre måtte synkroniseres.  Gud forby deg fra å flytte gassdistribusjon, vi hadde strengt forbud mot å røre motoren. Men det var konstant problemer med vannkjølte motorer om vinteren! Spesielt ettersom vi ikke hadde noe frostvæske. Du kunne ikke kjøre motoren på tomgang hele natten lang, så du måtte helle varmt vann i kjølesystemet om morgenene. Vi piloter likte ikke å fly LaGG-3 – Det var et tungt beist med den svake M-105-motoren – men vi ble vant til det. Likevel hadde vi økte tap på LaGG-3 enn på I-16. «

Selv med sine begrensninger, klarte noen sovjetiske piloter å nå status som ess mens de fløy LaGG-3. G. I. Grigoryev, fra 178. IAP, ble kreditert på minst 11 bekreftede seire pluss to delte. Men bilder av hans LaGG-3, «Gul 6», i november-desember 1941 viser 15 «stjerner», så hans poengsum var trolig høyere.

Siden flyet kun var i tjeneste under krigen var det ingen eksport.  Tyskland og Japan gjorde noen forsøksturer med erobrede eksemplar,  men aldri i operativ tjeneste. Det var kun Finland som brukte tre erobrede eksemplar i aktiv tjeneste.

Byggesettetbox

Som sagt er dette et sett i skala 1:144 tilpasset Zvezdas egenutviklede miniatyrspill «Art of Tactic». Det er dermed lett å lime sammen,  og kommer både med en pilar hvis du vil bygge det «i lufta» og et spillekort til dette spillesystemet. Deler

I motsetning til Zvezdas utgivelse av Fairy Battle Mk.1 som jeg bygget i mai, er det ikke noen informasjon om profiler, og dekalarket er veldig generisk.  Det består av tallene 0-9 gjengitt to ganger, to store og to litt mindre røde stjerner, det er alt. Noen anmeldelser har påpekt at det virker som det er to stjerner for lite, siden de fleste russiske fly hadde stjerner under vingene, på halen og på flykroppen, altså seks i alt.  Du kan for eksempel ikke fullfører flyet slik som det er gjengitt på forsiden av boksen.

Jeg tok i stedet et lite søk på en profilside, og der fant jeg noe interessant om jeg så nøstet videre på. Det viste seg at i 1941 ble det tatt en rekke bilder av fly tilhørene 44. IAP i  det russisk flyvåpenet, som da var stasjonert ved Leningardfronten.1_50

Disse flyene hadde noen kjennetegn: De hadde kun stjerner under vingene og på halen,  og de hadde store hvite siffer på flykroppen, i en litt uvanlig font.  Og jammen passet ikke både størrelse og fonten med det Zvezda hadde levert på dekalarket!

Nå kal det sies at mange av de avbildede flyene hadde noen trekk som du kanskje vil måtte tilpasse.  De er av tidlig produksjon så luftinntaket i vingerota er mer oval enn på modellen, men det er knapt synlig. Litt mer synlig er det faktum at mange av flyene hadde fjernet cockpithetta og deler av dekslene på understellet.  Det lar seg ordne om man vil og gidder, men jeg valgte et fly som behendig nok fortsatt hadde hetten, og der vi ikke vet om dekslene var fjernet.

Flyet jeg valgte var «Hvit 20». Dette flyet kræsjlandet en gang på høsten 1941, og det finnes flere tyske bilder av vraket i ulike tilstander. 44iap20fr3

Modellen

lagg1

lagg3