Røde Stjerne – La-5F (Ferdigbygget KP 1:144)


La5-01Etter ferien har det stort sett gått i ett på jobb. Dermed har det blitt begrenset tid ved byggebordet.  I slike situasjoner er det greit å ha noen små prosjekter som lar seg fullfører uten alt for mange timers arbeid. Da passet det fint at jeg hadde Kovozávody Prostějov’s Lavochkin La-5F i skala 1:144 liggende.

Sagaen om Kovozávody Prostějov er en egen artikkel verdig. Dette gamle tsjekkiske merket har teknisk sett eksistert siden 60-tallet.  Men gamle KP Kovozávody Prostějov/Kopro/KP-Models var i varmerkelimbo. Så i 2013 sørget en gruppe entusiaster for å sikre seg varemerket og innledet et samarbeid med AZ models. De har bestemt seg for kun å markedsføre nydesignede sett,  med et fokus på modeller med tsjekkisk tilknytting.

FlyetLavochkinLa-5

Lavochkin La-5 (Лавочкин Ла-5) var en sovjetisk jagerfly produsert under andre verdenskrig. Det var en videreutvikling og foredling av LaGG-3 og var en av det Sovjetiske luftforsvarets mest effektive jagerfly.

LaGG-3 hadde slitt med undermotorisering,  så ikke så lenge etter Tysklands angrep på Sovjet i 1941 begynte forsøkene på å koble en kraftigere stjernemotor på LaGG-3 typen.  Vinteren 1942 forsøkte man med en  Shvetsov ASh-82 motor, som leverte 1850 hk. En kraftig forbedring fra LaGG-3s væskekjølte tolvsylindrede rekkemotor som kun ytte 1260 hk.

Bestykkingen var to ShVAK 20 mm maskinkanoner montert over motoren, noe som betydde at vingene kunne holdes slanke og tynne.

I juli 1942 beordret flyet satt i produksjon, og designbyrået vant tilbake sin gunst. (De middelmådige kvaliteten til LaGG-3 hadde gjort Stalin og Stavkaen missfornøyd, og Lavochkin hadde blitt nødt til å produsere Yakolevs konkurrende Yak-1 og Yak-7 design på fabrikkene.) La-5 var objektivt sett ikke like gode som de tyske maskinene det møtte i krig,  men i lav høyde, (under 5000 meters høyde) der det meste av luftkampene foregikk på østfronten kunne det bite fra seg.  Det var lite, manøvrerbart, billig og rask å produsere, og lett å reparere i feltet. La-5F slanket flykroppen, så pilotene fikk bedre sikt bakover, og La-5FN fikk direkte bensininsprøytning samt flere andre forbedringer.

Lavochkin fortsatte utviklingen, og i 1944 kom den forbedrede versjonen La-7

Overlevende fly ble brukt av Sovjet og Tsjekkoslovakia utover femtitallet, men i dag er ingen La-5 bevart utover et nesten komplett vrak. (Derimot er noen La-7 fly er bygget om til museumsreplikaer av La-5 fly brukt av sovjetiske flyger-ess.)

Byggesettetbox

Dette er sett nr 14403, det tredje i en serie på 6 som Kovozávody Prostějov ga ut i fjor. To av settene dekker La-5, to La-5F og to La-5FN.  Dette er første gang denne flytypen er gitt ut i denne skalaen,  og Kovozávody Prostějov har gjort seg flid!

Det er et relativt avansert sett til å være i denne skalaen.  Cockpiten består for eksempel av 6 deler, der mange modeller i denne skalaen nøyer seg med én eller kanskje dropper den helt.  De tilbyr to deler for å bygge cockpithetta lukket eller åpen, men det vi antagelig kreve litt innsats om du ønsker å bygge flyet med landingsstellet inne.  (Ikke noe problem for meg,  jeg liker modellene mine «i ro».)

Det er en smart oppdeling av delene,  men litt overraskende inneholder byggesettet faktisk et eget støpetre med en komplett flykropp og høyderor for 5F-modellen!  I følge Kovozávody Prostějov er dette et sett med vanskelighetsgrad 1 av 3, men jeg vil nok ikke anbefale det til nybegynnere. Ikke kun på grunn av størrelsen, men også fordi det er en del elementer som skal justeres sammen i flynesen.La5-02

Delene er fine og tynne, men jeg er ikke like fornøyd med løsningen Kovozávody Prostějov har valg på kontaktpunkt mot støpetreet,  det medfører en del finpuss for å fjerne alle merker av støpetreet på delene.

Det er dekaler for tre ulike maskiner

  • Lavockin La-5F «Hvit 18» 5. GIAP, VVS, Ukraina oktober 1943 (Pilot: Lt. I. Sytov)
  • Lavockin La-5F «Hvit 33» 63. GIAP, VVS, Kursk juli 1943 (Pilot: A. Maresyev)
  • Lavockin La-5F «Hvit 94» 159. IAP, Leningrad sommeren 1944

1_53To av maskinene har sloganen «Eskadrilya Valeriy Chkalov», eller «Valeri Chkalovs skvadron».  Dette var maskiner som ble finansiert gjennom kronerubelrulling blant arbeiderne på kollektivbruk i Gorky-området, og de ble fordelt på en lang rekke enheter. (Så det var ikke en skvadron som sådan.)   De tok navnet fra den legendariske russiske testpiloten som omkom i 1938.

Alle profilene er i det russiske kamuflasjemønsteret som var vanlig mellom 1941 og 1943,  AMT 4 (olivengrønn) og AMT 6 (sort) over AMT 7 (himmelblå).

Dekalene var forøvrig fremragende,  tynne og minimalt med overskytende film.  Jeg klarte riktignok å rote til stjernene under vingene, men der hadde jeg noen ekstra liggende.  Ellers var det eneste jeg gjorde å lage et pitot-rør av litt strukket støpetapp.

Modellen

Jeg valgte å bygge «Hvit 18»  fra 5. GIAP (Gardens Jager Luft Regiment).  Egentlig var det mest fordi jeg likte den fargerike kombinasjonen hvit spinner og gul slogan. Det er noe arketypisk russisk over sånne glorete propaganda-slagord. Løytnant Ivan Nikitovich Sytov var ett ess med over 34 seire til sitt navn før han ble skutt ned av JG 52s Oberfeldwebel Walter Jahnke 13 oktober 1943.  5. GIAP var forøvrig Sovjets mestscorende jager-enhet, med 739 fiendtlige fly skutt ned samt 1,832 motorkjøretøyer og 283 artilleristillinger ødelagt i bakkeangrep.La5-03

La5-04

La5-05

Jeg er relativt fornøyd med resultatet, og alle svakheter ved den ferdig modellen må jeg ta på min kappe.  Det er en fornøyelig lite sett, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å bygge en annen av utgivelsene ved en senere anledning. Dessuten er dette den første sovjetiske maskinen fra 2. verdenskrig i samlinga!