Er flystevner farligere enn motorsport


The Galloping Ghost som styrtet under Reno Air Races 2011 (Wikipedia)

The Galloping Ghost som styrtet under Reno Air Races 2011
(Wikipedia)

Etter gårsdagens ulykke ble jeg involvert i en diskusjon på Facebook, der vi kom inn på spørsmålet om du løper en større risiko som tilskuer på et flystevne enn på motorsportløp. Nå var jo ikke de som ble rammet av ulykken i går tilskuere på stevnet, men la oss for denne diskusjonens skyld se det slik.

Det er forøvrig kommet frem at myndighetene frykter at antallet på omkomne kan stige etterhvert som oppryddingen av ulykkesstedet begynner.  Piloten ligger hardt skadet på sykehus, men det er lov å håpen han kan gi en forklaring på hva som gikk galt.  Ekspert som har uttalt seg sier at det er lite sannsynlig at alderen på flyet hadde noen medvirkende årsak, men at det kan ha vært pilotfeil.

Når du ser bildene fra ulykken er det nesten utrolig at ikke flere  ble drept. (Twitter via Guardians Bildekarusell)

Når du ser bildene fra ulykken er det nesten utrolig at ikke flere ble drept.
(Twitter via Guardians Bildekarusell)

Jeg mente å ha lest at det er farligere å være tilskuere på motorsport enn på flystevner, men jeg fant ikke igjen artikkelen jeg fant i forbindelse med ulykken i Tyskland i 2010 , så jeg bestemte meg for å fyre opp onkel Google. (Det er kanskje symptomatisk at det finnes en oversikt over alle ulykker på flystevner, også uhell uten personskade, på Wikipedia, men ingen tilsvarende oversikt for ulykker i motorsport med drepte eller skadede tilskuere.)

Det er et uomtvistelig faktum at det årlig omkommer publikummere på billøp.

Noen ferske eksempel fra de siste 10 årene:

  • En gutt på 6 år omkom under Trade Hire Donnelly Rallyet Australia i mai.
  • Samme måned omkom tre tilskuere på Harju Rally i Estland.
  • En tilskuer omkom under VLN-endurance race på Nürburgring, Tyskland i mars i år når en Nissan tok av over et krøn.
  • Tre tilskuere omkom under et monster truck-race i Nederland i september i fjor.
  • Tre tilskuere omkom under Jim Clark Rally i Skottland i mai samme år.
  • I februar 2013 døde en kvinnelig tilskuer på Snowman Rally i Skottland.
  • Åtte tilskuere omkom når en truck som deltok i ørkenløpet California 200 i Mojaveørkenen i 2010 slo rundt og landet blant publikum.
  • To tilskuere (og føreren) omkom under en ulykke på siste dag av TT løpet på Isle of Man i 2007.

I samme periode har det vært ganske nøyaktig én ulykke på et flystevne der tilskuere omkom før gårdagens ulykke: 5. september 2010 omkom en tilskuer på et flystevne i Nuremberg, Tyskland, når en De Haviland Tiger Moth kræsjet ned i publikumsområdet.

Så er det ulykken på Reno Air Races 2011. «The Galloping Ghost», en sterkt modifisert P-51, styrtet under et løp i Unlimited-klassen. Flyet lå på tredjeplass når det mistet en av trim-fanene i høyderorene i en hard sving med opp mot 6G, og styrtet ned få meter fra publikumsområdet. Både racerpiloet (74 år gamle Jimmy Leeward) og 11 tilskuere omkom. (Obs, sterke scener.)

På den andre siden Reno Air Races er jo ikke et flystevne, men et av de få gjenværende flyracene i verden, det bør kanskje regnes som «motorsport» .

Nå er det selvsagt langt flere billøp enn flystevner hvert år, men samtidig er gjerne publikum på store flystevner på mange hundre tusen tilskuere. Paris Air Show har i snitt 400 000 tilskuere hvert år, Farnborough International Airshow har 200,000 over to dager, Bournemouth Air Festival hadde i fjor 1,3 millioner tilskuere,  mens MAKS utenfor Moskva som arrangeres annet hvert år (2015 utgaven åpner i morgen), har over en halv million tilskuere.

Heldigvis en positivt utvikling, med bedre sikkerhet for tilskuere. Der flystevnene hadde Rammstein-ulykken i 1988 hadde motorsport katastrofen på Le Mans under 24timersløpet i 1955 der 83 omkom og over 100 ble skadet når Pierre Leveghs Mercedes Benz slo kollbøtte inn blant publikum.

Arkivfilm fra ulykken viser hvor utsatt publikum var før barriere og nettinggjerder ble standard. (Obs sterke scener.)

Det er likevel ingen grunn til å avstå hverken fra flystevner eller motorsport, sannsynligheten for at du omkommer i en bisarr ulykke hjemme er langt større.  Det er litt som at den farligste delen av flyturen er bussturen til og fra flyplassen. Derimot er kanskje særlig motorsport noe du bør avstå fra om du har tenkt å heve alderspensjon noen gang.  Listen over forulykkede fra ett enkelt motorsykkelbane (Snaefell Mountain Course , der Isle of Man TT Races og Manx Grand Prix arrangeres) er lenger enn rapportert antall omkomne piloter på all verdens flystevner, siste 50 år…

(Ikke for det,  søndag skjedde en ny ulykke, da to Ikarus C42 fly fra sveitsiske Formation Grasshoppers kolliderte på et flystevne i Dittingen i Sveits, og en av pilotene omkom.)