Trumpeter Me262 i 1:144 – Ferdigbygget


Me262A-1a ferdigbygget!

Me262A-1a ferdigbygget!

En positiv ting med å være ferdig med ferien, er å komme hjem til arbeidsbordet igjen. Jeg tenkte jeg skulle starte litt forsiktig, med et prosjekt som ikke ville ta all verdens tid. Valget falt derfor på et at settene i skala 1:144 som jeg kjøpte på forsommeren: Trumpeter – Nr. 01319 Messerschmitt Me 262A-1a.

Flyet

Messerschmitt Me262 trenger ikke noen nærmere introduksjon.  Jeg har skrevet om det før, og kort oppsummert: Verdens første operative jetjager,  satte grå hår i hodet på allierte luftmarskalker, og kun Hitlers stadige stemningsskifter og insistering på at det måtte være en jagerbomber forhindret at det ble gjort operativt så tidlig i slike mengder at allierte bombetokt over Tyskland ville vært selvmordsoppdrag.

Et musumseksemplar (via WIkipedia)

Et musumseksemplar
(via WIkipedia)

Trekkvognen

Det er ikke bare et fly i byggesettet, det inneholder også en bitteliten Kettenkraftrad,  SdKfz 2, Kleines Kettenkraftrad HK 101 eller Kettenkrad. (Kjørt barn har mange navn.  Denne beltemotorsykkelen var opprinnelig utviklet som en flybåren artilleritrekkvogn, men ble etterhvert stadig oftere brukt som bukservogn på flybaser.  Ikke minst siden det å takse med et jetfly både sløser med drivstoff, og reduserer den allerede korte levetiden på de første jetmotorene.

EN pent restaurert NSU Kettenkrad

En pent restaurert NSU Kettenkrad

Byggesettet

Trumpeter er en av de første kinesiske produsentene som slo gjennom her i vesten. De lager gode sett til en god pris, og har etterhvert bygget opp ett stort utvalg sett.  Den eneste ulempen er kanskje at de, av økonomiske grunner, gjerne lager mange ulike variasjoner over samme sett. Dermed kan det være tilfeller der antallet deler er noe større enn det ellers ville vært, for lettere å kunne lage varianter.

Boksen er pent dekorert

Det er støpt i grå plast på to støpetrær, et stort og ett lite.  I tillegg har vi cockpithetta, en svart-hvit byggebeskrivelse, en malebeskrivelse trykket i farger på glanset papir, og et ark med vannmerker til to de to profilene.

A002
Profilene i dette settet er beskrevet at Trumpeter som:

  1. Me262A-1a «Red 2», 10./NAGr 11.
  2. Me262A-1a «9K+LK», I/KG 51, 1945.

Med andre ord ganske sparsommelige opplysninger, som atpåtil ikke er helt riktige.  Rød 2 tilhørte ikke NAGr 11, (Nahaufklärungsgruppe 11) som ikke hadde noen 10. staffel, ei heller var oppsatt med jetjagere. Nachtjagdgeschwader 11 (NJG11) derimot! 28. januar 1945 ble det satt opp en 10. staffel i denne enheten, utstyrt med Me262A-fly, på flyplassen Burg-Magdeburg. Og det er åpenbart der Rød 2 stammer fra. Denne staffelen hadde opprinnelig het «Sonderkommando Welter», og hadde siden høsten 1944 eksperimentert med jetjagere uten radar i Wilde Sau rollen.

A008

Trumpeter skal ha ros for å tape fast beskyttelsesarket over dekalene, så det er ingen risiko for skader. En fin praksis flere produsenter burde velge. Dekalarket inneholder swastikaer i to deler,  en langt bedre løsning enn å droppe de helt. (Selv om jeg av praktiske årsaker brukte to fra ett ettermarkedsett.)

Et problem med slike modeller med nesehjul er at de vanligvis trenger noe ballast i nesen for ikke å sette seg på halen.  Trumpeter har laget en modell med en svært forseggjort neseparti, med kanoner, og muligheten til å vise det frem med åpne luker.  Problemet er at det er null plass til vekting.  Løsningen deres er genialt nok å inkludere verdens minste og nusseligste kettenrad og en slepebom.  Dermed har du alt du trenger for et lite diorama.  Den lille beltemotorsykkelen er mer enn nok til å holde snuten nede.A006
A003

A004

Modellen lar seg ikke bygge med understellet inne uten større omarbeidinger, men om du vil bygge den uten kettenraden, må du enten velge å bygge flyet med lukket snute, der du borer bort detaljene på innsiden så du får plass til litt bly, eller bygger den på en eller annen form for plate der du kan lime den fast. Personlig synes jeg det er fortreffelig å vise frem kanonene i nesen, det gir mer variasjon.

 

Fargene er på flyene er i begge tilfeller RLM82 og RLM 83 på oversiden, mens undersiden er svart på nattjageren og RLM 76 på undersiden av bombeflyet.  Jeg valgte å bygge flyet med dropptanker, men uten rakettbatteriet under vingene. (Jeg er ikke overbevist om at de ble brukt i Wilde Sau-operasjoner.)

Modellen

En fin liten modell som riktignok krever et visst håndlag, siden det er små deler det er snakk om.  Jeg gjorde to små feil underveis.  Det ene var lett å fikse.  Jeg glemte å drille opp hullene for dropptankene, før jeg satte sammen delene, men jeg borret de opp fra utsiden. Det andre var at det ene delen i motoren forskjøv seg når jeg limte sammen delene,  og jeg oppdaget det ikke før jeg var i gang med malingen. Siden det bare betyr at endestyket på motoren stikker 1mm for langt ut, lot jeg det være.   Den inneholder en full cockpit, men i denne skalane er det knapt synlig, særlig siden den er dypgrå RLM 66.

A011

A013

A014

A015

A017

A016