Noen tips om modellbygging


Skalasammenlikning

Skalasammenlikning

Forrige uke var jeg i gullbryllupet til tante og onkel,  og da kom jeg og min fetter i snakk om modellbygging. Han fortalte at hans eldste sønn var en vordende modellbygger, og jeg fant noen bilder av prosjekter jeg har bygget. (Enhver som øyeblikkelig kan se forskjell på en Spit med Merlinmotor og en Spit med Griffinmotor er hel ved, i min bok.)

Spørsmålet kom om jeg kanskje kunne sende en mail med noen tips og linker som kunne være til hjelp når man skal begynne med hobbyen? Det kunne jeg jo selvsagt gjøre, og mail ble sendt.  Men så kom jeg til å tenke på at det kanskje er noe andre også kan ha interesse for, så derfor gjengir jeg det her også.

Først noen linker:

De postene på denne bloggen som enten handler om byggesett jeg har bygget, eller er relevante for modellbygging:

Scalemates.com er en side med en meget utførlig søkbar database over byggesett. Jeg bruker det særlig for å sjekke ut når ulike byggesett ble gitt ut første gang. Mange sett gis ut i nye opplag, og kanskje under andre merkenavn, og det er ganske stor forskjell i kvalitet på et sett som kanskje ble designet på 60 og 70-tallet, kontra et nytt laget med CAD-program de siste ti årene. I tillegg er det mange linker til forskjellige anmeldelser av de ulike settene. Så slipper man dårlige opplevelser!

Wings Palette er en russisk (engelskspråklig) side der man kan søke opp illustrasjoner av enkeltfly fra 1. verdenskrig frem til i dag. Jeg bruker siden for å kvalitetssikre malebeskrivelsen og informasjon om flyprofiler i diverse byggesett. (Ofte er det jo en blanding av gjetting og mer eller mindre sikre kilder som er utgangspunkt for slike profiler. Særlig om de kanskje er basert på svart-hvitt foto eller gamle fargefoto med dårlig fargegjengivelse.)

Kitmaker network er et engelskspråklig forum med flere undersider. (Om du oppretter en bruker, dekker den alle formuene. Jeg bruker særlig sidene Armorama (militære kjøretøy) og Aeroscale (fly), men det er også forum for miniatyrfigurer, skip og biler, selv om jeg har inntrykk av at det er mindre aktivitet der. Inneholder anmeldelser, nyheter, presentasjon av prisvinnende sett, referansebilder (såkalte «walkarounds») og så videre. Forumet har en egen avdeling for nybegynnere med tips og triks, og du kan få svar på de fleste spørsmål der.

Noen grunnleggende tips og råd

Jeg bruker en blanding av pensel og airbrush. Men jeg har bygget veldig mange sett uten å bruke airbrush, det er ikke noe man er avhengig av, så lenge man behandler penslene sine pent!

Derimot bruker jeg alltid akrylmaling (kan tynnes med vann) Både fordi den ikke lukter, du kan tynne med vann, det er lettere å rengjøre pensler, og ikke minst tørker det fortere!

(Jeg bruker en masse ulike merker. Citadels serier laget for spillefigurer er veldig drøy i bruk, Tamiya, Agama osv… de fleste nettbutikker fører et utvalg av serier. Ofte er det greit å bare prøve seg litt frem, til man finner en serie man liker.

Grunning. En ting med akrylmalinger i forhold til emaljemalinger (tynnes med malingtynner/whitesprite) er at særlig lyse farger gjerne trener 2-3 strøk for å dekke. Jeg bruker stort sett hvit primer på alle farger, siden jeg synes det er lettere å tone ned fargene på en modell så de blir mørkere, enn å gjøre de lysere. (I tillegg er det en effekt som kalles «skalafarger» somgjør også at jo mindre skala modellen er i, jo lysere nyanse i forhold til originalfargen bør den bruke, siden små areal på en modell reflektere mindre lys enn de store arealene på originalen.)

Ellers er det en øvelsessak hvor mye «weathering» (slitasje, skitt, søl, rust, sot osv) du vil legge på den ferdige modellene. En grei start er å bruke litt tynnet mørk farge for å markere panellinjer, skygger og slik. Det finnes hundrevis av teknikker og råd for slik «finish» på modellene. Noen liker at alt ser ut som det kom rett fra samlebåndet, andre vil heller at settene ser ut som de har vært i bruk og bygger kanskje dioramaer eller monterer de på underlag. Smak og behag, men «less is more».

Jeg bygger jo stort sett modeller som skal ha en matt ellersilkematt overflate. Men jeg vet at mange som bruker pensler primært bruker matte eller halvmatte farger, og så bruker en blanklakk på sprayboks på de delene som skal være blanke (f.eks. karosseri på biler.) Da slipper man at penselmerker og striper i lakken.

Det eneste unntaket jeg har for hvit grunning er hvis noe skal males i metallfarger, da er det sort grunning som gjelder, det får stål, aluminium og lignende til å se mer «ekte» ut.

Av grunnleggende utstyr trenger man egentlig bare en skarp kniv, litt fint slipepapir og gjerne en pinsett. Jeg liker å bruke tyntflytende lim, og bruker kun tubelim for virkelig store deler. Strikk og maskeringstape er praktisk for å holde deler på plass. For veldig små deler er superlim løsningen.

For store vannmerker bruker jeg ofte både en dekalvæske (som underlag for vannmerke) og et strøk med en dekalløser (som «smelter» dekalen ned i underlaget) på toppen, men det viktigste er egentlig at modellen er ren når du skal ha på dekalene, og at du passer på å ikke få luftlommer under. Jeg bruker en stiv pensel til å løfte å plassere slike vannmerker så jeg slipper å få fingeravtrykk og har bedre kontroll. Og jeg bruker alltid rent, varmt vann! (Ikke bruk vannet du nettopp har renset penslene i, med andre ord!🙂 )

Selv om man er forsiktig når man får løs delene fra støpetreet, og er forsiktig når du renser og pusser dem, kan man oppleve at det blir skillelinjer og gliper. Det finnes mange ulike puttyer og pastaer for å dekke og reparere slik. Men en enkel og billig løsning er modellbyggerens «bestevenn»: strukket støpetapp. Man tar rett og slett en bit av støpetreet, varmer den forsiktig over et telys til plasten blir myk, og så strekker den ut som en tynn tråd. Slike tråder er fine å bruke som radioantenner, wire osv, men skal man fikse et «gap» mellom to deler, strekker man bare ut tråden til den har ca samme diameter som sprekken som skal fylles. Så pensler man rikelig med tynt lim i sprekken og legger i tråden, og pensler over igjen. Limet løser opp plasten og etter at alt har tørket er det bare å gå over med litt slipepapir så er det nesten umulig å se reparasjonen.

Produsenter jeg har prøvd og kan anbefale

Airfix: Stort sett veldig bra sett, så lenge de er «nye», det vil si produsert etter at Hornby vekket selskapet til live igjen rundt år 2000. De elder settene som er gjenutgivelser kan være så mangt. Et par ting å være obs på: Airfix oppgir alltid maling i Humbrols tallkoder, så man må sjekke opp på nett for å finne ut hva fargene egentlig er. Vannmerkene deres produseres vanligvis at italienske Cartograf, som regnes blant de beste i bransjen.

Academy: Koreansk selskap, lager ofte forbedrede utgaver av japanske sett fra 80 og 90-tallet. De er som oftest veldig bra i forhold til prisen. (Airfix er rimelige de og). Svakheten er at vannmerkene ikke alltid er så bra.

Tamyia: Stort sett regnet som blant de beste i bransjen, men strålende passform og lette å bygge. Men de koster gjerne en del mer enn mange andre produsenter. Har også en del eldre sett i fortsatt produksjon. (De kan være litt «myke» i detaljene.)

Eduard: Tsjekkisk selskap som har etablert seg som et av det beste europeiske selskapene. Konsentrere seg om flymodeller.

Italieri: Italiensk selskap. De nyere utgivelsene deres er gjerne bra, og på linje med tyske Revell. I begge tilfeller resirkulerer de også en del sett som første gang er utgitt av andre, så jeg sjekker gjerne på Scalemates før jeg bestiller!

Trumpeter og HobbyBoss: Eksempler på de nye kinesiske selskapene. Kjennetegnes gjerne av lav pris og god kvalitet. Men begge er kjent for å kunne være litt nonchalante med beskrivelsene av profilene sine. (Så hvis du er veldig opptatt av at det skal være historisk korrekte modeller krever disse en del nettsøk.🙂 )

ICM, Ace, Roden, KP; Azur: Det er kommet en haug små østeuropeiske produsenter. Ofte krever de litt mer erfaring å få et godt resultat av, men de er gjerne billige og lager byggesett av særere originaler. Men som alltid lønner det seg å sjekke opp at det ikke er nyutgivelser av gamle modeller, og se om man finner en anmeldelse av settene før man bestiller!

Nettbutikker

Disse tre har jeg ikke hatt noe problem med, de har alle Paypal-løsning, og du slipper deler av momsen siden Norge er utenfor EU. Men særlig de to østeuropeiske tar gjerne en uke eller to i posten. Og husk at nå er tollgrensa 350,- inklusive frakt. (vanligvis er frakt 60-100 kr, avhengig av vekt og valutakurser.)

Og som jeg skrev i mailen: Er det noen spørsmål er det bare å ta kontakt!