Det spiller en rolle!


Ferien er i gang, og det betyr muligheten til å teste diverse nye brettspill såklart.  (Når enten sola gjemmer seg bak en sky, eller huden trenger en liten pause på å ta seg igjen.) Men først ble jeg helt frivillig shang-haiet med på litt god gammel dages rollespilling.

Men først må vi grille!  Det er jo St.Hans!

Men først må vi grille! Det er jo St.Hans!

Det vil si,  det har utviklet seg litt siden jeg spilte ukentlig for 20 år siden.  Terningene er de samme, men laptop’er og tableter sørger for en noe mer smooth bokføring, og ikke minst digitale kart med dynamisk lyssetting via roll20.net. Spillsystemet gruppa bruker er Pathfinder RPG, en videreutvikling av  d20-systemet/D&D3.5.  Kanskje vel mye hack&slash og high fantasy i forhold til det jeg pleide å spille før, men slett ikke så verst for en enkelt session.

Spillebrett

Spillebrettet når en flokk gloulver har ødelagt natterroen

Brodern hadde gjort ferdig en karakter for meg som skulle være på nivå med resten av partiet.  En Rouge (knife master), med spesialisering i toknivskamp, og Butterfly’s sting featen så eventuelle kritiske treff kunne gis bort til andre, mer effektive krigere.  (Jeg ser for meg at det er litt som at jeg kiler fienden litt i knehasene med knivspissen så de ikke ser stridskølla som er på vei midt mot fjeset.)  Men siden han hadde rotet litt med omregningene, kunne jeg gledesstrålende ta i mot en karakter på snaue 1,90 som veide 45 kilo på strømpelesten. Et realt fugleskremsel! Jeg beskrev ham som urovekkende munter, ikledd en lang skitten serk i kanvas-stoff. (Må ikke la gud og hvermann se at man er tungt rustet heller), og men en litt uformelig hettelue på hodet. Det eneste han manglet var et veklingende navn. Det sa seg nesten selv: Onest Arry!

Med en rudimentær innføring i hvordan ståa var så var det ut på tur, aldri sur.  (Vi var på vei sammen med noen ersatz-indianere for å finne et symbol som skulle la oss få tak i en annen nestenindianer-shaman, som så kunne bekrefte at det vi hadde sagt til den første stammen, stemte. Forvirret?  Ikke etter neste episode Forviklingar!)

GameMaster i dyp konsentrasjon, mens spillerne fyller opp glass, og sjekker regler på nett.

GameMaster i dyp konsentrasjon, mens spillerne fyller opp glass, og sjekker regler på nett.

Det gikk ganske bra, selv om en knivsjonglør ikke er like praktisk mot alle utfordringer. Riktignok fikk et av medlemmene i partiet, en Paladin, et stygt tilfelle av Lawful Stupid, men heldigvis klarte han ikke vekke Hastur som lå på bunnene av bassenget og slåss med oss i søvne, og vi kom oss avgårde mer eller mindre i ett stykke.

Med litt flaks rekker jeg en session til før ferien er over, etter det regner jeg med at Onest går over i NPC’enes rekker.  Spørsmålet nå er bare om jeg må finne frem de gamle regelbøkene mine, og spore opp noen spillere i Nidaros…