Smått er godt: Zvezda 1:144 Fairey Battle ferdigbygget


Fairey Battle

Fairey Battle

Noen ganger er det veldig kjekt med små og kjappe byggeprosjekt, særlig når du bare har hatt en time her og en time der til å sette deg ved byggebordet. Løsningen denne uken ble derfor Zvezdas ferske utgivelse av Fairey Battle Mk. I i skala 1:144

Flyet

Fairey Battle var et ettmotors bombefly utviklet av  Fairey Aviation Company på slutten av 30-tallet etter Air Ministry Specification P.27/32.  Det ble drevet av den samme Rolls Royce Merlin-motoren som ble brukt i Supermarine Spitfire og Hawker Hurricane.  Men i motsetning til de to jagerflyene  måtte derimot Battle’en dra på en større flykropp, en tremanns besetning og opptil 1500 pund bomber.  Dermed var det slett ikke noe lynrask fly som ble levert til RAF fra 1936 og frem til det ble tatt ut av produksjo i 1940.  Bestykkingen var nesten irrelevant: Ett 0.303 maskingevær i høyre vinge, og et tilsvarende maskingevær rettet bakover og manuelt styrt av skytteren som satt bakerst i cockpiten.

Fairey Battle Mk. I  (via Pinterest)

Fairey Battle Mk. I
(via Pinterest)

Selve designet var ikke spesielt nyskapende,  og det er lett å se likheten med flere japanske flytyper fra samme periode.

Når krigen kom var flyet på nippet til å være utdatert, men i mangel av noe bedre ble de sent til Frankrike som del av BEF (British Expedition Force).  Under den såkalte «liksomkrigen» i 1939 var det også ironisk nok en Battle som hadde den første luftkampseieren for RAF i andre verdenskrig.  Ironisk fordi  flyet ganske snart skulle bli mer kjent for å bli skutt ned i stort antall, snarere enn å skyte ned andre.

Når Tyskland angrep Benelux og  Frankrike i mai 1940 ble Battleskvadronene sendt å bombeangrep i lav høyde og uten jagereskorte,  resultatet var at de stort sett hadde over 50 % tap på hvert oppdrag. Og effekten av deres angrep var neglisjerbar.

Sommeren 1940 ble de resterende flyene evakuert tilbake til Storbritannia,  skvadronene ble  konvertert til bedre flytyper og Fairey Battle ble relegert til treningsfly (der noen også fikk montert et motordrevet kanontårn og brukt for å lære opp skyttere til de store firemotors bombeflyene. Mange ble også konvertet til måltrekkere,  fly malt i grelle farger (for å unngå forvekslinger) som dro luftmål etter seg for å trene opp luftvernskyttere.

Totalt ble det produsert 2185 fly av denne typen, inklusiv 16 bygget på lisens i Belgia for det belgiske luftvåpenet, og 226 bygget som måltrekker fra starten av. Takket være deres mindre glamorøse roller på slutten av krigen, er det bevart en liten håndfull på museer rundt omkring i verden.

Byggesettet

Forpakningen er liten men fargerik

Forpakningen er liten men fargerik

Dette er et av Zvezdas serie med modeller tilpasset wargamere. Likevel er det sikkert ingen tilfeldighet at de har valgt en skala som er populær også blant rene modelbyggere. Så vidt jeg har forstått er dessuten spillesystemet Zvezda har utviklet basert rundt Operasjon Barbarossa, altså østfronten.  Og der var det helt sikkert ikke en Fairey Battle i mils omkrets.  Ikke at jeg skal klage.  Dette er det nyeste plastbyggesettet av denne flytypen som er å oppdrive, og så vidt jeg vet det eneste i denne skalaen.

Det er er støpt i mykere plast enn mange byggesett, men det går ikke utover detaljenivået,  plasten reagerer på vanlig plastsement tilpasset styren, og maling byr ikke på noen problem.

Delene

Delene

I alt er det 10 deler pluss et gjennomsiktig «drivhus» til cockpiten, men det inkluderer både deler for landingsstellet ute og inne. Passformen er upåklagelig! Zvezda har designet delene så du kan sette det sammen uten å bruke lim, selv om de anbefaler i byggebeskrivelsen at du limer delene sammen. I tillegg er det et lite dekalark med to profiler.

  • HA-B (K9324) – No 218. Squadron RAF (Dark Green/Dark Earth over Night)
  • HA-J (K9353) – No 218. Squadron RAF (Dark Green/Dark Earth over Night)

Det er kanskje ikke så rart, med tanke på wargamer-tilknyttingen at begge profiler er fra samme skvadron, men en pussig detalj er at de oppgir «England 1938»  for den første og «Auberives, Frankrike 1940» for den andre.

Jeg fant et bilde av en formasjon på tre Battles fra 218. skvadron, inkludert HA-B og HA-J fotografert over Frankrike «c.1940» i følge Wikipedia,  men åkrene under tilsier at det antagelig må være tatt på høsten.  Uansett de to flyene tjenestegjorde altså samtidig. 218. (Gold Coast) Sqn konverterte til Fairey Battle i 1938, og skiftet over til Bristol Blenheims i juni 1940, etter å ha fått grundig juling i Frankrike.

Fairey Battles 218. Sqn (France c.1940?) (Wikipedia)

Fairey Battles 218. Sqn (France c.1940?)
(Wikipedia)

Det må uansett sies å være en stor forbedring i forhold til de første flyene de gav ut. jeg bygget en Stuka fra samme produsent for noen år siden, og da var dekalarket et generisk ark med tyske vingekors og nummer.  Her er det derimot dekaler i flere farger og gode greier.

Det de derimot ikke har lagt ved er en oversikt over kamuflasje-mønsteret. Det er heldigvis lett å oppdrive på nett! Det skal dessuten nevnes at utifra fotoet gjengitt over så hadde HA-J en såkalt «negativ» kamuflasje, der brun og grønnfarget var byttet om.

HA-B

HA-B

Boksen inneholder også en pidestall i tilfelle du vil bygge flyet i flygende tilstand, og et spillekort som jeg antar er for bruk i Zvezdas spillesystem.

Modellen

Selve byggesettet limer du sammen på en liten time. Så er det bare å gripe malerkosten fatt.  I denne skalaen er det pensler som gjelder!  I likhet med mange sett i denne skalaen er cockpitinteriøret ikke-eksisterende.  Så der er bare å male den flaten svart, og det vil se helt greit ut under glasset likevel. Hvis du derimot vil bygge det  «in flight»  burde du nok finne en løsning for å representer mannskapet.

Battle'en er blitt beskrevet som en strukket Hurricane

Battle’en er blitt beskrevet som en strukket Hurricane

Skala-Euroen er på plass!

Skala-Euroen er på plass!