Ragú a’la Imola


Lunchen er servert!

Lunchen er servert!

Jeg har tatt pinseferie. Det betyr tid til hobbyer, deriblant matlaging. Siden jeg skal på kino i kveld tenkte jeg det passet bra med en varm lunch, som jeg så kan varme opp som aftens.

Pasta er en uslåelig lunchbasis, og kan varieres i det uendelige. Men siden jeg hadde kjøttdeig i kjøleskapet, ble valget enkelt.  Det måtte bli en ragú,  eller kjøttsaus.

Den mest kjente italienske kjøttsausen er Ragú a’la Bolognese,  som skal serveres med tagliatelli, eller kan brukes i lasagna. Men denne varianten krever ganske mye tilberedningstid,  så jeg valgte bare å  heller å la meg inspirere av det norditalienske kjøkkenet.  Det er viktig å huske at den eneste reelle forskjellen på en kjøttsaus og en tomatsaus, er hva som er hovedbestanddelen!

Det som gikk i gryta:

  • 400g kjøttdeig (14% fett, altså ikke karbonadedeig)
  • 1 stor kepaløk
  • 1 stor rød paprika
  • 1 boks hakkede tomater (naturell,  hvis de er tilsatt krydder, reduser tilsvarende)
  • 1 spiseskje tomatpure
  • en liten håndfull svarte oliven (ca 15)
  • en knivsodd buljongpulver
  • en knivsodd hvitløkspulver
  • en knivsodd tørket basilikum
  • svart pepper

Først blir løk og paprika finkuttet før de ble surret i olivenolje til løken er blank.  Så stekes kjøttdeigen sammen med grønnsakene,  væsken fra kjøttet spisses med litt buljongpulver.  Når kjøttet er brunet, tilsettes tomatpuré,  tomatene (jeg helte av litt av væsken fra tomatboksen men det er smak og behag), basilikum og hvitløkspulver.  Siste fem minutter putter jeg oppi olivenene som er skåret i tre.

Siden det er en en del tomat i sausen er det bare å være romslig med pepperkvernen, siden pepper og tomat passer perfekt sammen.

Jeg hadde begrenset utvalg av pastatyper, så det ble for enkelhets skyld bare spaghetti. Det fleste vet vel at pasta skal kokes i saltet vann, men det mange synder med er at de tror pastaen skal ha en sprinkel med olivenolje før servering.  Det gjelder nemlig ikke  hvis den skal serveres med en saus, kun hvis den skal brukes i salater, som tilbehør ved siden av andre retter eller lignende.  Oljen gjør nemlig at pastaen ikke trekker til seg så mye smak fra sausen.

Slike retter serveres selvsagt med rikelig nyrevet parmesan på toppen.