Hurrah for Nordvegr!


Postkort med bilde av det norske flagget og Eidsvollsbygningen fra 1914. Foto: ukjent. Eier: Nasjonalbiblioteket, tilgjengelig under CC BY 2.0

Postkort med bilde av det norske flagget og Eidsvollsbygningen fra 1914.
Foto: ukjent. Eier: Nasjonalbiblioteket, tilgjengelig under CC BY 2.0

Kan det være en tilfeldighet at våre landsfadere bestemte seg for å skrible ned en grunnlov innimellom drikketoktene nettopp når våren begynner å slippe taket og lar sommeren så smått slippe til?  Neppe!  Det hadde ikke vært det samme med nasjonaldag en hustrig novemberdag, eller midt i fellesferien. 

I fjor var det, naturlig nok jubileumet tatt i betraktning, mye snakk om Eidsvollmennene.  Det var ikke like mye snakk om Christian Fredrik, selv om nasjonen Norge ikke hadde vært det den er i dag uten ham. Det ble bare et snaut halvår som norsk konge, men det var et skremmeskudd for Jean Baptiste Bernadotte,  bedre kjent som kong Karl 3. Johan. (Det var ikke så synd på Christian Fredrik, han fikk senerer 8 år på tronen som Christian VIII av Danmark.) Men den som venter på noe godt og så bortetter:  I år var det for første gang kransenedlegging ved statuen av Norges første konge i modernere tid, ivaretatt av Stortingspresidenten.

Fra avdukingen av statuen 18. mai i fjor. (britannica.com)

Fra avdukingen av statuen 18. mai i fjor.
(britannica.com)

Så, hva har jeg bedrevet dagen med?  Vel jeg har ingen bunad som skal luftes, så jeg slipper å ha dårlig samvittighet om jeg holder meg hjemme, men siden været tilsynelatende var medgjørlig, slo jeg likevel et slag i byen for å se på livet. (Og dum som jeg var pakket jeg ikke med kamera.)

Ikke forstå meg dithen at jeg har noe i mot bunader! For all del, jeg synes vi har vært heldige når det kommer til nasjonaldrakt.  De fleste jenter blir automatisk pene i en bunad og, kanskje fordi de må kutte ned på sminke, og ha en god kroppsholdning.  Ikke skjønner jeg argumentasjonen om at det er jålete og dyrt.  Selvsagt er alle stivpyntede antrekk jålete, det er jo hele funksjonen med dem, og av det jeg har sett er ikke en bunad dyrere enn en skreddersydd dress eller smoking. Nei, spørsmålet for mitt vedkommende er heller hvilken geografisk tilknytting jeg skulle vektlagt. Rett nok har jeg bodd hele mitt voksne liv i Stiftsstaden, men tjukke slekta kommer fra Vestfold.  Men selvsagt finnes det ikke kun én Vestfoldbunad!  Det skulle tatt seg ut, er tross alt Norges minste fylke!

Er det ikke egentlig det ultimate hipstervalget, å velge festklær basert på moten på første halvdel av 1800-tallet? (Husfliden)

Er det ikke egentlig det ultimate hipstervalget, å velge festklær basert på moten på første halvdel av 1800-tallet?
(Husfliden)

Nåvel, det viktigste med 17. mai, i hvert fall i år, er rett og slett at det er en fridag som kommer beleilig i en hektisk periode.  Derfor har jeg, etter et forfriskende dykk i folkehavet, nytt dagen med bøker og en presskanne, før jeg nå skal kaste meg over grytene.

Det er nemlig også et kjennetegn på en god fridag,  at du har tid og overskudd til å lage middag fra bunnen av.  Jeg er, som faste lesere sikkert vet, over gjennomsnittet glad i å lage mat.  Jeg tror kanskje det er fordi matlaging har mange likhetstrekk med modelbygging.  Sammenlikningen er ikke så søkt som den kanskje høres ut.  I begge tilfeller er det håndarbeid.  Du tar gjerne utgangspunkt i en oppskrift, være seg en ingrediensliste eller en byggebeskrivelse.  Og halve moroa er å gjøre forbedringer underveis og eksperimentere innenfor visse rammer.

Stroganov-våpenskjold (Wikipedia)

Stroganov-våpenskjold
(Wikipedia)

Jeg lekte med tanken på å lage «Kong Olavs festmeny», men skalerte det litt ned. Så frokost i dag ble i stedet eggerøre, spekeskinke (norsk faktisk) og hjemmebakte rundstykker mens lunchen ble resten av rundstykkene med snøfrisk, rød- og gressløk. (Ikke så fancy, men etter 3 timer i byen var jeg «svoltin»). I kveld skal jeg lage noe jeg ikke har laget siden studietida, nemlig Biff Stroganoff.

Kanskje noe suspekt å velge en rett med sitt opphav hos den store bjørnen i øst, slik den geopolitiske stemingen er.  På den andre siden,  Russland har hatt rabiate spradebasser i førersetet før, uten at Europa har gått under av den grunn. Og du kan si hva du vil om de adelige Stroganoffene, tsartidens rikeste familien, de skjønte seg på matlagning!

Ha en fortsatt strålende 17. mai!
(Ps: I morgen har jeg navnedag!)