Påsketur 2


Siden finværet holdt seg ble det i dag en liten tur til «Nasjonalparken»,  eller Borrehaugene som det egentlig heter, for å sjekke om våren har kommet seg i rute igjen! Gravhaugene på Borre er populært antatt å tilhøre ynglingeætten, fra 600 til 900 e.kr. I sommer avgjøres det om de kommer på UNESCOs verdensarveliste

Krokus i hagen

Krokus i hagen.

Selvforsynt med misteltein til juledekorasjoner

Vi er godt selvforsynt med misteltein til juledekorasjoner

Når det først lå et skip midtfjords måtte jeg leke meg litt med zoomen

Når det først lå et skip midtfjords måtte jeg leke meg litt med zoomen

Borre kirke og Spellemannshaugen

Borre kirke og Spellemannshaugen

Skogbunnen var gulspraglet

Skogbunnen var gulspraglet

Det er gullstjerne (Gagea lutea) som er kommet.

Det er gullstjernen (Gagea lutea) som har tittet frem

Påskeselfie!

Påskeselfie!

Var så lavvann at du omtrent kan vasse til Bastøy!

Var så lavvann at du omtrent kunne vasse til Bastøy!

Parken er hjem for mange fuglearter, men akkurat han her er ikke så uvanlig

Parken er hjem for mange fuglearter, men akkurat han her er ikke så uvanlig

Infotavlene var nye siden sist jeg var innom

Infotavlene var nye siden sist jeg var innom

Haugene er nå fredet, så ingen flere utgravinger!

Haugene er nå fredet, så ingen flere utgravinger!

Noen av haugene er omtrent pløyd vekk av tusen år med driftige bønder.

Noen av haugene er omtrent pløyd vekk av tusen år med driftige bønder, og kun noen eiketrær markere hvor de engang lå.

Når påskesola er så kraftig at den splintrer trær #denfølelsen

Når påskesola er så kraftig at den splintrer trær #denfølelsen

Midgardsenteret ble åpnet av dronningen i 2000

Midgardsenteret ble åpnet av dronningen i 2000

En av de lokale ønsket oss vel hjem og på gjensyn

En av de lokale ønsket oss vel hjem og på gjensyn