99 problems: 19 – Top Gear


I følge Koranen er det 19 engler som vokter Helvetes porter.

I følge Koranen er det 19 engler som vokter Helvetes porter.

Det var en skuffelse, men dessverre ingen overraskelse, at BBC valgte å ikke forlenge kontrakten med Jeremy Clarkson. Etter at han lappet til en produsent, etter at denne ikke hadde sørget for varm mat til crewet etter 10 timers utendørs innspilling, var det få ting som kunne sikre en fornyelse av kontraktene til gutta.

Eneste reelle muligheten, etter at BBC hadde vært ekstremt slepphendte med «gule kort» til Clarkson tidligere,  hadde vært om Oisin Tymon selv hadde bedt BBC om å løse det annerledes.  En løsning i programmets ånd hadde jo vært en offentlig oppskværing på skjermen.  Men dengang ei.  Det er kanskje derfor Tymon har vært utsatt for mye netthets fra forbannede seere med mer frekkhet enn fornuft de siste ukene.  Heldigvis har Clarkson bekreftet at det tross alt var han som slo først, og det var han som rapporterte hendelsen, så fansen må la Tymon få fred.

"I wish people would leave Ois alone cos none of this is his fault"  (Getty)

«I wish people would leave Ois alone cos none of this is his fault»  (Getty)

I det minste er ikke Tymon så drapstruet at han er satt under politibeskyttelse, i motsetning til BBCsjef Tony Hall.

Man skal ikke slå de som er mindre enn seg,  og Clarkson vet nok det. Samtidig virker det som om noen i produksjonsselskapet ikke hadde gjort jobben sin, og det forårsaket utblåsningen. Det er ikke akkurat  uvanlig at skuespillere og artister (jeg synes ikke det er urimelig å sammelinkne Clarkson med de yrkesgruppene) har noen episke nedsmeltninger når andre fucker det til under innspilling.  Mest kjent er kanskje Christian Bales tirade mot en kameramann som ødela i en scene under filmingen av Terminator Salvation.  Den gangen kom det riktignok ikke til håndgripeligheter, men kun takket være andre som klare å avvæpne situasjonen. Shane Hurlbut som fotografen het, har ikke akkurat hatt en lysende karriere i ettertid.

Det er en velkjent sak at Clarkson ikke sikter seg inn på å være elsket av alle. Men som alle gode komikere sørger han for å sparke oppover. Det er stor sett politikere, rikssynsere, store organisasjoner og multinasjonale selskap som er målet for sarkastiske spark på skinnleggen. Han har blitt beskyldt for å være snobbete,  enda han kommer fra en middelklassebakgrunn i Englands minst snobbete fylke, Yorkshire. Kanskje det er fordi han gikk på en public school,  men i så fall bruker man svært fin maskevidde i jakten på snobber! Og politisk sett er han særdeles mainstream «tory».

Det snakkes om å ersatte Clarkson, men det som har vært oddsfavoritten, radioDJ og petrolhead Chris Evans har elegant avvist at han er aktuell. Og ærlig talt. Å si at Top Gear bare er et motorprogram er som å si at Qi bare er en spørrekonkurranse.  Det er teknisk sett korrekt, men misser poenget.  Grunnen til at Top Gear er en formidabel suksess var totalpakken med trekløveret.  De klarte å presentere en så uforfalsket entusiasme for biler, motor og eventyr. Det er i dagens mediehverdag litt for lett å glemme at til syvende og sist skal biler være moro. Glem hvor praktiske, fornuftige, økonomiske eller miljøvennlige de er. Det hjelper lite om de er dørgende kjedelige produkter. Biler skal ha sjel! Hvis de reduseres til et verktøy for å komme seg fra A til B kan du like gjerne ta fly eller tog. Dessuten representere programledernes alter egoer de tre prototypiske middelaldrene herretypene:

Gutta boys midt i River Kwai (BBC)

Gutta boys midt i River Kwai (BBC)

Hamster: Spradebassen som febrilsk holder fast ved en svinnende ungdom, med tåpelige frisyrer, tannbleking og outrerte klær. Kortest lunte, lavest alkoholtoleranse, og jevnlig offer for godslig erting fra de litt eldre vennene.
Jezza:
Den breiale og selvsikre kløna.  Verdensmester i egne øyne, talentløs, og snakker før han tenker, men med et hjerte av gull, og bak all den politiske ukorrekte staffasjen er det gjerne en heftig sunn fornuft og nasjonalstolthet.
Captain Slow: Den anakronistiske handymannen, som liker mekking, teknikk og en tradisjonell tilnærming til fritidssysler. Skjønner seg ikke på damer, data eller moderne musikk, men fascineres av  romfart, fly, bilbaner, og det meste som som kan innledes med uttrykket «god gammeldags». Var nerd tiår før «nerd» var et begrep.

Alle gutter som har passert 30 vet at de før eller siden kommer til å vandre ned en av de veiene. Det en del kritikere glemmer er at de tross alt er tre roller de spiller. Som i wrestlingens verden har de spisset sine respektive personligheter opp til grensen av karikaturer, fordi det blir god TV.  Når Hamster fryser nøttene av seg på en motorsykkel fordi det er det tøffest fremkomstmiddelet,  Clarkson pådrar seg nakkesleng når han skal teste en ny Nissan, eller May driver de andre til vanvidd fordi han skal lese hele instruksjonsboka, og sortere alt verktøy før han begynner å sette sammen en kit-car er det oss selv, eller våre venner vi ler av.

Hva skjer med Top Gear?  Vel, skal vi tro de respektive herrers twittere så kjemper både May og Hammond en kamp mot kjedsomheten som arbeidsledige.

Begge to har kategorisk avvist muligheten for å fortsette i Top Gear uten Jeremy, og det tror jeg de gjør klok i.  Der er det ingen potensiell oppside.    Det virker som om hovedprodusent Andy Wilman heller ikke ser for seg at man kan gå videre som om ingenting har hendt.  BBC sentralt har også innsett det.  Spørsmålet er hvorfor i alle dager de kjører som massiv egenreklame for en programsesong de ennå ikke har bestemt seg for om de kan vise hele av… BBC  understreker at det selvsagt ikke er noe i veien for at Clarkson kan returnerer til BBC ved en senere anledning. Så de som har proklamert at alle bruer er brent har tatt munnen for full.  Et tydelig eksempel på det er at BBC kom til fornuft, og lar den planlagte turneen med «Top Gear Live» gå som planlagt, i Stavanger, Sydney og London, men under navnet «Clarkson, Hammond and May Live», og uten noen tilknytting til BBC og/eller Top Gear som varemerke.

En mulighet er selvsagt at hele konseptet transplanteres til en annen kanal.  (Enten de bruker biler, eller noe annet som innfallsvinkel). Eller kanskje de tre går hver sine veier?  Både Hammond og May har hatt selvstendige programkonsept parallelt med Top Gear.  Og Clarkson?  Vel om han ikke gidder å leve resten av livet som rentenist (han har en formue på over 350 millioner), så skriver han underholdende kronikker i The Sunday Times.  Når han ikke lager DVDer, eller skriver bøker da.  (Jeg anbefaler varmt «I know you got soul«.) Eller han kan forsørge seg som paneldeltaker på alskens TV-program. Det er ikke akkurat mangel på arbeid for en mangesidig herre med sterke meninger om det meste og en evne til sarkastiske hverdagsbetraktninger.