Kosmorama’15 dag 5: Syv søstre og nosferatu på persisk


Det trengs noen pustepauser i et tett festivalprogram.  Opprinnelig hadde jeg tenkt å holde fredagen filmfri,  men så ble det til at jeg planla å se Wild Tales i dag, og så følge opp med A Girl Walks Home Alone At Night.  Men så ble Wild Things avlyst. Men da hadde jeg alt belaget meg på svartt/hvitt vampyrmoro, så jeg bestemte meg for å suplere med en film fra New Directors-programmet: The Midnight Swim, og runde av kvelden med Exhibition.  Vel  det gikk nesten. Exhibition ble forskjøvet, så jeg bestemte meg for å droppe den, den var uansett ikke på min opprinnelig plan.  Er den kjempebra finner jeg den sikkert et annet sted.  Men til dagens to filmen!

De dødes tjern

Bunnløse vann er et godt gammelt utgangspunkt for litt creepy stemning.  A Midnight Swim følger de tre søstrene June, Annie, og Isa som har reist hjem til barndomshjemmet for å rydde opp etter at moren deres forsvant under et dykk i den etter sigende bunnløse Spirit Lake, like utenfor stuedøren.  Der møter de Josh, Isa’s store kjærlighet i barndommen, og de to gjenopptar romansen.  Under en middag forteller han dem sagnet om de syv søstrene som etter sigende druknet en etter en i vannet,  og hvordan den syvende søsteren kan manes frem.  De gjør et forsøk, godt oppmuntret av mye vin og god stemning,  men med magert resultat.  Likevel, neste morgen begynner underlige ting å skje…

Filmen er laget POV (Point of View), der det er June som filmer alt som skjer, og deltar stort sett i handlingen gjennom kameralinsen.  Det er en utfordrende stil, og det holder bare nesten. Det er dessverre noen scener der du griper deg i å tenke «hvem er det egentlig som filmer nå?»

Det positive med filmen er de gode prestasjonene til hovedrolleinnehaverne Lindsay Burdge, Jennifer Lafleur og Aleksa Palladino.

Sisters, doin' it for themselves (Kosmorama)

Sisters, doin’ it for themselves (Kosmorama)

De tre er svært troverdige som småkranglende søsken, og måten vi får små drypp av forhistorien deres er godt skrevet. Lydkulissene er også veldig fine, selv om de ikke er like fantastiske som de i Under The Skin i går, for de var fremragende! Men så til det negative: Slutten. Det var to steder jeg trodde filmen var over, og det hadde fungert bra, men dessverre drar den videre, og den endelige avslutningen er litt av et antiklimaks, og trakk ned min vurdering til en tre’er. Jeg liker ikke når filmer av denne typen insisterer på å skulle forklare mysteriet på slutten. Synd siden den hadde en god grøsserstemning underveis.

Drømmeland

Hva er vel en filmfestival uten noen skikkelig rare og smale filmer?  A Girl Walks Home Alone At Night får gårsdagens Under The Skin til å virke som hollywood-mainstream! Forresten er det beslektede temaer,  en navnløs kvinne som livnærer seg på ensomme menn.  Hvordan skal man egentlig oppsummere denne filmen i en setning?  Vel la meg forsøke: I den iranske spøkelsesby Bad City, et sted som oser av død og ensomhet, er innbyggerene uvitende om at de blir jaktet på av en ensom vampyr.

En litt lenger beskrivelse: Arash er en ung gartner, som opplever at farens dopdealer tar hans store stolthet, en Ford Thunderbird, som delbetaling for narkogjeld.  Når han drar for å forsøke å få den igjen, oppdager han at dealeren har pådratt seg ett leit tilfelle av exsanguination. Der i fra går det slag i slag.  Gutt møter jente,  jente har hemmelighet  og så videre…

"Adamseplet ditt ser saftig ut..." (Kosmorama)

«Adamseplet ditt ser saftig ut…» (Kosmorama)

Settingen er noe for seg selv.  Bad City er en klassisk amerikansk ørkenby, bortsett fra at alle snakker persisk! Det er surrealistisk. Det er snodig. Det gir nesten en følelse av en tegneserieroman som er skjønnsomt oversatt til film.  Og du verden hvor effektiv en sort hijab er som vampyrkappe!

Tallenes tale 5 av 7 dager

  • Antall filmer sett i dag: 2
  • Antall filmer på programmet sett: 19
  • Språk hørt i dag: 2 (engelsk, persisk)
  • Språk totalt: Norsk, tysk, engelsk/amerikansk, nederlandsk, japansk, islandsk, serbisk, russisk, indonesisk, fransk, arabisk, hebraisk, spansk, dansk, navajo, hindi, urdu, persisk. (18)