Tegnet magi 21: Wanted


Når jeg begynte å fylle bokhylla med julegavene fra i fjor innså jeg at det er endel spennede tegneserier jeg ikke har skrevet om i denne spalten. (Om vi skal være så pretensiøse å kalle det det).  En av dem er Wanted! Beskrevet av Sunday Times som «the Watchmen for super-villains.»

Denne miniserien ble utgitt av Top Cow i 2003 og 2004, og utgitt som en samling i 2008.  Samme år kom det en spillefilm, med James McAvoy, Angelina Jolie og Morgan Freeman i hovedrollene. På tross av rollelisten, den filmen er ikke særlig god, siden den knapt nok er inspirert av tegneserien.  Så hvis du har sett den, glem alt det, for tegneserien er virkelig bra!

Trade paperbacken brukte filmplakaten som cover, dessverre

Trade paperbacken brukte filmplakaten som cover, dessverre

Wanted

Av Mark Millar og J.G. Jones. Top Cow Productions . ISBN13: 978-1-8457-6908-6 Utgitt 2008 (av Titan books) Wikipedia –  (116- på adlibris)

La oss ta en ting først.  Når man først skulle filmatisere denne boka,  så burde man kanskje tatt hensyn til at JG Jones helt bevisst tegnet hovedpersonen som Eminem.  James McAvoy ligner ikke på Eminem.

Splashpagen hadde vært et mye bedre omslag, med Killer og Fox

Splashpagen hadde vært et mye bedre omslag, med Killer og Fox

Men la oss ta det fra begynnelsen: Wesley Gibson er en taper. Jobben hans suger. Kjæresten hans er utro med hans kollega og «bestevenn». Livet hans har kjørt seg fast i en kjip, grå rutine, der han alltid er den som trekker det korteste strået. Så finner han ut at alt han visste om seg selv var en løgn.

Han møter nemlig en mystisk kvinne ved navn Fox. Wesley er faktisk sønn av The Killer, verdens mest dødelige leiemorder og  Fox’ tidligere elsker/partner-in-crime.  Hun tilbyr seg å trene Wesley så han kan gå i sin fars fotspor og introduserer ham til et undergrunn-samfunn av super-skurker: Brorskapet. For det var de som vant.  Verden hadde engang både superskruker og helter,  men skurkene vant.  De heltene som ikke ble drept eller eksportert til lukkede dimensjoner, lever nå en skyggetilværelse som mentalpasienter eller hjemløse drømmere.  For når seieren var sikret sørget skurkene for å skrive om historien og endre virkeligheten, så helter aldri har eksistert, og de selv kan dele opp verden seg i mellom, og kontrollere den nådeløst i det skjulte.  Det er kun små ekko i folkesjelen av en verden der superhelter og superskurker eksisterte,  et ekko som finner sitt utløp i superheltseriere.  (Jeg er svak for meta-spøker!)

Wanted #2 side 10

Wanted #2 side 10

Wanted #4 side 9

Wanted #4 side 9

Spørsmålet er om Wesley har det som trengs for å manøvrere i denne verdenen? Lar han seg blende av en verden der han plutselig kan gjøre hva han vil uten konsekvenser? Og kan han unngå sin fars skjebne når et kupp i Brorskapet plasserer ham i skuddlinjen?

Selve settingen kan på mange måter minne om flere variasjoner over vampyrmyten.  Du har en paranormal gruppe som har lagt verden for sine føtter uten at verden vet det,  samtidig som de utkjemper sine egne kriger seg i mellom.  Nesten fantastisk at filmen klarte å dumme det strålende konseptet ned til et hemmelig broderskap av snikmordere.

Mark Millar er ingen smågutt i tegneseriebransjen, med historier som Kick-Ass,  Marvels Ultimates og Civil War og DCs Superman:Red Son og DC/Wildstorms The Authority  på rullebladet.  J.G. Jones, tegneren er nå for tiden mest kjent som omslagsartist, men han var opprinnelig tiltenkt å være eneansvarlig for DCs Final Crisis miniserie, så han er absolutt ingen smågutt han heller.

Så om du liker superheltseriene dine dystopiske, misantropiske, og rikelig krydret med masse nattsvart humor: Les Wanted!

wantedfuckyou

Filmen var crap, men den gav oss en av de mest versatile GIF’ene jeg vet om. (Og ja, Chris Pratt spilte Wesleys «bestevenn» som har seg med dama hans.)