Kameraprøver i Romjulen


Ettersom det gamle kameraet mitt ikke overlevde sommerens Londontur, så var nytt kamera høyt på årets ønskeliste. Det gamle var et Olympus  Camedia C-770 jeg for mange år siden fikk som julegave etter at mamma og lillebror hadde vært en tur i Japan. Det jeg særlig likte med Olympusen var at det var 10x optisk zoom.  Så når fikk beskjed om å plukke ut en passende modell (jeg har en gavmild pappa) som julepresang så visste jeg at solid zoom-egenskap var noe jeg ville ha.

Valget falt på et Fujifilm FinePix SL1000.  

Herligheten selv (Fujifilm)

Herligheten selv (Fujifilm)

Med 16 Mp og ikke mindre enn 50x optisk zoom, var det et solid steg opp i spesifikasjoner. Selvsagt måtte det nye kameraet testes ut på romjulens spaserturer, så under er det en haug eksempler. (Bildene er bare skalert ned i en mer internettvennlig størrelse og i noen tilfeller har jeg gjort noen beskjæringer, ellers er de au naturell.)

Gnistrende vintervær

Gnistrende vintervær

"J.J. Abrams got nothing on me"

«J.J. Abrams got nothing on me»

Kuldedis

Kuldedis

Gamle Borre kirke

Gamle Borre kirke

Gamle Borre Kirke

Gamle Borre Kirke

Tester zoomen på kirkespiret

Tester zoomen på kirkespiret

Fint lys på kirkegården

Fint lys på kirkegården

Kan ikke klage på vinterværet!

Kan ikke klage på vinterværet!

Apropos 200 års jubileum

Apropos Grunnlovsjubileet

Og mannen han gjekk seg i vedaskog.  Heifara, i vedaskog!  Då satt det ei kråke i lunden og gol.  Hei fara! Falturilturaltura!

Og mannen han gjekk seg i vedaskog.
Heifara, i vedaskog!
Då satt det ei kråke i lunden og gol.
Hei fara! Falturilturaltura!

Åkre

Åkrene sover gjennom vinteren

Frostbitt spøkelsesskip

Frostbitt spøkelsesskip

En sti i skogen

En sti i skogen

Enden(e) er nær

Enden(e) er nær

Havarivernskolen

Havarivernskolen

Ligger på redet

Ligger på reden

Bastøfergene møtes midtfjords

Bastøfergene møtes midtfjords

Selv i romjula må noen jobbe

Selv i romjula må noen jobbe

Moloen på Rørestrand

Moloen på Rørestrand

Betong, rust og vintervann

Betong, rust og saltvann

Trolsk lys

Trolsk lys

Til slutt måtte jeg prøve kameraets 360-panoramafunksjon.  Øvelse gjør nok mester.  (Det er mamma som stod med ryggen til)

Til slutt måtte jeg prøve kameraets 360-panoramafunksjon. Øvelse gjør nok mester.  Klikk på bildet for en større versjon!