Nyttårsforsett 2015


Punkt 4

Se punkt 4

2014 har blitt 2015, og noen ting hører liksom ved slike kronologiske anledninger: Skallebank, årskavalkader, hopprenn, brannsår, An der schönen blauen Donau, (Op.314 – Johann Strauss Jr.),  og ikke minst forsett. Det finnes jo mange muligheter å gjøre det på.  Fra slektninger av  Woodie Gutheries snusfornuftige liste,  via de som har forsett som er umulige å bryte («Du skal ikke spise UGLE, sa Jehova») eller bare upassende («Jeg skal slutte å drepe haikere på søndager»)  til de som bryter halvparten av forsettene sine i det de tenner oppe en røyk når de våkner opp i armkroken til konas bestevenninne litt utpå dagen 1. januar. (Tenker da på de som har som forsett at de skal bli A-mennesker og mindre klengete i året som kommer.)

Jeg tok en titt på fjorårets forsett og som forventet var det ikke så verst tilslag. To av fem var innertier og det var kun én skivebom. (Og den hadde en god forklaring, når besøk til Skottland eller Irland falt til fordel for ei uke i London i sommer.)

Så får vi se om jeg treffer like bra i år!

1. Besøke minst ett land jeg ikke har besøkt før.

Ble ikke noe av i fjor,  må kunne klare det i år!

1b. Bli funksjonell i ett nytt språk

Jeg irriterer meg litt over at jeg i praksis kun snakker to språk flytende, så jeg håper jeg får tid til å øve meg på ett nytt i løpet av året.  Det finnes jo en rekke gode apper som kan hjelpe over dørstokkmila

2.  Bli slankere enn lillebror.

Gikk ikke helt, men jeg klarte å stabilisere vekta 5% under fjoråret, så får satse på 7,5 % i år!

2b. Spise fisk minst en gang i uka

Har fått ny inspirasjonskokebok om sjømat til jul,  og klarte det teknisk sett i år, men kun om du regner med ting som fiskepanetter og -kaker. Verd en forbedring,  fisk er hjerneføde og så videre!

3.  Anskaffe sertifikat

Dessverre ikke noe så spennende som dykkersertifikat eller flyversertifikat,  det får vente til senere. Men må vel krype til korset og innrømme at det kunne vært praktisk med klasse B  (så kan det heller utvides med klasse A når jeg får midtlivskrise om 10-15 år).

4. Ikke drikke kjedelig øl

Jeg klarte å holde fortsettet om å slutte med kjedelig øl i fjor, så nå gjelder det bare å holde det ved like.

5. Leve mer NÅ

Sa jeg ikke noe i fjor om å ha litt hårete mål? Vel, det får bli et her! Jeg skal bli litt mindre snill, litt mindre overbærende med andres dumhet og sørge for å prioritere meg selv mer. Det deles ikke ut diplom for «Snilleste gutt på sovesal 9» i virkelighetens verden. Drømmer er ikke til for å følges, de må nådeløst og ustanselig jaktes ned så de aldri får en pustepause, skal du klare å fange dem!

Jeg må prøve å ikke alltid analyserer, resonnere og bekymre meg unødig over konsekvenser. Bli flinkere til å innse at det er mye lettere å få tilgivelse enn tillatelse,  og at det er bedre å angre på noe du har gjort, enn på det det du ikke gjorde!

Godt nytt år og takk for det gamle!