JuleferieTV


Bittelille julaften disket BBC One opp med #WILTY X-mas Special, der blamt annet Rachel Riley (a.k.a. "The best looking maths-expert ever") var gjest

Bittelille julaften disket BBC One opp med #WILTY X-mas Special, der blant annet Rachel Riley
(a.k.a. «The best looking maths-expert ever») var gjest

Jammen ble det ikke hvit jul i år. Akkurat sånn hvit jul jeg liker best: 5 mm puddersnø og isrim. Det var ingenting å utsette på året utvalg julepresanger heller. Det var en salig blanding av overraskelser og det jeg visste jeg ville få, (etter å hatt mer enn en finger med i spillet ved innkjøp).

Det ble både munngodt og juleøl, filmer, tegneserier og brettspill, litt klær fra Londons mange varehus, nytt kamera, ny drill og penger til ny mobiltelefon. Så tradisjonen tro blir en av nyårets første oppgaver å leke tetris i kofferten!

Før den tid må selvsagt de ulike gavene testes ut, så det har blitt en del brettspill og tegneserielesing de seneste dagene.  (Men det er en fortelling for en annen artikkel.)

Etter 2 ukers juleferie har jeg, som nesten aldri ser TV til vanlig, fått med med 3 episoder Lewis og flere engelske fotballkamper enn resten av året til sammen. Sånn er det når man ikke selv har kontroll over fjernkontrollen!

Men takket være YouTube har jeg i alle fall fått med meg alle de klassiske julespesialene til BBC og ITV4: QI, Never Mind The Busscocks, 8 out of 10 Cats, Mock the Week og programmet bildet over er hentet fra: Would I Lie To You?  Det eneste som gjenstår nå er The Big, Fat Quiz of the Year og Doctor Who’s julespesial.

Det er naturligvis ikke bare krim og fotball på TV.  Det er en ymse vinteridretter (som jeg ikke orker følge med på), kavalkader og tematiske program om alt som har hatt jubileum i 2014.  Med andre ord ganske mye norsk grunnlov og Eidsvollsmenn med en liten dash med Den store krigen ved siden av.

Og av en eller annen grunn har det vært ikke mindre enn  tre ulike ABBA-dokumentarer i romjula. Og de har da såvidt jeg vet ikke noe jubileum hverken i 2014 eller 2015.  Ikke at jeg klager, det er opplest og vedtatt at jeg er svak for svenskenes Tour de Force på popmusikk som sniker seg inn i hjernebarken og blir der. Ja helt svenske var de nå ikke. Anni-Frid har norsk mor og tysk far.  Det var en litt uheldig kombinasjon for ei tulle født i 1945, så derfor flyttet hun og mormoren til Sverige. Og jammen er det deilig med en avveksling fra den rødglitrende søtsuppen av julemuzakk media liker å lydmale desember med.

Det er ikke miniskjørt før det kan forveksles med en litt lang t-skjorte.

Det er ikke miniskjørt før det kan forveksles med en litt lang t-skjorte.