Close shave!


Gutte mannegreier

Guttegreier 
Mannegreier

Det har vært mye skriving om netthandel i det siste. Jeg synes handling (pun intended) er bedre enn ord, så jeg la inn en bestilling hos min «hoffleverandør» i England forrige uke.

De har kanskje ikke like høy  og tøysete hipsterfaktor som norske barbershop-butikker, men til gjengjeld har de et fabelaktig utvalg, akseptable fraktkostnader  ( jeg betalte vel ca 80,- i porto for forsikret forsendelse), og de legger alltid ved noen knallgode engelske fløtekarameller i pakka!

Så hva bestiller man så for snaue 200,- ?  Vel for det første barberblader nok for mange måneder fremover.  Ordentlige barberblader er nemlig ikke bare mye bedre og  mye, mye billigere en søpla til Gillette, de er også langt drøyere i bruk! Jeg valgte et lite utvalg fra forskjellige merker: Tyrkiske Derby, egyptiske ASCO og SuperMax fra India. (Jeg liker å variere litt, og jakten på det *perfekte* bladet er evigvarende.  Alle disse hadde fått rosende omtale.)

I tillegg kjøpte jeg med en refill fra Cyril L. Salter i London, til såpekoppen, selv om jeg har en del igjen.  En god såpe er alfa og omega for en god barbering, og har du prøvd ekte barbersåpe kostet opp til perfeksjon én gang, så er tanken på å klisse inn fjeset med paraben-smørje fra en sprayboks uaktuell.

Sist men ikke minst: En shavette fra Bluebeards Revenge.  «The real shave for ultimate men» er taglinen,  passer vel undertegnede som hånd i hanske det? Shavetter er barberknivens litt mer omgjengelige lillebror. De bruker vanlige barberblader, og koster en snau hundrelapp, fremfor et par-tre tusen, men barberteknikken er lik.  Faren er selvsagt at man blir bortskjemt og forelsker seg i barberkniv-barbering, men den tid, den sorg! (Da er jeg sikkert rik og kan skjemme meg bort med sånn, n’est pas?)

Så nå er det bare å glede seg til skjeggstubbene skal til pers i morgen tidlig!

Jeg vet at jeg sikkert kan anklages for barbersnobbing, eller hipsterisme,  men ærlig talt, hvem skal man skjemme bort som fortjener det mer enn seg selv?  Noen ganger er det bare å innse: Den gode gammeldagse metoden er fortsatt best!