99 problems: 11 – Sutrete nettbutikkeiere


h11te!

h11te!

Årets Sta(t)sbudsjett innholdt mange gode nyheter. Og da tenker jeg ikke på de 600 millionene satt av til å gjøre overgangen til de endringene i uføretrygden Arbeiderpartiets innførte i 2012, enklere for de som faktisk er uføre (og ikke de som bare er definert som uføre).

En annen gledelig nyhet er at grensen for tollfri handel fra utlandet skal heves fra 200 til 500 kroner.  Det er en god nyhet for de av oss med litt uvanlige hobbyer. Riktignok skal nå frakt regnes inn i summen, men litt avhengig av hvor du handler fra er det ofte gratis frakt, eller summer som er lavere enn å sende ett postkort fra Bergen til Oslo.

Når grensen i sin tid ble innført i 1975 tilsvaret 200,- ca 1000,- i dag.  Så å heve den til 500,- betyr fortsatt at vi bare kan handle halvparten så mye fra utlandet før vi må betale moms og eventuell fortolling.

Problemet er jo i og for seg ikke momsen, selv om det selvsagt er litt rart at man både skal betale moms til alndet der du kjøper varen, og til Norge.  Problemet er at det kommer på et latterlig gebyr for papirarbeidet.  Hadde man i stedet bare kunne hentet pakken sammen med en faktura på utregnet moms, som så måtte betales innen f.eks. to uker, hadde neppe mange brydd seg så mye.  

Men om du f.eks. bestiller noen bøker, dekalark og modellverktøy fra Polen som koster 350 kroner til sammen så er det altså inkludert polsk merverdiavgift. (Norge er innen EU/EØS-området så du får ikke handle momsfritt). Så må du betale frakt (som gjerne er en 50 lapp for pakker under 2,5 kilo inkl forsikring om det sendes landeveien med det polske postvesenet),  så utregnes det en moms i Norge (bøker og slikt er tollfritt så ingen fortolling) som blir 87,50 (siden du faktisk må betale merverdiavgift av den polske merverdiavgiften). Og for at du skal få lov til å betale de 87,50 avkrever Posten et gebyr på 165,- eller deromkring.  Noen som ser det håpløse i et slik system?

Selvsagt er det noe sutring fra noen norske nettbutikker. Stormberg truer med å flagge ut nettbutikken sin.  (Som om det skulle bety at de ikke må innkreve moms? De burde kanskje lese regelverket før de rasler med sablen men nok om det.)  Om de ikke klarer å få butikken til å gå rund på det de selger av grovt overprisede kinesiske plastklær, fordi nordmenn nå kan kjøpe litt mer fra utlandet uten å måtte gjennom momsmølla,  ja da kan de ha det så godt.  Hva er det egentlig de selger som koster under 500,- i utgangspunktet?  Det er neppe varer du ikke kan finne til under 200,- også om du leter, for det er uansett solgt under andre varemerker.

Eller hipsterne på Grunerløkka som bekymrer seg over at de ikke få solgt barbersakene sine i konkurranse med utenlandske nettbutikker.  Hadde du spurt meg så hadde jo hovedkonkurrentene deres ikke burde vært utenlandske nettbutikker, men Rema, Kiwi og parfymerikjedene i Norge.  <digresjon>Hvordan kan de selge de svindyre og miljøfiendtlige «barbersystemene» til Gillette, men ikke klassiske barberblader?  Den eneste naturlige kundegruppene til Mach 7+1 eller hva det heter burde jo være de samme fjortissene som liker selvlysende basketballsko og Pokemonkort…</digresjon>

Problemet til barbergutta er uansett ikke at de utenlandske butikkene er så mye, mye billigere,  men at de har så mye,  mye bedre utvalg. Det er ikke prisen det står på.  Jeg la nettopp inn en bestilling hos The Traditional Shaving Co.  som altså er en nettbutikk i høykostlandet Storbritannia.  Da kunne jeg bestille barberblader nok til å holde meg forsynt et halvår, en shavette og en såperefill og fremdeles ligge under 200 kroner! Og kjenner jeg de ret legger de ved noen engelske fløtekarameller i pakka.

Og du kan da for faen ikke selge barbersaker og gå rundt med det kråkereiret i fjeset heller! (via NRK)

Og du kan da for faen ikke selge barbersaker og gå rundt med det kråkereiret i fjeset heller! (via NRK)

Burde ikke norske nettbutikker heller fokusere på det som kan være deres konkurransefortrinn.  Som en start kan de tilby fri frakt  (er de stor nok får de vel solide kvantumsrabatter fra fraktselskapene vil jeg tro.  De må velge lokale leverandører.  Stormberg lager jo plastklærne sine i Kina eller India eller deromkring, så de får heller spille hardt på merkebevissthet,  hei det fungerer jo for all mulig annen drit? Men det finnes jo norske såpekokerier selv om det beste jeg har prøvd dessverre måtte knele for håpløst norsk regelverk. De kan lage barberhøvler i England, Tyskland og Sveits, så da må det være mulig å kunne lage det i Norge og, så enorme forskjeller på lønn og råvarekost er det faktisk ikke.

En annen styrke norske butikker burde ha er selvsagt at de kan tilby norskspråklige nettsider,  de burde kunne tilby langt tryggere vilkår ved behov for bytte eller retur, og generelt bedre kjennskap til det norske markedet.  Og så klart bedre leveringstid. Lag en okay lojalitetsbonus. Prosentvis rabatt basert på hvor mye du har handlet for tidligere er for eksempel en populær løsning mange hobbybutikker bruker.

En norsk nettbutikk jeg bruker flittig er Adlibris.  Og det selv og jeg i 99% av tilfellene kjøper engelskspråklige utgivelser.  Men kombinasjonen fri frakt  (noe Amazon krever ganske store innkjøp for å tilby),  kort leveringstid og bra utvalg betyr at jeg heller handler hos dem enn på utenlandske sider.  Litt samme logikk som når jeg innimellom for eksempel kan kjøpe et byggesett i en fysisk norsk hobbybutikk, i stedet for direkte fra produsentene i Ukraina.

Så nei,  at grensen for tollfri handel fra utlandet nå heves til halvparten av hva den var for 40 år siden,  burde ikke bety kroken på døra for en eneste oppegående norsk butikk eller nettbutikk.  Men det kan kanskje tvinge noen butikker til å tenke nytt, enten det er vareutvalg, oppfølging, lojalitetsordninger eller rett og slett service!

Så kan heller Stormberg selge de kinesiske plastklærne sine fra Arvika om de tror det er bedre butikk!