40 års jubileum for Sigurd Drakedreper og terningene hans


Rock & Roll!

Rock & Roll!

I høst feirer gode gamle Dungeon & Dragons 40 år.  Ganske utrolig at det er så lenge siden de to brettspillnerdene Gary Gygax og Dave Arneson satt i kjelleren til Gygax i Lake Geneva, USA, og spekulerte på man egentlig trengte et spillbrett bare fordi man skulle drepe noen drager og gobliner og samle gullskatter i forlatte huler?  Konklusjonen var at det trengte man jo ikke, og Dungeon og Dragons ble født.

Det finnes i dag tusenvis av ulike rollespillsystem og tematikker man kan leke seg med.  Men det var Fantasy-settingen til D&D som banet veien, på et tidspunkt der Tolkien fortsatt var noe bare hippier leste, og drager var noe man fløy med når det blåste.  Det tøffeste videospillet var Pong, sluppet av et nystartet selskap ved navn Atari to år tidligere,  og alle terninger hadde 6 sider.

Jeg tror 99% av alle som spiller rollespill en eller annen gang har vært innom D&D.  Jeg vet i hvertfall at det gjelder for meg.

Jeg var vel 11-12 år og på Avalon i Oslo hadde jeg fått tak i den klassiske «røde regelboka».  Når den var fortært var det Rules Cyclopedia som stod for tur.

"Every jouney starts with one small step"

«A journey of a thousand miles begins with a single step» ~Lao Tzu

En bok som fortsatt står fjellstøtt i bokhylla selv om den nå holdes sammen av like deler gaffateip og gode minner.

Min utgave holdes nå kun sammen av like deler gaffateip og gode minner.

Senere gikk jeg over til Chaosiums klassiske 5. edition av Call of Cthulhu (go figure). Siden ble det til at jeg var GameMaster i en rekke system, og spilte som spiller i enda fler. En kjapp titt i bokhylla avslører i tillegg til før nevnte D&D og CoC, spill som Pandemonium (konspirasjonsteorier&journalistikk), Underground (dystopiske superhelter), WotC-utgaven av Star Wars, Call of Cthulhu i D20-systemet, Hellboy og en drøss bakgrunnsbøker til andre system som ble brukt som referansemateriale.

De senere år har det blitt mer brettspill enn rollespill for min del, siden det gjerne krever mindre organisering of ofrarbeid, men jeg er fortsatt en sucker for brettspill som har med seg det beste fra rollespillene: Karakterutvikling og en tematisk verden du kan fordype deg i.

Så hvordan feirer Wizards of the Coast jubileet? WotC er selskapet som ble styrtrik på et lite kortspill ved navn Magic:The Gathering, og brukte pengene på å kjøpe forlaget TSR, og fikk D&D med på kjøpet.

Vel, de feirer ved å annonsere at D&D 5. utgave er klar til utgivelse, og gir det like godt bort det som en nedlastbar fil  (PDF og printervennlig) på hjemmesiden sin.

Siden faren med at rollespillere skulle «miste seg selv» og ikke skille mellom fantasi og virkelighet,  bli satanister eller bare hypervoldelige, er blitt grundig avkreftet, så er min spådom at D&D og rollespill slik vi kjenner dem vil overleve nye 40 år.  Ikke minst siden litt av sjarmen med dataspill har forsvunnet nå som de aller fleste av oss må titte på en skjerm 7 timer om dagen på jobb og noen timer på kvelden for å holde kontakten med fjerne (og kanskje nære) venner.

For denne klassisk D&D-reklame fra midten av 90-tallet er fortsatt gyldig:

(WotC)

(WotC)