99 problem: 10 – Argentina


kors på halsen ti kniver i hjertet mor og far i døden

Kors på halsen, ti kniver i hjertet, mor og far i døden!

Argentina,  sølvlandet.  Hvorfor har jeg en høne å plukke med årets tapende finalister i fotball-VM,  landet kjent for god rødvin, rare cowboyer , nazister i eksil og enorme biffer? Vel,  fordi de har en rape gal dame som president,  en dame som er troendes til å prøve å ta en reprise på en over 30 år gammel fadese.

Et tilbakeblikk for nye lesere: 2 april 1982 invaderte argentinske styrker de britiske Falklandsøyene, en kronkoloni siden 1841. Dette ble starten på den 74 dager lange disputten kjent som Falklandskrigen. I løpet av konflikten mistet 255 britiske soldater, 3 sivile falklendere og 649 argentinske soldater livet.

Årsaken til krigen var nominelt et argentinsk krav på øygruppen.  Dette basert på at det skal ha vært argentinske bosettere der før øyene kom under britisk styre i 1833. Men øygruppen har aldri vært en del av Argentina, eller den foregående spanske kolonien.  I realiteten var det et siste desperat forsøk fra de regjerende militærjuntaene i landet på å avlede oppmerksomheten på hvor vanstyrt og ille ute nasjonen var.

Uheldigvis for general Leopoldo Fortunato Galtieri Castelli og hans rådgiver admiral Jorge Anaya, var Storbritannias statsminister på dette tidspunktet Margareth Thatcher.  Hun var ikke kjent som «The Iron Lady»for ingenting, og skulle ha seg frabedt å bli pellet på nesen. Så det ble sporenstreks sendt avgårde en amfibiestyrke for å gjenvinne øyene og frigjøre den lokale befolkningen.

Rent militærhistorisk førte krigne til flere interessante poeng:  Det var blant annet operasjon Black Buck,  der Avro Vulcan bombere stasjonert på Ascension ved hjelp av Handley Page Victor tankfly fløy bakkeangrepstokt for å slå ut argentinske posisjoner og ressurser på Falklandsøyene.  Det krevdes 11 tankfly for 2 bombefly og med en distanse på 12600 km og en total tid på 16 timer tur retur var det verdenshistoriens lengste operative bombetokt frem til da.  (Amerikanske B-52 bombere som bombet Irak under Operasjon Desert Storm i 1991 fra baser i det kontinentale USA slo denne rekorden, men de brukte tankfly fra baser i Europa (juks!), den britiske operasjonen fordret at alle 13 flyene tok av fra samme landingsstripe!)

Det var også den berømte senkingen av «Verdens heldigste skip» USS Phoenix,  det eneste slasgkipet som slapp uskadet fra angrepet på Pearl Harbour og tjenestegjorde hele 2. verdenskrig i Stillehavet uten alvorlige incidenter.  Vel, det het såklart ikke USS Phoenix når det sank,  da het det ARA Admiral Belgrano, og var den argentinske styrkes stolthet. Når ubåten HMS Conqueror (S48) fikk det i periskopen endte Belgrano sine dager på Atlanterhavets bunn, og tok med seg 323 argentinske sjøfolk med seg ned. Det er den eneste gang en atomubåt har senket et fiendtlig skip i en trefning.

Ikke at det var ren enveiskjøring. Mange briter grøsser fortsatt på ryggen når de hører det franske ordet for «flyvefisk»: Exocet! Disse franskproduserte bakkemålsrakettene var en stadig trussel for de britiske skipene, og et vellykket angrep kostet britene HMS Sheffield (D-80). Det var kun ved hjelp av skjult kontakt med Frankrike (for å avgjøre hvor mange raketter argentinerne hadde kjøpt, og hvilken tilstand de var i) og Chile (som holdt de argentinske flybasene under oppsikt og varslet hver gang det lå an til at et angrepstokt var i emning) britene «sto han av».

Falklandsøyene ligger omtrent like langt fra Argentina som Sør Norge ligge fra London... (Wikipedia)

Falklandsøyene ligger omtrent like langt fra Argentina som Rostock ligger fra England.  (Eller som avstanden mellom Kristiansand og Grong om du vil ha norske forhold) (Wikipedia)

Men som sagt, juntaen var alt på gyngende grunn, og briter er ikke å spøke med når de blir iritert (bare spør en viss bebartet herremann fra Østerrike), så det gikk som det måtte gå, Argentina trakk seg tilbake med halen mellom bena, militærdiktaturet falt, og året etter endret britene lovverket, så Falklandlenderne ble fullverdige britiske borgere. Falklandøyene er i dag et britisk oversjøisk territorium, de snaut 3000 innbyggerne er briter, og hvis Argentina prøver seg på noe tøys kommer det ikke til å bli sett på med blide øyne.

Spol frem til 2014 igjen den nåværende presidenten i Argentina: Christina Kirchner er også på gyngende grunn.  Argentina er de facto konkurs, og kan ikke håndtere sin utenlandsgjeld,  det er utstrakt inflasjon og politikerforakt, og i det hele tatt.

La oss så introduser d’herrer Clarkson, Hammond & May til blandingen.

Er det noen som tror at de var et «folkelig opprør» av «falklandsveteraner» i 20-årene?  En av påstandene skal ha vært at BBCs verter «provoserte»  ved å bringe med seg en Porsche med registreringsnummer H982FLK.  Hva er så spesielt med deg spør du kanskje?  Vel om du bruker den samme teknikken som de som spår fremtiden ved å finne mønstre i bibelen, er det et registreringsnummer som nærmest roper «Vi slo dere i Falklandskrigen, sug meg tapere!!!»  Med andre ord, ren bullshit.  Ett kjapt søk i bilregisteret viste fort at registreringsnummeret ble tildelt en ny Porsche 928 GT i 1990. (Pussig nok akkurat samme type bil som skiltet stod på når det skulle filmes i Argentina altså.)  I Storbritannia følger registreringsnummeret bilen gjennom hele levetiden. Så det er med andre ord en ren tilfeldighet at når crewet skulle kjøpe en gammel Porsche, en gammel Lotus og en gammel Ford Mustang, endte de opp med en bil med et bilnummer gærninger kan tolke som en fornærmelse.

Stridens kjerne (via The Guardian)

Stridens kjerne (via The Guardian)

Jeremy Clarkson er riktignok en kløpper til å tråkke på tær, gjøre narr av politisk korrekte dumheter og generelt oppføre seg litt på kanten.  Men han er samtidig ikke dum,  Jezza, Hamster og Captain Slow har bygget en multimillion-karriere på å tappe inn på den gode gamle følelsen av at noen ting er gøy, og behøver ikke være noe annet enn gøy.  «Guttestreker» sier noen,  «ja heldigvis» sier jeg. Alt for mange tar seg selv og andre alt for høytidelige. Det at noen blir forurettet har aldri vært et gyldig argument for å ikke å gjøre noe.

Noen må ta rollen som hoffnarren som påpeker at kongen er naken, selv om det ikke alltid er like populært.  Som når Clarkson påpeket at fartskameraer kanskje ikke er en god ide hvis tallene tyder på at det er større nedgang i dødulykker på de strekningen det ikke er slike kameraer enn på de det er.  Eller at det som til syvende og sist avgjør hvor miljøvennlig en bil er, er hvordan du kjører dem, noe de beviser ved å la en Toyota Prius hybrid kjøre sammen med en BMW 7-serie i to timer på testbanen. (Priusen brukte 9% mer bensin totalt.) Eller når May lakonisk fastslår at det eneste som hindrer miljøsikre biler fra å bli populære er at de ennå ikke er like praktiske og morsomme som bensinbiler. Få det på plass og «fremtiden er her (fordi den er akkurat som fortiden)».

Er det noe hele Top Gear oser av er det en uforfalsket entusiasme for motorrelaterte rariteter.  Så klart er det meste skrevet grundig inn i manus, men jeg tror også de tre har fingerspissfølelse og trygghet til å danser rundt det manuset når innfallet kommer.  Og i dette tilfelle tror jeg faktisk det hele var en tilfeldighet. Hadde de ønsket å provosere hadde de ikke valgt en så utrolig skjult og nerdete måte å gjøre det på!

En eller annen assistent i produksjonsselskapet kjøpte inn bilene etetr gitte spesifikasjoner, og viet ikke registreringsnumrene en tanke. Når det så blir påpekt i britisk presse, bytter crewet de «skumle» skiltet over på en av følgebilene, så det ikke skal oppfattes som en provokasjon, og først da blir det bråk.

Problemet til Top Gear her var nok til syvende og sist at de identifiseres så sterkt med Storbritannia og britisk stolthet,  så når en politiker vil røre opp til grums er de ett veldig lett mål. Da blir et registreringsnummer bare en billig unnskyldning.

Kommer affæren til å koste Jezza & co jobben?  Helt sikkert ikke.  Jeremy Clarkson er medeier i varemerket, så om han går tar han Top Gear konseptet med seg. BBC har ikke råd til å la verdens mest innbringende program gå til en konkurrent.  All PR er god PR, og når de får klippet sammen eventyret fra Argentina kommer det garantert til å trekke titall millioner seere. Så får vi heller se hva konkursboet i Sør Amerika finner på neste gang, det er ikke sikkert det er like banalt som å kaste stein på noen gamle biler.

…and on that bombshell: Good night!