RAFmuseum del 1- Revell Bf109E 1:144


Liten og søt

Liten og søt

I sommer var jeg og lillebror en uke i London, og en av stedene vi besøkte var RAF-museet på Hendon.

Naturligvis gikk det noen kroner i souvernirbutikken. Deriblant kjøpte jeg med to små byggsett i skala 1:144.  De var fra Revells miniwings serie som først kom ut på 70-tallet, men de kostet 2 pund stykket og stjal ikke mye plass i bagasjen.

Det har gått ganske ett i ett etter ferien men omsider fikk jeg tid til å sette meg ned å gjøre ferdig det første av de to.  (Det andre er på tiden i malerboksen…)

Som forventet var det merkbart at det er 40 år gamle former de er støpt i,  passformen er ikke helt perfekt,  men med litt innsats er det ikke umulig å få et brukbart resultat likevel

Det første flyet jeg bygget var Major Dr.Erich Mix’ Messerschmitt Bf109-E <<+~ (W.Nr.1526). III./JG2 (Richthofen).  Profilen er slik flyet så ut når det fløy fra Signy-le-Petit i Ardennene i Frankrike i mai 1940.

Profilen

Profilen

Fargene er typisk Luftvaffe anno Battle of Britain.  RLM 02/71 over 65 med en høy demarkasjonslinje.  Vannmerke er enkle og oppførte seg bra.  Siden Revell er en tysk produsent mangle selvsagt hakekorsene på halafinnen, så de tok jeg fra et Kopro-ark,

Cockpiten er ikke-eksisterende så jeg satte inn noen tynne plastskiver for å gi det litt mer substans og hindre gjennomsyn inn i flykroppen.  (Litt usikker på om det egentlig var nødvendig, men lettere å gjøre først, enn å ergre seg i ettertid.  Jeg brukte også litt stukket støpetapp for å lage støttestagene på de horisontale stabilisatorene og høyderoren.  Da kunne jeg i samme slengen bytte ut den støpte dorsalantennen med noe litt mer i skalastørrelse.

Litt semmer bildekvalitet. Mobilkamera er ikke så mye å skryte av dessverre!

Litt semmer bildekvalitet. Mobilkamera er ikke så mye å skryte av dessverre!

Med litt innsats burde det andre flyet jeg kjøpte,  Douglas Baders Hurricane i samme skala, være klar for dekaler om noen dager,  og jeg kan si jeg har slaget om Storbritannia i lommeformat!

Euromynten gir vel et godt inntrykk av størrelsen!

Euromynten gir vel et godt inntrykk av størrelsen!