En liten tur til London, del 3


RAF-museet.  "Guardkeeper" replikaer i glassfiber.

RAF-museet. «Guardkeeper» replikaer i glassfiber. (Spitfire Mk. V – Hurricane Mk. I)

Etter en begivenhetsrik helg var det nå bare to dager igjen å se London på.

Mandag

Kjenner du begrepet «som en smågutt i godtebutikken»?  Vel om du har lest noe på denne bloggen før, så skjønner du at det var ganske dekkende for undertegnede på det storslagne Royal Air Force Museum (London).  En liten halvtime på Northern Line til Colindale og ti minutters gange, så var vi der: På gamle Hendon Aerodrome.

Som seg hør og bør er det gratis inngang, men museumsbutikken frister selvsagt til å legge igjen mange pund. (Er farlig når de har salg på mange, tykke, fine bøker!)

I anledningen 100 års jubileet for den store krigen var den eldste avdelingen, den gamle flyfabrikken til Claude Grahame-White som åpnet i 1917, stengt av for oppgradering før høsten.  Men det gjorde ingen ting.  Det er mer enn nok å se i de andre tre massive hangarene!  Samlingen er usedvanlig komplett, og mange av objektene er unike, som siste gjenlevende eksemplar av typen.  Særlig hangaren viet Slaget om Storbritannia er imponerende, men de har også for eksempel en av Görings paradeuniformer, en Sunderland flygebåt du kan gå gjennom,  både en B-17, en B-24 og en Lancaster i «Hall of Bombers»,  og en fantastisk restaurert Supermarine Southampton som ble reddet på 60-tallet etter å ha være husbåt i mange tiår, og nå skinner som mesterstykket til en møbelsnekker.

Stort spredning i "History of Flight" hangaren:  Fra gondolen til luftskipet "Nulli Secundus" (1907)  til en statisk modell av F-35 (2017)

Stort spredning i «History of Flight» hangaren: Fra gondolen til luftskipet «Nulli Secundus» (1907) til en statisk modell av 5. generasjons kampflyet F-35 Lightning II (2017)

Boulton-Paul Defiant.  Ideen med et tungt kanontårn som kun kunne skyte bakover viste seg å være en suboptimal løsning...

Boulton-Paul Defiant. Ideen med et tungt kanontårn som kun kunne skyte bakover viste seg å være en suboptimal løsning. Legg merke til den polske piloten (sjakkrutet najsonalitetsmerke på drakta)

En mellomkrigsmaskin: Hawker Hart Trainer.

En mellomkrigsmaskin: Hawker Hart Trainer.

En norsk kjenning:  Gloster Gladiator,  Norges mest avanserte jagerfly ved invasjonen i 1940.

En norsk kjenning: Gloster Gladiator, Norges mest avanserte jagerfly ved invasjonen i 1940.

Jeg runder av med et fly som har en litt spesiell betydning for meg: Et fly som var det første jeg noen sinne bygget en modell av. Ett Matchbox byggesett i skala 1:72 på midten av 80-tallet.

Westland Lysander,

Westland Lysander

Etter museet dro vi hjem igjen,  og benyttet anledningen til å vinne spillet i samme slengen!

Lunch ble enkelt ordnet  ved å kjøpe med to bento-retter fra Wasabi og ta med på rommet. Planen var å handle litt for så å finne et sted å spise middag,  men varmen og gårsdagens indiske ekstravaganse slo inn, så det ble junkfood i stedet! 😛

Tirsdag

Det var forsatt strålende vær, og i dag ventet Tate 1 og Tate 2.  Vi begynte på Tate Gallery.

Tate Britain

Tate Britain

Etter omleggingen i 2000 der Tate ble delt i fire separate samlinger, har denne samlingen tatt for seg det som opprinnelig var intensjonen når det ble etablert i 1897 som National Gallery of British Art.  Med andre ord presenteres utviklingen av britisk kunst fra 1500 tallet frem til i dag.

Nok å se på,  gode sko er høyst påkrevd!

Nok å se på, gode sko er høyst påkrevd!

Etter å ha vandret gjennom hallene her  gikk vi over gaten ned til Themsen, der vi tok en vann-buss bort til Enbankment og Tate Modern.  Det var forfriskende med en liten tur på elven,  og som all kollektivtransport var det bare å bruker Oystercardene våre (£6,18).  Fra akterdekket på katamaranene kunne vi se klassiske London-scener som Palace of Westminster med Big Ben i tårnet, London Eye og Monument.

Artig å se London fra denne synsvinkelen til en avveksling!

Artig å se London fra denne synsvinkelen til en avveksling!

Fra piren gikk vi forbi rekonstruksjonen av Shakespears teater The Globe, der du kan se autentiske oppsetninger hele sommeren om du ønsker,  før vi kom til Tate-komplekset. Tate Modern tar for seg all moderne kunst, altså ikke kun britisk,  og museet ligger over 4 etasjer i den tidligere kraftstasjonen Bankside.

Det er luftige og lyse saler,  og du kan si hva du vil om moderne, abstrakt kunst, men det er ikke noe å si på presentasjonen her.

Etter at vi var ferdigTate’et  spaserte vi over Millenium Bridge  over til nordre bredd og St. Pauls.

Millenium Bridge

Millenium Bridge

I skyggen av Sir Christopher Wrens katedral spiste vi en sen lunch på en Cafe Rouge.  Toretters for under 10 pund med den lokasjonen er helt greit,  det viktigste var egentlig bare å få satt seg ned og få noe kaldt å drikke!

Vi spaserte hjem til hotellet via Covent Garden, og begynte den møysommelige jobben med å pakke kofferter  siden det var tidlig avreise dagen etter!  Det er alltid noe skittentøy som kan gå rett i søpla så man får med seg det man har kjøpt!

Middagen tok vi på en ny Cafe Rouge rett ved hotellet, siden vi hadde lagt merke til tidligere på dagen at de også hadde et brukbart utvalgt middagsløsninger.

Onsdag

Avreise fra hotellet klokka 8 betydde at vi tok frokosten på Gatwick.  Sikkerhetskontrollen er om mulig enda mer corny i UK enn her til lands.  Det er jo litt komisk når du først må gjennom både kroppsscanner og to sjekkpunkt, før du på innsiden kan kjøpe det du trenger for å bygge en solid flammekaster å ta med om bord sammen med de skarpslipte biffknivene fra restaurantene….

Det var i alle fall helt greit å komme seg tilbake til Norge etter en begivenhetsrikt tur i et varmt, varmt London!  (Og kryss i taket,  jeg og lillebror kranglet nesten ikke en eneste gang… 😉 )