Skikkelig service (eller: Dagens treningsøkt)


På søndag satt jeg om la på noen strøk på en Sea Fury jeg har bygget på innimellom de siste ukene. Plutselig laget kompressoren min en helt ny og spennende lyd og trykket forsvant.

Det var jo ganske irriterende siden det bare er 4 måneder siden jeg kjøpte den.  Vel var den billig, men jeg forventer jo litt mer holdbarhet.  Etter å ha tatt en titt innså jeg at det var veivakselen som overførte rotasjonen fra elmotoren til stempelet som driver diafragmaen som hadde røket rett av. Så i går ringte jeg kundeservice hos Clas Ohlson. Og der var det bare gode nyheter.  Jeg vet jo at det er 6 måneder reklamasjonsrett, og C.O. har i tillegg 2 års garanti på verktøyene.  Men det betyr jo ikke at ikke butikker kan finne på å sett seg på bakbena og kreve å forsøke reparasjoner eller i det minste ha saksbehandlingstid.

Heldigvis er ikke C.O. av den typen.  Det var bare å møte opp i butikken i dag, vise frem de sørgelige restene, og det skulle ordne seg.  Så i dag troppet jeg opp.  Spørsmålet var om jeg ville ha en likedan i bytte?  Vel jeg har hatt lyst på en med ekstern tank og trykkregulator.  Så da bladde jeg heller opp 220,- ekstra og oppgraderte.

Fått ny kompressor i hus."Shall you measure a man by the size of his tools?" #sizematters #airbrush

A photo posted by Eirik Sandaas (@supersandaas) on

Både fordi en større motor og tank betyr at jeg kan fylle den og så slippe støy underveis mens jeg maler. I tillegg har den trykkregulator  og med en tank blir det ikke pulsering i luftstrømmen.

Utfordringen var selvsagt at den nye maskinen var 5 ganger så stor og minst 5 ganger så tung som den gamle! Luksusproblem, man har da muskler!