Bilder fra Værnes Airshow 2014 del 1


Værnes Airshow 2014: Det var mye folk og mye fly.

Værnes Airshow 2014: Det var mye folk og mye fly.

Værnes Airshow løp av stabelen i helga, og dit måtte man jo ta veien. Jeg liker fly, og sjefen liker Iron Maiden, så når Bruce Dickinson skulle vise frem privatflyet sitt så sa det seg selv at det ble ekskursjon.  Heldigvis hadde vi satset på søndagen, siden lørdagen hadde vært både vått og blåsig.  (I dag var det derimot opphold stort sette hele tiden,  kun en liten skur midtveis.  Og vinden var ikke verre enn at selv 100åringene fikk luft under vingene.

Jeg var tidlig på’n og tok toget nordover litt over ni,  Sjefen var litt mer tungstartet så hun kom litt senere.  I mellomtiden hadde jeg slått et slag og fotografert i vilden sky. (Sant å si er det gamle kamera mitt ikke så velegnet for actionfotografering, og 10x optisk zoom er ikke så mye,  så det ble mest de mest bedagelige overflyvingene jeg fikk fanget.  Da er det mye lettere med de som står stille parkert!

Jeg skal ikke skrive mer nå, siden jeg både er mødig og smått solsvidd etter 8 timer i vær og vind, så jeg lar bildene tar for seg!  

Standsmessig åpning ved Luftforsvarets musikkorps

Standsmessig åpning ved Luftforsvarets musikkorps

Fokker Dr 1. Var også på vingene.  Dog uten den røde baron ombord.

Fokker Dr 1. Var også på vingene. Dog uten den røde baron ombord.

Bleriot XI. Jeg har sett gressklippere med større motor enn dette.

Bleriot XI. Jeg har sett gressklippere med større motor enn dette.

Westland Lynx

Westland Lynx

Norsk F-16

Norsk General Dynamic F-16

Finsk F-18

Finsk McDonnel Douglas  F/A-18

Tysk Eurofighter Typhoon

Tysk Eurofighter Typhoon. I bakgrunnen en Transall C-160

DC-3 Dakota

DC-3 Dakota

Dakotaen fløy stort sett hele dagen, men stadig nye passasjerer som fikk et overblikk over Værnes og omegn fra den 70 år gamle maskinen.

Dakotaen fløy stort sett hele dagen, men stadig nye passasjerer som fikk et overblikk over Værnes og omegn fra den 70 år gamle maskinen.

Aero L-29 Delfin

Aero L-29 Delfin

DeHavilland Vampire,  Norges første jetjager-type

DeHavilland Vampire, Norges første jetjager-type

Lockheed C-130 Hercules.  "Frøya" så litt morsk ut. Var det kjedelig å kjempe om oppmerksomheten til publikum kanskje?

Lockheed C-130 Hercules. «Frøya» så litt morsk ut. Var det kjedelig å kjempe om oppmerksomheten til publikum kanskje?

Supermarine Spitfire Mk XVI

Supermarine Spitfire Mk XVI

Ingen andre motorer har like fin lyd som en Merlin!

Ingen andre motorer har like fin lyd som en Merlin!

En russisk akrobat: Sukoi 26

En russiskprodusert akrobat: Sukoi 26

..og en til, en Yak 52

..og en til, en Yak 52

Bilder fra Værnes Airshow Del 2