«Owners manual»


Haynes Manuals  er noe de fleste som har eid en bruktbil har vært borti.  Det er bøker av den typen James May leser i stedet for påskekrim.  Men selvsagt åpner det kjente varemerket for at man kan lage popkulturelle vitser bygget på varemerket.  Jeg har for eksempel selv en T-skjorte prydet med Haynesmanualen til Slave I, skipet til Boba Fett.

Du vet, broren til Booba

Du vet, broren til Booba

Den T-skjorta har på vaskeansvisningen i små bokstaver at varemerket Star Wars er brukt med tilatelse, og i vesentlig større bokstaver at det samme gjelder for varemerket Haynes.

Så derfor når jeg så bildet under på internett, så var min første tanke: «OK, artig idé! Hvem er det som står bak denne gimmicken da?»:

Owner's Workshop Manual

Owner’s Workshop Manual

Så fant jeg: Denne linken. Kort oppsummert. det er Haynes! De har utgitt en hendig håndbok for alle som tilfeldigvis eier en Spitfire.  (De har, som vanlig, en ekstra bok for de som er i prosessen med å restaurerer en Spit.) Jada, selvsagt vet både de og jeg at 99,99 % av det som kjøper denne antagelig ikke har en Spit i garasjen, men bare er helt vanlige fans av Verdens vakreste jagerfly™.  Men samtidig er Haynes nøye på at når de gir ut en bok så skal det ikke være noe slinger i valsen, og boken inneholder kapitler om ting som nødvendig papirarbeid, budsjettering og lignende moro.

(Nå skal det sies at Haynes utgir en god del bøker av denne typen som presenterer ulike kjøretøy i manualform, men denne er noe mer grundig nettopp fordi det faktisk er den 0.001 prosenten som faktisk sysler med en gammel Merlin på si.)