Om noen ikke trodde «box-scale» var død.


... eller 1:172 om du vil.(scalemodelnews.com)

… eller 1:172 om du vil. (scalemodelnews.com)

I riktig gamle dager (altså før min tid) var det mange byggesett som kom i såkalt «box scale».  Det betød rett og slett at produsenten (Lindberg, Monogram, FROG osv.) hadde en standard størrelse på eskene de solgte byggesett i, og dermed var skalaen helt avhengig av om det var en liten eller stor prototyp.  Et stort fly kunne kanskje være i 1:107, mens ett mindre kunne være i 1:68,5 eller 1:81 eller noe annet rart.  For det var ikke så farlig, siden ingen tenkte særlig på om modellene skulle bli sett sammen eller brukes i dioramaer.  

Det «sanne skalaen»  1:72  hadde ikke oppstått i et metrisk system, siden det tar utgangspunkt i 1 inch : 6 feet.   Med utgangspunkt i 1:72 får du så 1:144 (halvparten så stort altså 1 inch : 12 feet), 1:48 (1 inch: 4 feet) og 1:24 (1 inch: 2 feet)

Hvor 1:32  (eller 1:2^5 om du vil)  kommer fra og hvordan bastarden 1:35 oppstod for militærkjørtøy  , vet jeg ikke, det logiske ville jo være 1:36!

Det var faktisk modelljernbanefolket som var forløpere, siden de jo lager et helt diorama til jernbanemodellene sine, der det ser veldig rart ut om ikke det er et visst samsvar.  Klassisk H0-skala er som kjent 1:87,  og det er fortsatt noe som brukes i en del miniatyrbyggesett og samlemodeller. Viktigere er  00-skala, den mest populære jernbaneskalaen i Stor-Brutannia, 1:76,2. Noe som første til at Airfix, Matchbox og andre modellprodusenter på de britiske øyene brukte 1:76 som standard skala for militærkjøretøy, noe som har overlevd hos dem. (I andre land holder man seg heller til 1:72,  men i praksis er det ikke lett å se forskjell)

Disse skalaene er så innarbeidet at selv om det er noen produsenter som har prøvd seg på andre skalaer,  metriske 1:50 eller 1:100  for eksempel, dør de fort bort.  En enkelt produsent kan i bare lage sin egen skala, siden de da mister mye av markedet.  Tenk på det litt som PCer som alle kan lage, kontra  Macintosh-maskinene til Apple.  (Selv om det skal sies at 1:100 har overlevde som skala for miniatyrspill som Flames of War og lignende)

På den maritime siden er det stort sett en salig blanding av de metriske skalaene 1:350 og 1:700, universalskalaene 1:144 og 1:72 og mer aparte varianter som :400 eller 1:620.

Men hvor kommer så overskriften inn?  Jo det skal jeg si deg: Moderne modellbyggere er en særdeles kresen skare, som nøye går over en hver ny utgivelse med lasermål og skyvelære. Og nåde deg om de finner feil.

Eduard merket dette når det viste seg at deres prestisjefylte Bf109G-6 i «kvartskala»(1:48) hadde noen formatfeil som resultat av en liten glipp i overføringen fra CAD-fil til metallformer.

(Eduard)

(Eduard)

For å sitere Vladimir Sulc i nyeste nummer av EduardINFO:

Unfortunately, we do have to admit that our kit is definitely larger than the scale for which it was designed, and therefore oversized. It is our fault. We admit that. We wrongly calculated the expected dimensional attributes of the final model, in comparison with the master model we were using. In our case, this is a virtual 3D master model. If we accept 9020 mm as a correct length of the real aircraft, then we are about some 3 mm longer in scale, which means the kit is about 1.5% larger than it should be,
and therefore gives an overall scale of 1:47.26. Concerning the wingspan, we are wider in overall
span by about 2.6mm on each half of the wing, giving an average oversize of around 2.5%. I want to let you know that I’m personally very sorry that this has happened. We are currently finding ways in which we can fix this problem but please understand that acquiring the correct dimensional accuracy and implementing this with tooling re-works requires time.

Enda godt det ikke var et japansk firma som gjorde denne brøleren, det hadde vel endt med Seppuku !

(EduardINFO er forøvrig en fin liten månedlig publikasjon  med produktnyheter, byggetips og historikk du kan laste ned gratis i PDF-format her.)